Bd. 19 Nr. 3 (2015): Dealing again with early school leaving? An analysis of policies, practices, and subjectivities

Dealing again with early school leaving? An analysis of policies, practices, and subjectivities

Veröffentlicht: 2015-12-23

##plugins.themes.xejournal.currentIssueTOC##

Editorial: Dealing again with early school leaving? An analysis of policies, practices and subjectivities

  • Aina Tarabini
  • Xavier Rambla
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 1-7

Dealing again with early school leaving? An analysis of policies, practices and subjectivities

  • Aina Tarabini
  • Xavier Rambla
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 1-7

Desigualdades escolares, herramientas para evaluarlas y estudio de los procesos de producción

  • Jean-Yves Rochex
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 8-25

School inequalities, tools to evaluarte them, and the study of the production processes.

  • Jean-Yves Rochex
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 8-25

La construcción del abandono temprano de la escuela como concepto político: Un análisis en la sociología de la educación

  • Eunice Macedo
  • Helena C. Araújo
  • António Magalhães
  • Cristina Rocha
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 28-42

The construction of early school leaving as a political concept: an analysis in the sociology of education

  • Eunice Macedo
  • Helena C. Araújo
  • António Magalhães
  • Cristina Rocha
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 28-42

Una oportunidad para evaluar las teorías del cambio: La estrategia europea contra el abandono escolar prematuro

  • Xavier Rambla
  • Clara Fontdevila
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 44-57

An opportunity to evaluate theories of change: the european strategy to prevent early school leaving

  • Xavier Rambla
  • Clara Fontdevila
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 44-57

La beca 6000 en Andalucía: Política, discurso y prácticas

  • Magdalena Jiménez
  • Antonio Luzón
  • Mónica Torres
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 58-77

Beca 6000 in Andalusia: policy, discourse and practices

  • Magdalena Jiménez
  • Antonio Luzón
  • Mónica Torres
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 58-77

¿Qué pueden hacer los centros públicos ante el abandono escolar prematuro? Explorando las medidas del apoyo al alumnado a través de dos estudios de caso en Cataluña en un contexto de crisis

  • Sílvia Carrasco
  • Laia Narciso
  • Marta Bertran
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 76-92

What can public schools do about Early School Leaving? Exploring support measures for students through two case studies in Catalonia in a context of crisis

  • Sílvia Carrasco
  • Lai Narciso
  • Marta Bertran
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 76-92

¿Puede la educación transformar el orden social? Descripción de una modalidad pedagógica que permite el acceso a posiciones sociales diferenciales

  • Elena Giménez
  • Almudena Navas
  • Oscar Graizer
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 94-109

Can Education Compensate Society? The description of a Pedagogical Modality that allows access to differentiated social positions

  • Elena Giménez
  • Almudena Navas
  • Oscar Graizer
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 94-109

El camino desde la vulnerabilidad escolar hacia el desenganche educativo. El papel de las escuelas de segunda oportunidad en la estrategia contra el abandono educativo

  • Beatriz Prieto Toraño
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 110-125

The path from school vulnerability to early school dropout. The role of Second Chance Schools in the strategy against school leaving

  • Beatriz Prieto Toraño
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 110-125

Las perspectivas del profesorado y alumnado sobre la implementación de los programas de diversificación curricular en institutos de enseñanza secundaria del municipio de Palma (Mallorca)

  • Joan Amer
  • Belén Pascual
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 126-138

Perspectives of teachers and students on the implementation of curricula diversification programmes in secondary schools in the city of Palma (Mallorca)

  • Joan Amer
  • Belén Pascual
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 126-138

Cambios de aguja en las vías del tren: El programa de escolarización complementaria en la Comunidad autónoma del País Vasco

  • Amaia Mendizabal
  • Arantxa Uribe-echevarria
  • Francisco Luna
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 140-156

Changing Tracks: Complementary Education Programme in the Basque country

  • Amaia Mendizabal
  • Arantxa Uribe-echevarria
  • Francisco Luna
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 140-156

Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar

  • Mª Teresa González González
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 158-176

Schools and their contribution to mitigating disengagement and early school leaving

  • Mª Teresa González González
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 158-176

Vocational students’ intention to drop out in Flanders: The role of teacher beliefs

  • Mieke Van Houtte
  • Jannick Demanet
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 178-194

La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro: Explorando el papel de habitus institucional

  • Aina Tarabini
  • Marta Curran
  • Alejandro Montes
  • LLuís Parcerisa
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 196-212

School engagement as an antidote of Early School Leaving: exploring the role of the Institutional Habitus

  • Aina Tarabini
  • Marta Curran
  • Alejandro Montes
  • LLuís Parcerisa
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 196-212

¿Sueña la juventud vulnerable con trabajos precarios? La toma de decisiones en los itinerarios de (In/Ex)clusión educativa

  • Vicent Horcas López
  • Joan Carles Bernad i Garcia
  • Ignacio Martínez Morales
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 211-225

Do Vulnerable Youth Dream Of Precarious Employment? Decision Making at (In/Ex) clusion Pathways

  • Vicent Horcas López
  • Joan Carles Bernad i Garcia
  • Ignacio Martínez Morales
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 211-225

La práctica como teoría de cambio. Investigación sobre profesores y su formación

  • Thomas S. Popkewitz
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 428-453

PRACTICE AS A THEORY OF CHANGE: RESEARCH ON TEACHERS AND TEACHER EDUCATION

  • Thomas S. Popkewitz
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 428-453

Factores de riesgo del abandono escolar desde la perspectiva del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria en Andalucía (España)

