The teaching-learning process of reading and writing: strategies for today

Authors

  • María Fernanda Molano Hernández Universidad UMECIT de Panamá

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.9.2025.33872

Keywords:

lectura, escritura
Agencies: UMECIT

Abstract

The teaching of literacy must be in step with the times; therefore, teaching practice must be focused on and at the forefront of the changes society is experiencing today. Teaching cannot continue with the traditionalist methods of the past. The world and society demand that education develop the literacy teaching-learning process. The findings include the quasi-support of parents in their children's literacy process, the experiential aspect of the teaching methods implemented by teachers, and the use of ICTs, which today must be present in the educational process provided to students.

Downloads

References

Alcas, N., Alarcón, M., Alarcón, H., Gonzáles, R., & Rodríguez, A. (2019). Estrategias metacognitivas y comprensión lectora en estudiantes universitarios. Apuntes Universitarios, 9(1), 36-45. https://doi.org/10.17162/au.v1i1.348

Añorve & Pendón (2012). Enseñar a leer y a escribir más allá de las letras. Congreso Iberoamericano de las lenguas en la Educación y en la Cultura/IV Congreso leer. Salamanca. España.

Ausubel, D. P. (1963). Psicología del aprendizaje verbal significativo. Grune & Stratton.

Ausubel, D. P. (1968). Psicología de la educación: una perspectiva cognitiva. Holt, Rinehart & Winston.

Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1978). Psicología de la educación: una perspectiva cognitiva (2.ª ed.). Holt, Rinehart & Winston.

Benavides & Cierra (2013). Estrategias didácticas para fomentar la lectura crítica desde la perspectiva de la transversalidad. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en Educación, 11 (3), 79-109.

Blanco, C. (2007), Calidad en la educación: Una visión desde la educación inicial. Revista de investigación, 62, 125-148 en https://dialnet.unirioja.es/servlet/artículo?codigo=2512162

Bronckourt, J.P (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de la lengua. Editorial Miño y Dávila.

Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Anagrama.

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Paidós.

Cassany, D. (2005). La expresión escritura en el aula de E/LE. Arcolibros.

Corrales, J. (2001). La enseñanza de la escritura creativa. Peanza: Revista de Literatura infantil y juvenil, 57, 7-12.

Díaz Barriga, F. y Hernández G. (2002) Estrategias Docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Mc Graw Hill.

Díaz, F. & Osorio, E. (2011). Nuevo modelo educativo ¿Mismos docentes? Tiempo de educar, 12 (23), pp-29-46.

Díaz, L.L. (2000) La enseñanza de la lectoescritura. Universidad de Puerto Rico.

Diker, G. y Terigi F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Paidós.

Diorverldy, Samony y Marynoris (2017). Redefinición de los conceptos método de enseñanza y método de aprendizaje. Edu sol, 17 (60).

Doria & Pérez (2008). Prácticas de enseñanza de lectura y escritura en instituciones educativas de la ciudad de Montería: concepciones y metodologías. Montería-Colombia.

Gallego, J., & Rodríguez, A. (2020). Representaciones de los escolares de educación básica sobre la tarea de escribir. Lenguas Modernas, (56), 105-125. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/61513/65210

Gallego, J.L., García, A., Rodríguez, A. y Sepúlveda, S.F. (2022). What Students With Intellectual Disabilities Know About Writing Planning. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.1111/jar.12987

Gallego, J.l., García, A., Rodríguez, A., Figueroa, S., Ayllón, M.F. y Gómez, I.A. (2022). La escritura de escolares con discapacidad intelectual. Pirámide.

Pérez, M., de Acosta, J. y Rodríguez, A. (2019). Estudio de las competencias lectoras y escritoras de la población escolar con discapacidad de Darién, Revista Pinceladas Inclusivas de Educación, Investigación y Desarrollo PINCEDUC I+D, 2 (1),74-90.

Rodríguez, A y Gallego, J.L. (2019). Are There Any Differences between the Texts Written by Students Who Are Blind, Those Who Are Partially Sighted, and Those with Normal Vision? Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), 20, 41-58. https://doi.org/10.7358/ecps-2019-020-fuga

Rodríguez, A. (2019). Estudio sobre la alfabetización de la población escolar con discapacidad en Panamá, Revista Pinceladas Inclusivas de Educación, Investigación y Desarrollo PINCEDUC I+D, 2 (1), 10-46.

Rodríguez, A. y Gallego, J. L. (2017). Aprendiendo a escribir durante la enseñanza obligatoria, ¿deseo o realidad? Calidoscópio, 15(1), 106-125. doi: 10.4013/cld.2017.151.09

Rodríguez, A., Gallego, J.L. y Figueroa, S. (2017). Modelo de evaluación escolar de la competencia escritora. Rastros Rostros, 19 (34). https://doi.org/10.16925/ra.v19i34.2149

Published

2025-06-02

How to Cite

Molano Hernández, M. F. (2025). The teaching-learning process of reading and writing: strategies for today. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 9(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.9.2025.33872

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.