Sexual Identity: Configurations of meaning from active and prescriptive discourses of academics
DOI:
https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.26799Keywords:
Identity, Social Inclusion, Diversity, Gender, University, High EducationAbstract
The concept of sexual identity is a construct that has been installed in communities as a way of understanding diversity. It is composed of gender identity, gender role, biological sex, and sexual orientation. From an integrative approach, the objective of the research focused on unveiling in the academic experience the configurations of meaning in prescriptive and active discourses regarding sexual identity in a higher education institution that trains educators from the perspectives of inclusion and diversity. The study was based on an interpretative-qualitative approach with a hermeneutic phenomenological design, focusing on the lived experiences of the subjects. The work was divided into two stages, the first in interviews, the second in a documentary analysis. Within the active discourses, the academics staff configure their sexual identity as a gender self-concept and maintain a relationship of tension between the personal and work worlds. From the prescriptive discourses, the sexual identity of the subjects is understood from their gender self-concept, in which the roles and functions assumed by them are evaluated according to their efficiency, leaving underhand the self-esteem or authenticity of the subjects. In conclusion, sexual identity is manifested as a gender self-concept. That is to say, the subjects' evaluation of themselves is based on their self-esteem, self-efficiency, and authenticity.
Downloads
References
Álvarez, G., & Álvarez Díaz, A. (2021). Feminización de la lengua y lenguaje inclusivo. Una mirada interdisciplinaria. Atenea, 26(523), 381-392. https://doi.org/10.29393/atat523-430gafl10430
Antoniucci, M., & Meske, V. (2021). Género en un contexto de despatologización de la identidad. El Sexo En Disputa: Regulacion y Materializacion de La Identidad, 40(40), 198-223. http://dx.doi.org/10.15446/hys.n40.86873
Arias, A. (2020). Diferencia y diversidad encarnada en la discapacidad. Las diferencias como experiencia de conocimiento pedagógico en la escuela. Editorial Santillana.
Arnoux, E. (2021). Discurso prescriptivo y objetos gramáticales. Su tratamiento desde la glotopolítica. Cuadernos de Lingüística, 2(1), 1-24. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id335
Balanta, R., & Obispo, K. (2022). Representaciones sociales de la identidad y los roles de género en adolescentes de una escuela secundaria de México. Revista Interdisciplinaria, 39(2), 151-166. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.10
Bárcena, F., & Mélich, J. (2000). La Educación como acontecimiento ético. La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Paídos.
Bardi, A., Leyton, C., Martínez, V., & González, E. (2005). Identidad Sexual: Proceso de definición en la adolescencia. Reflexiones Pedagógicas, 26, 43-51.
Belausteguigoitia, M., Chaparro, A., García, M., Maciel, J., Moreno, H., Tapia, A., Torres, C., & Vásquez, S. (2022). Anti-Manual de la lenguaje españolal para un lenguaje no sexista. Universidad Nacional Autónoma de México. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id335
Berger, P., & Luckmann, T. (2003). La Construcción Social de la Realidad. Antropología del Dolor. Cultura Libre.
Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Indice de Inclusión. Center for studies on inclusive education.
Castellanos-Cruz, L., Bao, A., & Swaab, D. (2017). Sexual Identity and Sexual Orientation. Hormones, Brain and Behavior. Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-803592-4.00104-8
Castro, R., & Contreras, P. (2021). Co-enseñanza y Relaciones de Alteridad en Educación. Ediciones UCSC.
Derrida, J. (2020). The politics of Frienship. Verso.
Eagly, A. (1987). Sex Differences in Social Behavior: A social rol interpretation. Psychology Press.
Escobar-Jiménez, Ch. (2022). Paridad de Género entre las autoridades del sistema de educación superior ecuatoriano. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (74), 139-158. https://doi.org/10.17141/iconos.74.2022.5246
Figueroa, V., & Tasker, F. (2019). No, we`re not culturally ready for that yet: chilean heterosexual women`s discourses on lesbian and gay parenting. Psykhe, 28(2), 1-15. https://doi.org/10.7764/psykhe.28.2.1505
Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.
