Sexual Identity: Configurations of meaning from active and prescriptive discourses of academics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.26799

Keywords:

Identity, Social Inclusion, Diversity, Gender, University, High Education
Agencies: National Agency of Research and Development (ANID) , Education and Gender Research Group - Faculty of Education – UCSC.

Abstract

The concept of sexual identity is a construct that has been installed in communities as a way of understanding diversity. It is composed of gender identity, gender role, biological sex, and sexual orientation. From an integrative approach, the objective of the research focused on unveiling in the academic experience the configurations of meaning in prescriptive and active discourses regarding sexual identity in a higher education institution that trains educators from the perspectives of inclusion and diversity. The study was based on an interpretative-qualitative approach with a hermeneutic phenomenological design, focusing on the lived experiences of the subjects. The work was divided into two stages, the first in interviews, the second in a documentary analysis. Within the active discourses, the academics staff configure their sexual identity as a gender self-concept and maintain a relationship of tension between the personal and work worlds. From the prescriptive discourses, the sexual identity of the subjects is understood from their gender self-concept, in which the roles and functions assumed by them are evaluated according to their efficiency, leaving underhand the self-esteem or authenticity of the subjects. In conclusion, sexual identity is manifested as a gender self-concept. That is to say, the subjects' evaluation of themselves is based on their self-esteem, self-efficiency, and authenticity.

Downloads

Author Biographies

Andres Ignacio Seguel Arriagada, Catholic University of the Most Holy Conception; University of Bío-Bío

Curriculum Advisor of the Faculty of Engineering of the Universidad del Bío-Bío. He advises the curricular processes at the micro-curricular level of the undergraduate and graduate careers of the faculty. His research work focuses on cross-cutting curriculum issues such as Inclusion, Diversity and Sexual Identity. As well as in the construction, implementation and evaluation of curriculum. He has a Bachelor's Degree in Education, Special Educator and Psychopedagogist, Master in Curriculum Innovation and Educational Evaluation and Master in Educational Sciences. He has 10 years of experience in the public-private sector in primary and secondary education and as a curriculum consultant in higher education institutions.

Angélica Vera Sagredo, Catholic University of the Most Holy Conception

Doctora en Educación por la Universidad de Concepción, Chile. Magister en Informática Educativa y Gestión del Conocimiento y Magíster en Educación Superior. Actualmente es Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción, adscrita al Departamento de Fundamentos de la Pedagogía. Sus principales líneas de investigación corresponden a variables socioemocionales que afectan los logros académicos de estudiantes de alta vulnerabilidad social, innovación en educación y uso de TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje.

References

Álvarez, G., & Álvarez Díaz, A. (2021). Feminización de la lengua y lenguaje inclusivo. Una mirada interdisciplinaria. Atenea, 26(523), 381-392. https://doi.org/10.29393/atat523-430gafl10430

Antoniucci, M., & Meske, V. (2021). Género en un contexto de despatologización de la identidad. El Sexo En Disputa: Regulacion y Materializacion de La Identidad, 40(40), 198-223. http://dx.doi.org/10.15446/hys.n40.86873

Arias, A. (2020). Diferencia y diversidad encarnada en la discapacidad. Las diferencias como experiencia de conocimiento pedagógico en la escuela. Editorial Santillana.

Arnoux, E. (2021). Discurso prescriptivo y objetos gramáticales. Su tratamiento desde la glotopolítica. Cuadernos de Lingüística, 2(1), 1-24. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id335

Balanta, R., & Obispo, K. (2022). Representaciones sociales de la identidad y los roles de género en adolescentes de una escuela secundaria de México. Revista Interdisciplinaria, 39(2), 151-166. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.10

Bárcena, F., & Mélich, J. (2000). La Educación como acontecimiento ético. La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Paídos.

Bardi, A., Leyton, C., Martínez, V., & González, E. (2005). Identidad Sexual: Proceso de definición en la adolescencia. Reflexiones Pedagógicas, 26, 43-51.

Belausteguigoitia, M., Chaparro, A., García, M., Maciel, J., Moreno, H., Tapia, A., Torres, C., & Vásquez, S. (2022). Anti-Manual de la lenguaje españolal para un lenguaje no sexista. Universidad Nacional Autónoma de México. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id335

Berger, P., & Luckmann, T. (2003). La Construcción Social de la Realidad. Antropología del Dolor. Cultura Libre.

Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Indice de Inclusión. Center for studies on inclusive education.

Castellanos-Cruz, L., Bao, A., & Swaab, D. (2017). Sexual Identity and Sexual Orientation. Hormones, Brain and Behavior. Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-803592-4.00104-8

Castro, R., & Contreras, P. (2021). Co-enseñanza y Relaciones de Alteridad en Educación. Ediciones UCSC.