  • Sebastián González Losada
  • Mª del Pilar García Rodríguez
  • Francisco Ruíz Muñoz
  • Juan Manuel Muñoz Pichardo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 227-245

Risk factors of early school leaving: Andalusia middle school teachers’ perspective

  • Sebastián González Losada
  • Mª del Pilar García Rodríguez
  • Francisco Ruíz Muñoz
  • Juan Manuel Muñoz Pichardo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 227-245

El contexto familiar del alumnado en riesgo de abandono escolar temprano según la tipología familiar

  • Juan Carlos Martín Quintana
  • Jesús A. Alemán Falcón
  • Rosa Marchena Gómez
  • Rafael Santana Hernández
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 246-263

Family background of students at risk of early school leaving by family typology

  • Juan Carlos Martín Quintana
  • Jesús Alemán Falcón
  • Rosa Marchena Gómez
  • Rafael Santana Hernández
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 246-263

Las niñas; Las últimas. Un estudio sobre el abandono escolar femenino en Kibosho Central (Tanzania)

  • Felista John
  • Andrea Francisco
  • Lidón Moliner
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 264-278

Girls; the latest. A study of female dropout in Central Kibosho (Tanzania)

  • Felista John
  • Andrea Francisco
  • Lidón Moliner
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 264-278

Educación media básica y continuidad educativa en Uruguay. Un estudio de caso

  • Alejandra Albornoz
  • María Cristina González
  • Malena Domínguez
  • Mariela Baccino
  • Schubert Rodríguez
  • Sheyla Tarde
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 282-291

Middle Education and continuity of education in Uruguay: A case study

  • Alejandra Albornoz
  • María Cristina González
  • Malena Domínguez
  • Mariela Baccino
  • Schubert Rodríguez
  • Sheyla Tarde
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 282-291

La competencia entre sectores de clases medias-altas y la movilización de capitales en torno a la oferta educativa

  • Agnès van Zanten
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 292-304

Competition between sectors upper middle classes and mobilization capital around the educational offer

  • Agnès van Zanten
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 292-304

Redes sociales y dispositivos móviles en la en la comunicación de los estudiantes de Educación Secundaria

  • Teresa García Gómez
  • Juan Bautista Martínez Rodríguez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 306-324

Social networks and mobile devices in high school students´communication

  • Teresa García Gómez
  • Juan Bautista Martínez Rodríguez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 306-324

Evaluación de planes de mejora en centros educativos de orientación inclusiva

  • Pilar Arnaiz Sánchez
  • Cecilia Mª Azorín Abellán
  • Mari Paz García Sanz
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 326-346

Evaluation of improvement plans in inclusion-oriented schools

  • Pilar Arnaiz Sánchez
  • Cecilia Mª Azorín Abellán
  • Mari Paz García Sanz
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 326-346

Las TIC y la educación en los estudios sobre la fragilidad en personas mayores

  • María R. Belando-Montoro
  • Matías Bedmar
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 348-360

ICT and education in studies on frailty in elderly people

  • María R. Belando-Montoro
  • Matías Bedmar
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 348-360

Innovación en la enseñanza universitaria a través de redes de colaborativas: Caso de estudio aplicado al grado de periodismo

  • Dimitrina J. Semova
  • Eva Aladro Vico
  • Paula Requeijo
  • Ana I. Segovia
  • Graciela Padilla
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 361-379

Innovation in higher education through collaborative networks: a case study applied to the degree of Journalism

  • Dimitrina J. Semova
  • Eva Aladro Vico
  • Paula Requeijo
  • Ana I. Segovia
  • Graciela Padilla
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 361-379

La distancia entre el trabajo del profesorado y del alumnado en el EEES: ¿Una brecha peligrosa?

  • Juan A. Rodríguez
  • Pablo Joel Santana
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 380-404

The distance between teachers’ and students’ work in EHEA: ¿a dangerous gap?

  • Juan A. Rodríguez
  • Pablo Joel Santana
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 380-404

El cuento musical. Análisis de sus componentes textuales, musicales e ilustrados para el desarrollos de las competencias básicas en Educación Primaria

  • María Isabel de Vicente- Yagüe Jara
  • Pedro Guerrero Ruíz
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 398-418

The musical tale. Analysis of its textual components, music and drawings for developing basic skills in Primary Education

  • María Isabel de Vicente- Yagüe Jara
  • Pedro Guerrero Ruíz
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 398-418

Matemáticas escolares y cambio curricular (1945-2014). El caso de los números racionales

  • Elena Castro-Rodríguez
  • José L. Lupiáñez
  • Juan F. Ruiz-Hidalgo
  • Luis Rico
  • Ángel Díez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 420-438

School mathematics and curriculum change (1945-2014). The case of rational numbers

  • Elena Castro-Rodríguez
  • José L. Lupiáñez
  • Juan F. Ruiz-Hidalgo
  • Luis Rico
  • Ángel Díez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015
##plugins.themes.xejournal.submissions.pages## 420-438

El futuro de los MOOC. Retos de la formación online, masiva y abierta

  • Santiago Mengual
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015

Evaluación por competencias en educación superior.

  • Isabel Cantón Mayo
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015

América Latina después de PISA: Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000- 2015)

  • Ramón Montes Rodríguez
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015

Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre nacional y lo global.

  • Domingo Barroso Hurtado
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015

Estrategias para una dirección escolar eficaz: Cómo motivar, inspirar y liderar.

  • Marta Camarero
##plugins.themes.xejournal.currentIssuePublished##: Dec 1, 2015