Incidence of the CLIL methodology on language acquisition and Physical Education contents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29161

Keywords:

Physical Education, English, CLIL, bilingualism

Abstract

Physical Education (PE), due to the intrinsic motivation it generates in students, can be an ideal subject for learning a second language. The aim of the study was to analyse the perception of a PE teacher and her students on the acquisition of language and subject content. A teacher who teaches PE in English and Spanish and 80 students from two years of ESO (38 in bilingual and 42 in non-bilingual groups) took part in the study. A qualitative approach was used, employing three data collection instruments: semi-structured interviews, logbooks and focus groups. Four categories of analysis were established: a) Language acquisition; b) EF curriculum content; c) Subject difficulty. The results show that training in CLIL methodology is a key aspect in the teaching of PE in English, not reducing the learning of the curricular content. The bilingual groups, despite showing greater involvement in the subject, show greater difficulty because it is taught in English.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Hernando Garijo, University of Burgos

Es profesora Titular de la Universidad de Burgos. Sus líneas de investigación son la Educación Física bilingüe, las metodologías activas y los ciclos de investigación acción.

David Hortigüela Alcalá, University of Burgos

Profesor Titular de la Universidad de Burgos, director del Departamento de Didácticas Específicas y del Área de Didáctica de la Expresión Corporal. Sus líneas de investigación son los modelos pedagógicos en Educación Física y la evaluación formativa y compartida.

Ángel Pérez Pueyo, University of León

Profesor Titular de la Universidad de León, director del Departamento de la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Sus líneas de investigación son la aplicación del Estilo Actitudinal en Educación Física y la evaluación formativa y compartida.

References

Alba, L., Mercado, J., Ramírez, A., & Johnson, A. (2022). Parents’ Perspectives about Special Education Needs during COVID-19: Differences between Spanish and English-Speaking Parents. Journal of Latinos and Education, 21(3), 239-250. doi.org/10.1080/15348431.2022.2056184

Anyan, F. (2013). The Influence of Power Shifts in Data Collection and Analysis Stages: A Focus on Qualitative Research Interview. Qualitative Report, 18(1), 45-63. 2013. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2013.1525

Carrión-Martínez, J. J., & De la Rosa, A. (2013). Methodology and Resources of the Itinerant Speech and Hearing Teacher. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(2) 501-526. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v11i30.1578

Commander, N.E., & Ward, T. (2009). Assessment matters: The strength of mixed research methods for the assessment of learning communities. About Campus, 14(3) 25-28. 10.1002/abc.292

Coral, J et al, (2020). Does the teaching of physical education in a foreign language jeopardise children's physical activity time? A pilot study. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(8), 839-854. https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1407289

Del Rio-Roberts, M. (2011). How I Learned to Conduct Focus Groups. Qualitative Report, 16(1), 312-315. 10.46743/2160-3715/2011.1057

Fernández-Barrionuevo, E., & Baena-Extremera, A. (2018). Motivation in Physical Education and Foreign Language Learning in CLIL Teaching: Gender Differences and Implications for Future Studies. Porta Linguarum, 30, 207-220. 10.30827/Digibug.54070

Fernández-Río, J., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2017). Educación bilingüe, streaming y metas sociales en estudiantes de secundaria. Revista de Educación, 377, 30-53. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-377-352.

Gil-López., V., González-Villora, S., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). Learning foreign languages through content and language integrated learning in physical education: A systematic review. Porta Linguarum, 35, 165-182. doi: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15785

Harlin, R., & Paneque, O.M. (2006). Good Intentions, Bad Advice for Bilingual Families. Childhood Education, 82(3), 171-182. 10.1080/00094056.2006.10521371

Hernando, A., Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Fernández-Río, J. (2017a). La Educación Física en secciones bilingües de inglés: teoría y práctica. Miñó y Dávila.

Hernando, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2017b). El proceso de evaluación formativa en la realización de un “video tutorial” de estiramientos en inglés en un centro bilingüe. En A. Pérez-Pueyo y V.M López-Pastor (Eds.). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (260-270). Servicio de Publicaciones de Universidad de León.

Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Abella, V. (2015). ¿Cómo influye el sistema de evaluación en la percepción del alumnado? @TIC revista d’ innovació educativa, 14, 82-89. doi: 10.7203/attic.14.4170.