Flores, R. (2009). Observando Observadores: Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Ediciones Universidad Católica de Chile.
García-Leiva, P. (2005). Identidad de Género: Modelos Explicativos. Escritos de Psicología, 7, 71-81. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi7.13400
Granados, J., Hernández, P., & Olvera, O. (2017). Performatividad de género, medicalización y salud en mujeres transexuales en Ciudad de México. Salud Colectiva, 13(4), 633-646. https://doi.org/10.18294/sc.2017.1363
Killermann, S. (2017). A guide to gender: the social justice advocate`s handbook. Impetus Bo.
Lacan, J. (2010). El Seminario 5. Las Formaciones del Inconsciente. Paidos.
Martell Martínez, N., Ibarra Espinosa, M., Contreras Landgrave, G., & Camacho Ruiz, E. (2018). La sexualidad en adolescentes desde la teoría de las representaciones sociales. Psicología y Salud, 28(1), 15-24. https://doi.org/10.25009/pys.v28i1.2545
Mayer, B. (2020). La “discapacidad” y la digitalidad como fuentes para encarar los desafíos contemporáneos de la Educación Superior. [Video] https://www.youtube.com/watch?v=0Dc12VyGw8s
Mead, M. (1973). Sexo y Temperamento en sociedades primitivas. Editorial Laia.
Meler, I. (2008). El enfoque psicoanalítico de Género. Aportes a la teoría, la clínica y la investigación. Fundación PROSAM.
Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (2018). Ley 21120: Reconoce y da protección al derecho a la identidad de género. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos.
Mischel, W. (1973). Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality. Psychological Review, 80(4), 252-283. https://doi.org/10.1037/h0035002
Packer, M. (2013). La ciencia de la Investigación Cualitativa. Universidad de los Andes. https://doi.org/10.7440/2013.48
Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación: Fundamentos y Tradiciones. Mc Graw Hill.
Sauleda, LL., Gavilán D., & Martínez, J. (2021). La Brecha de género en el deporte: El caso de una marginación histórica y socialmente consentida. Revista Interdisciplinaria, 38(2), 73-86. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.5
Soares de Castro, V., Roso, A., & dos Santo, C. (2022). Conflictos y mediciones: Alteridad en el contexto del feminismo estudiantil. Cadernos de Pesquisa, (52), 1-19. https://doi.org/10.1590/198053148539
Skliar, C. (2007). La Pretención de la Diversidad o la Diversidad Pretenciosa. En I Jornadas Nacionales de Investigación Educativa: Las perspectivas, los Sujetos y Los Contextos en Investigación Educativa (pp. 1-13).Universidad Nacional de Cuyo.
Skliar, C., & Larrosa, J. (2009). Experiencia y Alteridad en Educación. Homo Sapiens Ediciones.
Stets, J., & Burke, P. (2014). Self-esteem and identities. Sociological Perspectives, 57(4), 409-433. https://doi.org/10.1177/0731121414536141
Stryker, S. (2002). Symbolic Interactionism: A social structural version. Blackburn Press.
van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia Vivida. Idea Books, S.A.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Gedisa.
Verdejo-Muñoz, M. (2020). Conocimientos Y Actitudes De Estudiantes Universitarios Hacia La Diversidad De Género Y La Diversidad Sexual En Un Contexto Multicultural. MODULEMA. Revista Científica Sobre Diversidad Cultural, 4, 42-65. https://doi.org/10.30827/modulema.v4i0.15866
Vitório de Souza, E., Cruz, D. P., Siqueira, L. R., Rosa, R. S., Silva, C. D. S., Biondo, C. S., & Sawada, N. O. (2022). Is self-esteem associated with the elderly person’s quality of life? Revista Brasileira de Enfermagem, 75(4), 1-8. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0388

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.