Derrida, J. (2020). The politics of Frienship. Verso.

Eagly, A. (1987). Sex Differences in Social Behavior: A social rol interpretation. Psychology Press.

Escobar-Jiménez, Ch. (2022). Paridad de Género entre las autoridades del sistema de educación superior ecuatoriano. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (74), 139-158. https://doi.org/10.17141/iconos.74.2022.5246

Figueroa, V., & Tasker, F. (2019). No, we`re not culturally ready for that yet: chilean heterosexual women`s discourses on lesbian and gay parenting. Psykhe, 28(2), 1-15. https://doi.org/10.7764/psykhe.28.2.1505

Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.

Flores, R. (2009). Observando Observadores: Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Ediciones Universidad Católica de Chile.

García-Leiva, P. (2005). Identidad de Género: Modelos Explicativos. Escritos de Psicología, 7, 71-81. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi7.13400

Granados, J., Hernández, P., & Olvera, O. (2017). Performatividad de género, medicalización y salud en mujeres transexuales en Ciudad de México. Salud Colectiva, 13(4), 633-646. https://doi.org/10.18294/sc.2017.1363

Killermann, S. (2017). A guide to gender: the social justice advocate`s handbook. Impetus Bo.

Lacan, J. (2010). El Seminario 5. Las Formaciones del Inconsciente. Paidos.

Martell Martínez, N., Ibarra Espinosa, M., Contreras Landgrave, G., & Camacho Ruiz, E. (2018). La sexualidad en adolescentes desde la teoría de las representaciones sociales. Psicología y Salud, 28(1), 15-24. https://doi.org/10.25009/pys.v28i1.2545

Mayer, B. (2020). La “discapacidad” y la digitalidad como fuentes para encarar los desafíos contemporáneos de la Educación Superior. [Video] https://www.youtube.com/watch?v=0Dc12VyGw8s

Mead, M. (1973). Sexo y Temperamento en sociedades primitivas. Editorial Laia.

Meler, I. (2008). El enfoque psicoanalítico de Género. Aportes a la teoría, la clínica y la investigación. Fundación PROSAM.

Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (2018). Ley 21120: Reconoce y da protección al derecho a la identidad de género. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos.

Mischel, W. (1973). Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality. Psychological Review, 80(4), 252-283. https://doi.org/10.1037/h0035002

Packer, M. (2013). La ciencia de la Investigación Cualitativa. Universidad de los Andes. https://doi.org/10.7440/2013.48

Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación: Fundamentos y Tradiciones. Mc Graw Hill.

Sauleda, LL., Gavilán D., & Martínez, J. (2021). La Brecha de género en el deporte: El caso de una marginación histórica y socialmente consentida. Revista Interdisciplinaria, 38(2), 73-86. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.5

Soares de Castro, V., Roso, A., & dos Santo, C. (2022). Conflictos y mediciones: Alteridad en el contexto del feminismo estudiantil. Cadernos de Pesquisa, (52), 1-19. https://doi.org/10.1590/198053148539

Skliar, C. (2007). La Pretención de la Diversidad o la Diversidad Pretenciosa. En I Jornadas Nacionales de Investigación Educativa: Las perspectivas, los Sujetos y Los Contextos en Investigación Educativa (pp. 1-13).Universidad Nacional de Cuyo.

Skliar, C., & Larrosa, J. (2009). Experiencia y Alteridad en Educación. Homo Sapiens Ediciones.

Stets, J., & Burke, P. (2014). Self-esteem and identities. Sociological Perspectives, 57(4), 409-433. https://doi.org/10.1177/0731121414536141

Stryker, S. (2002). Symbolic Interactionism: A social structural version. Blackburn Press.

van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia Vivida. Idea Books, S.A.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Gedisa.

Verdejo-Muñoz, M. (2020). Conocimientos Y Actitudes De Estudiantes Universitarios Hacia La Diversidad De Género Y La Diversidad Sexual En Un Contexto Multicultural. MODULEMA. Revista Científica Sobre Diversidad Cultural, 4, 42-65. https://doi.org/10.30827/modulema.v4i0.15866

Vitório de Souza, E., Cruz, D. P., Siqueira, L. R., Rosa, R. S., Silva, C. D. S., Biondo, C. S., & Sawada, N. O. (2022). Is self-esteem associated with the elderly person’s quality of life? Revista Brasileira de Enfermagem, 75(4), 1-8. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0388

Identidad Sexual

Published

2023-06-29

How to Cite

Seguel Arriagada, A. I., & Vera Sagredo, A. (2023). Sexual Identity: Configurations of meaning from active and prescriptive discourses of academics. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 29(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.26799

Issue

Section

Research Articles