Study of the satisfaction by age and gender of secondary school students with the integrated learning of Basketball and English language through a Non-linear Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29171

Keywords:

bilingual physical education, satisfaction, CLIL methodology, SSI-BPE questionaire, basketball

Abstract

Content and Language Integrated Learning (CLIL) is increasingly being researched and developed in Spain. This system is based on combining the four language skills (listening, speaking, reading and writing) in a realistic context, which makes the use of language functional, with numerous studies showing the benefits of this type of content combination. The aim of the study is to analyze the differences in the effect of this type of learning in relation to the gender or ages of the students participating in such programs. The sample selected for the study was 46 students, with an average age of 13.39 years, corresponding to the 2nd and 4th years of secondary education. The SSI-BPE (Sport Satisfaction Instrument in Bilingual Physical Education) questionnaire was used to record the degree of student satisfaction. The results indicate that the bilingual teaching modality in PE classes for the development of content related to the sport of basketball is associated with an increase in satisfaction and enjoyment of the classes. However, it appears that this motivation decreases with age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Camacho Lazarraga, Centro Universitario San Isidoro

PhD. in Physical Activity and Sport Sciences. Director of the Department of Methodology, Learning and Performance at Betis Basketball Club (Seville, Spain). Professor at the University Center San Isidoro of the subjects "Learning, development and motor control", "Teaching Intervention in the teaching of physical activity and sport", "Fundamentals of sports II: Basketball" and "Specific sports application: Basketball".

References

Asher, J. (2003). Learning Another Language Through Actions. Sky Oaks Productions, Inc.

Alías, D. (2011). El valor didáctico del juego y del movimiento en la enseñanza del inglés en el primer ciclo de Primaria. Campo Abierto, 30(2), 23-41. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/1749

Alonso, J.A., Cachón, J., Castro, R., & Zagalaz, M. L. (2015). Propuesta didáctica bilingüe para educación física en educación primaria. Juegos populares tradicionales ingleses. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 1(28), 116-121. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34898

Andrés, M.L., Urquijo, S., Navarro, J.I., Aguilar, M., & Canet Juric, L. (2014). Relación de las habilidades metalingüísticas con la adquisición y consolidación de la lectura. Revista de Psicología y Educación, 9(1), 71-84. https://hdl.handle.net/11162/221166

Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2015). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado al aprendizaje de la Educación Física bilingüe en Inglés. Porta Linguarum, 1(24), 63-76. https://dx.doi.org/10.30827/Digibug.53800

Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A. Bracho-Amador, C., & Pérez-Quero, F.J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17 (2), 377-396. https://doi.org/10.1387/revpsicodidact.4037

Cadena-Iñiguez, P., Rendón,Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., y Sangerman-Jarquín, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1-19. https://goo.su/anWpfvu

Canga, A. (2012). El método de la respuesta física (TPR) como recurso didáctico para el aprendizaje del inglés en educación infantil. Departamento de Filologías Modernas. Universidad de La Rioja.

Chiva-Bartoll, O., Isidori, E., & Fazio, A. (2015). Educación Física bilingüe y pedagogía crítica: una aplicación basada en el judo. Retos, 1(28), 110-115. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34812

Coral, J. (2010). L’aprenentatge de l’anglès a través de l’educació física: el programa «mou-te i aprèn». Temps d’Educació, 1(39), 149-170. https://ddd.uab.cat/record/117840

Coral, J. (2012). Aprenentatge integrat de continguts d’educació física i llengua anglesa: educació física en AICLE al cicle superior de primària. Physical education and English integrated learning: PE-in-CLIL in 5th grade of primary school. Tesis doctoral inédita. Facultat de Formació del Professorat. Universitat de Barcelona.

Coral, J. Urbiola, M., Sabatéc, E. Bofilld, J., Lleixà, T., & VilàBaños, R. (2017). Does the teaching of physical education in a foreign language jeopardise children’s physical activity time? A pilot study. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(4), 839-854. https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1407289

Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press.