Hortigüela-Alcalá, D., Hernando, A., & Pérez-Pueyo, A. (2018). ¿Cómo se concibe la Educación Física bilingüe? Valoración del aprendizaje obtenido según alumnado y docentes. En M.I. Amor., M. Osuna., & E. Pérez-Gracia (Eds). Fundamentos de enseñanza y aprendizaje para una educación universal, intercultural y bilingüe (23-28). Octaedro.

Hortigüela-Alcalá, D., Hernando, A., & Pérez-Pueyo, A. (2016). ¿Qué estrategias metodológicas utiliza el profesor de Educación Física bilingüe en el aula? En M.I. Amor, J.L. Luengo-Almena y M. Martínez (Eds). Educación intercultural: metodología de aprendizaje en contextos bilingües (103-106). Atrio.

Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: modelo de responsabilidad y social y de autoconstrucción de materiales. Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 23-41. https://doi.org/10.55166/reefd.vi430.919

Halquist, D., & Musanti, S.I. (2010). Critical incidents and reflection: Turning points that challenge the researcher and create opportunities for knowing. International Journal of Qualitative Studies in Education, 23(4), 449-461. doi: https://doi.org/10.1080/09518398.2010.492811

Hernando, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2018). Percepción de coordinadores de programas bilingües y docentes de Educación Física en inglés en secundaria sobre el proceso de implantación y desarrollo del bilingüismo en la Comunidad de Castilla y León. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 33, 63-68. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.54423

Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks:Sage.

Murillo. F., & Martínez-Garrido, C. (2021). Profundizado en la segregación social de los centros de secundaria en la Comunidad de Madrid. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(3), 348-369. doi: https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.18149

Navarro, P., & García-Jiménez, E. (2018). Are CLIL Students More Motivated? An Analysis of Affective Factors and their Relation to Language Attainment. Porta Linguarum, 29, 71-90. doi: 10.30827/digibug.54023

Oliver-Hoyo, M., & Allen, D. (2006). The use of triangulation methods in qualitative educational research. Journal of College Science Teaching, 35(4), 42-47. doi: 10.1188/14.ONF.545-547

Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: Estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva. Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 47-66. https://doi.org/10.55166/reefd.vi428.881

Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. (coords) (2021). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. Universidad de León. ISBN: 978‐84‐18490‐26‐2

Saldaña, J. (2012). The coding manual for qualitative researchers. Thousand Oaks: Sage.

Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O., & Fazio, A. (2016). Features of Integrated Learning Contents of Physical Education and Foreign Language. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Fisica, Deporte y Recreación, 29, 120-125. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.35325

Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O., & Capella-Peris, C. (2022). Bilingual Physical Education: The Effects of CLIL on Physical Activity Levels. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(1), 156-165. http://dx.doi.org/10.1080/13670050.2019.1639131

Scott, K.W. (2004). Relating Categories in Grounded Theory Analysis: Using a Conditional Relationship Guide and Reflective Coding Matrix. Qualitative Report, 9(1), 113-126. 10.46743/2160-3715/2004.1940

Smith, K., & Zajda, J. (2018). Qualitative and Quantitative Methodologies: A Minimalist View. Education and Society, 36(1), 73-83. https://doi.org/10.7459/es/36.1.06

Tortorella, G., Viana, S., & Fettermann, D. (2015). Learning cycles and focus groups: A complementary approach to the A3 thinking methodology. The Learning Organization, 22(4), 229-240. http://dx.doi.org/10.1108/TLO-02-2015-0008

Trainor, A., & Graue, E. (2014). Evaluating rigor in qualitative methodology and research dissemination. Remedial and Special Education, 35(5), 267-274. doi: https://doi.org/10.1177/0741932514528100.

Xu, M. & Storr, G.B. (2012). Learning the Concept of Researcher as Instrument in Qualitative Research. Qualitative Report, 17(42), 12-21. 10.46743/2160-3715/2012.1768

Zurita-Ortega, F., Ortega-Martín, J. L., & Castro-Sánchez, M. (2019). Physical Activity and Selfconcept in Bilingual and Non-bilingual Schools: An Analysis through Structural Equations. Porta Linguarum, 32, 23-35. 10.30827/pl.v0i32.13678

Published

2023-10-24

How to Cite

Hernando Garijo, A., Hortigüela Alcalá, D., & Pérez Pueyo, Ángel. (2023). Incidence of the CLIL methodology on language acquisition and Physical Education contents . Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (VII), 45–60. https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29161

Issue

Section

VII Special Issue. "Physical Education teaching and foreign language learning: academic, psychological and professional teacher variables"