Bd. 16 Nr. 2 (2012): Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente

Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente

Veröffentlicht: 2016-01-19

##plugins.themes.xejournal.currentIssueTOC##

Editorial: Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente.

  • José Gutierrez– Pérez
  • Francisco Javier Perales– Palacios
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 5-14

Green curriculum & Sustainability: New challenges for teachers’ professionalization. Leading article

  • José Gutierrez– Pérez
  • Francisco Javier Perales– Palacios
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 5-14

La ambientalización del currículum escolar: breve recuento de una azarosa historia.

  • Edgar J. González Gaudiano
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 16-24

The environmentalisation of the school curriculum: Brief review of a hazardous history

  • Edgar J. González Gaudiano
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 16-24

La educación para la sostenibilidad en la universidad: el reto de la formación del profesorado.

  • Amparo Vilches
  • Daniel Gil Pérez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 25-43

Education for a sustainable future at the University: The challenge of teacher training

  • Amparo Vilches
  • Daniel Gil Pérez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 25-43

¿Puede la enseñanza de la ciencia ayudar a construir una sociedad sostenible?

  • Laura Barraza
  • Carolina Castaño
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 45-58

Can science education help to build a sustainable society?

  • Laura Barraza
  • Carolina Castaño
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 45-58

Estrategias de sostenibilidad y responsabilidad social en las universidades españolas: una herramienta para su evaluación

  • David Alba Hidalgo
  • Rosa Barbeitos Alcántara
  • M. Teresa Barra Silva
  • Javier Benayas del Alamo
  • Dora Blanco Heras
  • Xavier Domènech Antúnez
  • Isabel Fernández Sánchez
  • Anna Florensa i Botines
  • Fuensanta García Grenes
  • Noelia López Alvarez
  • Pere Ysern Comas
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 59-75

Sustainability and social responsibility strategies at Spanish Universities: an assessment tool

  • David Alba Hidalgo
  • Rosa Barbeitos Alcántara
  • Mª Teresa Barral Silva
  • Javier Benayas del Alamo
  • Dora Blanco Heras
  • Xavier Domènech Antúnez
  • Isabel Fernández Sánchez
  • Anna Florensa i Botines
  • Fuensanta García Orones
  • Noelia López Alvarez
  • Pere Ysern Comas
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 59-75

Ambientalización curricular en la educación superior: un estudio cualitativo de las ideas del profesorado

  • William Manuel Mora Penagos
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 77-103

Green curriculum in higher education: a qualitative study of teachers’ ideas

  • William Manuel Mora Penagos
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 77-103

Aproximación al nivel de inclusión de la sostenibilidad en los curricular universitarios

  • Pilar Azcárate
  • Antonio Navarrete
  • Esther García
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 105-119

Approach to the level of inclusion of sustainability in university curricula

  • Pilar Azcárate
  • Antonio Navarrete
  • Esther García
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 105-119

La larga marcha de la acción ambiental en los centros educativos. Un estudio de caso en Aragón

  • Carmelo Marcén Albero
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 121-143

The long course of environmental action in schools. A case study in Aragón

  • Carmelo Marcén Albero
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 121-143

Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular

  • Josep Bonil
  • Genina Calafell
  • Jesús Granados
  • Mercè Junyent
  • Rosa Maria Tarín
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 145-163

A training model for progress in curriculum greening

  • Josep Bonil
  • Genina Calafell
  • Jesús Granados
  • Mercè Junyent
  • Rosa Maria Tarín
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 145-163

El tratamiento interdisciplinar de lo eco– sostenible en la enseñanza secundaria: un estudio de casos

  • Esteban Vázquez Cano
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 165-192

Interdisciplinary treatment of eco-sustainability in Secondary Education: A case study

  • Esteban Vázquez Cano
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 165-192

Medición y Categorización de la conciencia ambiental del alumnado universitario: contribución de la universidad a su fortalecimiento

  • Antonio Gomera Martínez
  • Francisco Villamandos de la Torre
  • Manuel Vaquero Abellán
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 213-218

Measurement and categorization of environmental awareness in university students: the contribution of the University to strengthening it

  • Antonio Gomera Martínez
  • Francisco Villamandos de la Torre
  • Manuel Vaquero Abellán
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 213-218

Aportes a la identidad de la educación ambiental: estudios y enfoques para su didáctica

  • Alcira Rivarosa
  • Mónica Astudillo
  • Carola Astudillo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 239-260

Contributions to the identity of environmental education: Studies and approaches for its teaching

  • Alcira Rivarosa
  • Mónica Astudillo
  • Carola Astudillo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 239-260

Formación y educación ambiental. Una experiencia integradora de aprendizaje basado en los problemas del territorio

  • Ana María Raimondo
  • José Gutierrez Pérez
  • Francisco Javier Perales Palacios
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 261-278