Fernández-Sanjurjo, J., Fernández-Costales, A., & Arias-Blanco, J.M. (2017). Analysing students' content-learning in science in CLIL vs. non-CLIL programmes: Empirical evidence from Spain. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(6), 661-674. http://dx.doi.org/10.1080/13670050.2017.1294142

García-Calvo, S. (2018). Didactical Proposal in Bilingual Physical Education on Content and Language Integrated Learning (CLIL). Team sports. European Journal of Physical Education and Sport Science, 4(5), 18-30. https://doi.org/10.5281/zenodo.1239869

García Calvo, S., Banegas, D.L. & Salaberry, M.S. (2019). Satisfaction’ study in Bilingual Physical Education after applying a schedule based on content and language integrated learning. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5(2), 305-322. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.2.5235

García, C., Chiva, O., & Fazio, A. (2016). Características del aprendizaje integrado de contenidos de Educación Física y lengua extranjera. Retos, 1(29), 120-125. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.35325

García-Calvo, S., & Salaberri, M.S. (2018). Physical Education and English: constructivist vs traditional approaches in bilingual and non-bilingual education. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(2), 364-387. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.3330

Gil-López, V., González-Víllora, S., & Hortigüella-Alcalá, D. (2021). Learning foreign languajes through content and languaje integrated learning in physical education: a systematic review. Porta Linguarum, 1(35), 165-182. http://dx.doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15785

Gil-López, V., Sierra, M.J., & González-Víllora, S. (2019). Los efectos del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras en el área de Educación Física en Educación Primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5(3), 562-585. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5527

González-Víllora, S., Villar-García, L., Pastor-Vicedo, J.C., & Gil-Madrona, P. (2013). Propuesta didáctica interdisciplinar en educación primaria en España: la enseñanza de la educación física y el inglés. Paradigma, 34(2), 31-50. http://hdl.handle.net/20.500.12799/3408

Halbach, A. (2008). Una metodología para la enseñanza bilingüe en la etapa de Primaria. Revista de Educación, 1(346), 455-466. https://goo.su/WIY9cO

Hargreaves, A., & Fink, D. (2006). Sustainable leadership. Jossey-Bass.

Lavega, P. (2007). El juego motor y la pedagogía de las conductas motrices. Revista Conexoes, 5(1), 27-41. http://dx.doi.org/10.20396/conex.v5i1.8637977

Marsh, D., Pérez-Cañado, M.L., & Ráez-Padilla, J. (eds.) (2015). CLIL in Action: Voices from the Classroom. Cambridge Scholars Publishing.

Pérez-Cañado, M. L. (2018). CLIL and Educational Level: A Longitudinal Study on the Impact of CLIL on Language Outcomes. Porta Linguarum, 1(29), 51-70. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.54022

Rottmann, B. (2006). Sports in English. Learning opportunities in the bilingual Physical education. Verlag für Sozialwissenschaften.

Sánchez-Bañuelos, F. (1992). Bases para una didáctica de la educación física y el deporte. Gymnos.

Sánchez, S. (2014). Propuesta didáctica para el uso de AICLE y TPR en la enseñanza de Inglés en Primaria. Trabajo Fin de Grado. Universidad de la Rioja.

Trujillo, F.S., & Salvadores, C.M. (2019). Tecnología para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras: revisión de la literatura. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 153-169. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22257

Zindler, K. (2013). Content and Language Integrated Learning (CLIL) and PE in England. An Exploratory Study. (Tesis doctoral). Department of Educational Studies of the University of Sheffield.

Downloads

Published

2023-10-24

How to Cite

Camacho Lazarraga, P. (2023). Study of the satisfaction by age and gender of secondary school students with the integrated learning of Basketball and English language through a Non-linear Pedagogy. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (VII), 135–146. https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29171

Issue

Section

VII Special Issue. "Physical Education teaching and foreign language learning: academic, psychological and professional teacher variables"