The communicative norm: ideology and praxis in SFLT

Authors

  • Pablo Aparicio Durán University of Granada

Keywords:

communicative approach, ideology, Spanish as a foreign language, curriculum, free subject, critical pedagogy.

Abstract

This article examines how the capitalist “ideological unconscious” shapes the curriculum in Spanish as a Foreign Language Teaching (SFLT). Starting from the notion of the “free subject” as a historical construct, the study critiques the mercantile logic underlying the communicative approach, which naturalizes the individual-society relationship as a dynamic of “merit” and negotiated “freedom”. It argues that this model reproduces exploitative relations by presupposing communication as a neutral act, merely mediated (transitively) by instances of “power”, thus concealing the unconscious value of this presupposition produced by the very capitalist mode of production that discourse analysis aims to combat. Through examples from teaching materials and pedagogical theories, the work demonstrates how dominant ideology acts (intransitively) in the idealization of communicative competence and scientific objectivity. The conclusion advocates for a critical pedagogy that denaturalizes the curriculum and acknowledges its radical historicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Aparicio Durán, University of Granada

Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada. Su investigación se centra en los fundamentos ideológicos de la enseñanza de lenguas y literatura, con énfasis en la pedagogía crítica y el análisis del discurso. Entre sus principales publicaciones destacan "El discurso literario y su aplicación didáctica al aula de E/LE" (Octaedro) e "Ideología y competencia comunicativa" (Visor), obras que exploran la intersección entre teoría lingüística, ideología y praxis educativa en la enseñanza del español.

References

Aliagas, C., Castellà, J. M., & Cassany, D. (2009). “Aunque lea poco, yo sé que soy listo” Estudio de caso sobre un adolescente que no lee literatura. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 5, 97-116.

Alfonso Quitian, T. C. (2022). Y al fin, ¿en dónde nos deja el enfoque comunicativo? Forma y Función, 35(1). https://doi.org/10.15446/fyf.v35n1.86017

Althusser, L. (1971). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. En La filosofía como arma de la revolución (pp. 102-151). Siglo XXI Editores.

Aparicio Durán, P. (2018). Ideología y competencia comunicativa. Fundamentos epistemológicos para la enseñanza de la lengua y la literatura. Visor Libros.

Aparicio Durán, P., & Martos García, A. (2020). ¿Son lingüísticas la cultura y la identidad? (Notas al margen sobre el "giro social" en Didáctica de la Lengua y la Literatura). Porta Linguarum, 34, 193-208. https://doi.org/10.30827/portalin.v0i34.16740

Aparicio Durán, P. (2024). La ideología del sujeto libre. Sobre la radical historicidad del discurso. Comares.

Apple, M. W. (2004). Ideology and Curriculum (3rd ed.). Routledge.

Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Harvard University Press.

Bourdieu P (1997) The forms of capital. En: Halsey AH, Lauder H, Brown P, et al. (eds) Education: Culture, Economy, Society, pp. 46–58. Oxford: Oxford University Press.

Cantoni, D., Chen, Y., Yang, D., Yuchtman, N., & Zhang, Y. J. (2017). Curriculum and ideology. Journal of Political Economy, 125(2), 338-392.

Consejo de Europa. (2001). The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Estrasburgo. Consejo de Europa. Recuperado de: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/Framework_EN.pdf

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Paris: UNESCO

Edgerton, J. D., & Roberts, L. W. (2014). Cultural capital or habitus? Bourdieu and beyond in the explanation of enduring educational inequality. Theory and Research in Education, 12(2), 193-220. https://doi.org/10.1177/1477878514530231

Ema López, J. E. (2009). Capitalismo y subjetividad ¿Qué sujeto, qué vínculo y qué libertad? Psicoperspectivas, 8(2), 224-247.

Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Polity Press.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

García Márquez, G. (2002). Vivir para contarla. Mondadori

Hymes, D. (1972). Models of the Interaction and Social Life (pp. 55-88). En Golluscio, L. (comp.). Etnografía del habla. Textos fundacionales. Eudeba.

Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.

Lomas, C. (Ed.). (2015). Fundamentos para una enseñanza comunicativa del lenguaje. Graó.

Morales-Vidal , E. & Cassany, D. (2020) El mundo según los libros de texto: Análisis Crítico del Discurso aplicado a materiales de español LE/L2, Journal of Spanish Language Teaching, 7:1, 1-19, DOI: 10.1080/23247797.2020.1790161

Moore R (2008) Capital. In: Grenfell M (ed.) Pierre Bourdieu: Key Concepts, pp. 101–117. Durham: Acumen Publishing.

Orwell, G. (2013). Politics and the English language. Penguin Classics.

Pêcheux, M. (1975). Les Vérités de La Palice. Maspero.

Pennycook, A. (1990). Towards a Critical Applied Linguistics for the 1990s. Issues in Applied Linguistics, 1(1), 8-28. https://doi.org/10.5070/L411004991

Pérez Gutiérrez, M. (2001). Las dos primeras décadas de la era comunicativa (1970-1990). Contribuciones para un perfil del enfoque comunicativo de enseñanza de lenguas extranjeras y su metodología. Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 24, 141-172.

Read, M. K. (2010). The Matrix effect: Hispanism and the ideological unconscious. West Lafayette, IN: Purdue University Press.

Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.

Rodríguez, J. C. (2017). Teoría e historia de la producción ideológica: Las primeras literaturas burguesas. Ediciones Akal.

Rodríguez, J. C. (2001). La norma literaria. Debate.

Rodríguez Carranza, L. (2019). Hacia un sujeto intransitivo.: Philip Seymour Hoffman, par exemple, la obra belga de Rafael Spregelburd (2017). El Taco En La Brea, 1(9), 77–85. https://doi.org/10.14409/tb.v1i9.8191

Widdowson, H. G. (1990). Aspects of language teaching. Oxford University Press.

Published

2025-10-10

How to Cite

Aparicio Durán, P. (2025). The communicative norm: ideology and praxis in SFLT. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XIV). Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/32789

Issue

Section

xiv Special Issue "Spanish language and literature as a foreign language in diverse educational contexts"