The 14 articles in this monographic attempt to respond to the challenges that the outbreak of the SARS-CoV-2 virus has generated. In particular, they present some of the solutions and certain consequences linked to the intensive use of technology in educational processes, under the framework provided by Learning Ecologies. It presents studies on teachers’ professional development (the first four articles) and on students’ learning (the next five articles). The impact of this pandemic period is also examined from the perspective of school management teams (article ten) and families (article eleven). The last three articles are devoted to an analysis of the opportunities offered by technology and the barriers to the enhancement of Learning Ecologies that can result from its inappropriate use.

Published: July 31, 2021

Ecologías de Aprendizaje digital en tiempos de COVID-19
Digital Learning Ecologies in a Time of COVID-19

7-16 Mercedes González-Sanmamed, Pablo César Muñoz-Carril, Iris Estévez-Blanco
513

Desarrollo profesional de maestros de primaria desde la óptica de las ecologías de aprendizaje: nuevas formas de actualizarse en tiempos inciertos
Primary school teachers’ professional development through the learning ecologies lens: new ways for keeping up to date in uncertain times

21-70 Albert Sangrà, Juliana E. Raffaghelli, Mercedes González Sanmamed, Pablo César Muñoz Carril

Ecologías de Aprendizaje y Desarrollo Profesional Docente: oportunidades y retos en un contexto formativo cambiante
Learning Ecologies and Teacher Professional Development: opportunities and challenges in a changing educational context

71-107 Iris Estévez, Alba Souto-Seijo, Patricia Romero Rey

Uso de TIC por parte del profesorado de enseñanza secundaria analizado a partir del modelo de ecologías de aprendizaje: estudio de caso en la región de Murcia
Use of ICT by secondary school teachers analyzed using the learning ecology model: a case study in the region of Murcia

109-163 M.Paz Prendes Espinosa, Francisco José Montiel Ruiz, Víctor González Calatayud

Ecologías de aprendizaje digital de los docentes: la Escuela en casa durante la Covid-19 en la Comunidad Valenciana
Teachers’ Digital Learning Ecologies: School at Home During COVID-19 in the Valencian Region

165-214 José González-Such, María Jesús Perales Montolío, Sonia Ortega-Gaite, Purificación Sánchez-Delgado

Herramientas asociadas al aprendizaje informal: oportunidades para potenciar los entornos personales de aprendizaje de estudiantes universitarios en tiempos de pandemia
Tools linked to informal learning: opportunities to strengthen personal learning environments of university students during the times of pandemic

215-256 José Antonio García-Martínez

La La importancia de la interacción en el aprendizaje en entornos virtuales en tiempos del COVID-19
The relevance of interaction in virtual learning environments during COVID-19

257-294 Núria Hernández-Sellés

El potencial del modelo aula invertida en la educación en línea: una evaluación enfocada en las interacciones pedagógicas
The flipped classroom model potential in online learning: an assessment focused on pedagogical interactions

295-345 Teresa Ribeirinha, Bento Silva

Experiencias de formación en Educación Secundaria durante la pandemia Covid-19: un análisis desde la perspectiva de las ecologías de aprendizaje
Educational experiences in Secondary Education during the pandemic Covid-19: an analysis from the perspective of learning ecologies

347-373 Alfredo Blanco Martínez

Valoración de la Ecología de Aprendizaje Autorregulado Virtualizada para la Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza durante la crisis COVID-19
Assessment of the virtualized self-regulated learning ecology for the Didactics of Natural Sciences during the COVID-19 crisis

375-420 Miguel Ángel Queiruga Dios, José Benito Vázquez Dorrío, María Consuelo Sáiz Manzanares, Emilia López Iñesta, María Diez Ojeda

Consecuencias del COVID-19 en los centros educativos en función de su contexto socioeconómico y titularidad
Consequences of COVID-19 at Schools According to Their Socioeconomic Context and Type

421-462 Fernando López-Noguero, Irene García-Lázaro, José Alberto Gallardo-López

Escuela pública y COVID-19: dificultades sociofamiliares de educación en confinamiento
Public school and COVID-19: socio-family difficulties of education in confinement

463-496 María Jesús Fernández Sánchez, Lucía Pérez Vera, Susana Sánchez Herrera

Obstáculos en el desarrollo de las ecologías de aprendizaje: un desafío a la formación expandida en los escenarios de pandemia
Obstacles in the development of learning ecologies: a challenge for expanded learning in pandemic scenarios

497-531 Francisco José Santos Caamaño, María José Vázquez Cancelo, Eduardo Rafael Rodríguez Machado

Referentes educativos durante la pandemia de la COVID-19: El éxito de los edutubers
Educational references during the COVID-19 pandemic: The success of the edutubers

La formación del profesorado ante las nuevas oportunidades de enseñanza y aprendizaje virtual desde una dimensión tecnológica, pedagógica y humana
Teacher training in the face of new virtual teaching and learning opportunities from a technological, pedagogical and human dimension

565-603 Marta Gómez-Gómez