Telecollaboration and intercultural communicative competence in SFL teaching-learning: a Project in Higher Education

Authors

  • Gladys Villegas-Paredes Universidad Internacional de La Rioja
  • Silvia Canto Gutiérrez Universidad de Utrecht
  • Inmaculada Rodríguez Moranta Universidad Internacional de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.vi.21446

Keywords:

Virtual exchange, telecollaboration, intercultural communicative competence, Spanish as a foreign language, higher education.

Abstract

This article evaluates the results of a telecollaborative project in higher education by analysing the perceptions about intercultural communicative competence (ICC) of participants, learners of Spanish as a foreign language (SFL) and trainee teachers from two different universities. A virtual exchange was carried out through video communication using five collaborative tasks during the first semester of the academic year 2020-2021. An action research methodology was followed in this descriptive and inferential correlational study. Evidence was collected through questionnaires to find out and assess whether participants perceived improvements in their ICC after the intervention. Correlation statistics appropriate to the level of measurement of the variables were carried out to determine the degree of relationship and the level of significance between participants’ opinions before and after the telecollaborative experience. The results suggest that after the telecollaboration SFL learners showed favorable opinions about their intercultural competence when interacting with native speakers of the target language and that trainee teachers perceived improvements in their cultural knowledge, intercultural skills and attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gladys Villegas-Paredes, Universidad Internacional de La Rioja

Gladys Villegas-Paredes es profesora en el Departamento de didáctica de la lengua y la literatura de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Doctora en Filología Española por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Es miembro del grupo de innovación educativa SLATES (Universidad de Valencia), y coordina el Proyecto de innovación docente COINELE (UNIR 2020-21). Su investigación se centra en la pragmática intercultural, interculturalidad y literatura en ELE, telecolaboración.

Silvia Canto Gutiérrez, Universidad de Utrecht

Silvia Canto Gutiérrez es profesora titular en el Departamento de Lengua, Literatura y Comunicación de la Universidad de Utrecht. Su actividad investigadora se centra en el diseño de tareas para intercambios virtuales (mundos virtuales, videoconferencias y realidad virtual inmersiva) y el valor añadido que estas prácticas representan para fomentar la comunicación intercultural en el aprendizaje de idiomas. Ha colaborado en varios proyectos europeos sobre intercambios virtuales interculturales (NIFLAR, Euroversity, TILA, TeCoLa).

Inmaculada Rodríguez Moranta, Universidad Internacional de La Rioja

Inmaculada Rodríguez-Moranta. Doctora en Filología Hispánica (Universidad de Barcelona). Premio Internacional Academia del Hispanismo (2012). Investigadora predoctoral en Universidad Rovira i Virgili (2005-2015). Desde 2015 es Profesora Contratado Doctor en la Universidad Internacional de la Rioja. Algunos de los proyectos en los que ha participado: “Tradición e interculturalidad: Relaciones entre la alta cultura y la cultura popular”, “Implementation of an interdisciplinary wiki for knowledge management in language in literature” y “COINELE”. 

Published

2022-02-20

How to Cite

Villegas-Paredes, G., Canto Gutiérrez, S. ., & Rodríguez Moranta, I. (2022). Telecollaboration and intercultural communicative competence in SFL teaching-learning: a Project in Higher Education. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, 97–118. https://doi.org/10.30827/portalin.vi.21446

Issue

Section

Articles