Training and environmental education. An integrated experience of learning based on territorial problems

  • Ana María Raimondo
  • José Gutierrez Pérez
  • Francisco Javier Perales Palacios
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 261-278

Sobre ambientalización curricular, formación ambiental, sensibilización y desarrollo profesional: una selección de lecturas contemporáneas para saber más

  • Alberto Martínez-Villar
  • José Gutiérrez-Pérez
  • Francisco Javier Perales-Palacios
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 279-304

On curriculum greening, environmental training, sensitization & professional development: A selection of contemporary readings to find out more

  • Alberto Martínez-Villar
  • José Gutiérrez-Pérez
  • Javier Perales-Palacios
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 279-304

Teachers’ assessment of special programs for attention to diversity and the students in them in the region of Murcia. Benefits for students and the situation of students and programs in the life of schools

  • María Ángeles Moreno Yus
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 305-325

¿Cómo aprenden ahora los estudiantes de magisterio a atender a la diversidad de su alumnado?

  • Jose Luis Gallego Ortega
  • Antonio Rodríguez Fuentes
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 327-342

How do primary education students learn to take diversity into consideration?

  • José Luis Gallego Ortega
  • Antonio Rodríguez Fuentes
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 327-342

Los formadores de profesores: el desafío de enseñar enseñando

  • María Gabriela Lorenzo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 343-360

Teacher trainers: The challenge of teaching to teach

  • María Gabriela Lorenzo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 343-360

Programa de mentorización de profesorado novel de la facultad de ciencias del deporte de la Universidad de Granada

  • Gracia López Contreras
  • Cristina Cadenas Sánchez
  • Raquel Martín Esteban
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 361-371

Beginning teacher mentoring program in the Faculty of Sport Sciences at the University of Granada

  • Gracia López Contreras
  • Cristina Cadenas Sánchez
  • Raquel Martín Esteban
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 361-371

Aprendizaje basado en competencias: una propuesta para la autoevaluación del docente

  • Aura Martínez Martínez
  • Juan Manuel Cegarra Navarro
  • Juan Antonio Rubio Sánchez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 373-386

Competence-based Learning: A proposal for teachers’ self– assessment

  • Aurora Martínez Martínez
  • Juan Gabriel Cegarra Navarro
  • Juan Antonio Rubio Sánchez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 373-386

Una experiencia educativa de aprendizaje cooperativo en la universidad

  • Diego Vergara Rodríguez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 387-342

An educational experience of cooperative learning in the university

  • Diego Vergara Rodríguez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 387-342

La formación permanente del profesorado en el uso innovador de las TIC. Una investigación– acción en infantil y primaria

  • Elia Fernández-Díaz
  • Adelina Calvo Salvador
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 403-418

In –service training in the innovative use of ICT. An action-research in Pre–school and Primary Education

  • Elia Fernández-Díaz
  • Adelina Calvo Salvador
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 403-418

El recuerdo del aprendizaje de los estudiantes como referente para la reflexión del docente: el caso de la licenciatura de pedagogía de la Universidad de Murcia (2005- 2010)

  • Ana Torres Soto
  • Mónica Vallejo Ruiz
  • Nicolas Martinez Valcárcel
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 419-436

Remembering the students’ learning as a reference for teacher reflection: the case of the education degree at the University of Murcia (2005–2010)

  • Ana Torres Soto
  • Mónica Vallejo Ruiz
  • Nicolás Martínez Valcárcel
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 419-436

Propuestas para la gestión educativa: El caso de un centro integrado de formación profesional

  • Javier Fombona Cadavieco
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 437-449

Management and teaching experience in a new Vocational Integrated School

  • Javier Fombona Cadavieco
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 437-449

La atención a la diversidad en la Educación Secundaria obligatoria: Valorizaciones de los profesionales

  • Eva Liesa Hernández
  • Montserrat Castelló
  • Mª Reyes Carretero Torres
  • Maribel Cano
  • Paula Mayoral
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 451-468

Attention to diversity in compulsory secondary education: the professional’ perspectives

  • Eva Liesa Hernández
  • Montserrat Castelló
  • Mª Reyes Carretero Torres
  • Maribel Cano
  • Paula Mayoral
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 451-468

Conocimiento didáctico general para el diseño y desarrollo de experiencias de aprendizaje significativas en la formación del profesorado

  • Cristina Del Moral Santaella
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 469-500

General pedagogical knowledge in the design and development of significant learning experiences for teacher education

  • Cristina Del Moral Santaella
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 469-500

Educación de la cultural política en los manuales escolares de educación para la ciudadanía y los derechos humanos

  • Erika González García
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 501-516

Education of political culture in textbooks of Education for Citizenship and Human Rights

  • Erika González García
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Sep 1, 2012
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 501-516