Nature of competence expectations achieved by pre-service teachers for EFL teaching at early ages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.25141

Keywords:

Achieved competence expectations, Competency-based teacher education, Conscious awareness, Foreign language teaching, Guidance programs

Abstract

This article deals with the nature of the competence expectations achieved by future teachers of EFL at early ages, in accordance with the rationale of professionalism and career guidance. The awareness instrumented by the European Portfolio for Pre-primary Educators (Goullier et al., 2015; 2020) is elicited. The utterances given by a significant sample composed of future EFL teachers of four different years are analysed through thematic content analysis and through categorization by adopting a descriptive-interpretive approach. The results are interpreted according to the degree of importance attributed to the domains and fields of competences established at European level, taking into account the semantic characterization of the corpus of statements with regards to the professional skills. In so doing, the results anticipate the panorama of a professional profile with imbalances between the fields of competence. In this sense, critical key issues are found regarding the undeniable linguistic and cultural element in early EFL teaching. Furthermore, the results hint remediation lines which may reduce uncertainties of university trainers to manage adapted training actions and optimise the professional development of EFL teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Javier Sanz-Trigueros, Universidad de Valladolid

Francisco Javier Sanz Trigueros es Doctor por la Universidad de Valladolid. Profesor Ayudante Doctor del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Es miembro del GIR Q-ESE de esa Universidad, desde el que orienta su investigación al desarrollo profesional de los docentes que se ocupan de la educación bi/plurilingüe e intercultural. Es revisor de artículos en varias revistas especializadas y Assistant editor en la revista Porta Linguarum.

Carmen Guillén-Díaz, Universidad de Valladolid

Carmen Guillén Díaz es Doctora en Filología Francesa por la Universidad de Valladolid y Profesora Titular de Universidad adscrita al área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Cuenta con diversas publicaciones especializadas y forma parte ya sea del Consejo de dirección, del Consejo de redacción, o del Comité científico de varias revistas internacionales y nacionales del ámbito. Asimismo, es evaluadora de artículos para su aceptación previa a ser publicados.

References

Aguilar-Parra, J. M., Alías-García, A., Álvarez, J., Fernández-Campoy, J. M., Pérez-Gallardo, E. R. y Hernández Rodríguez, A. I. (2015). Necesidades de formación del profesor universitario en competencias relacionadas con la acción tutorial. Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 357-375. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5433

Álvarez, P. R. (2013). La tutoría como eje articulador del proceso de aprendizaje del alumnado. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, 26, 73-87.

Amado, J. (2013). Investigação qualitativa em educação. Coimbra University Press.

Andúgar, A., Cortina-Pérez, B. y Tornel, M. (2019). Tratamiento de la lengua extranjera en Educación Infantil en las distintas comunidades autónomas españolas. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 23(1), 467-487. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9163

Anspal, T., Leijen, Ä. y Löfström, E. (2019). Tensions and the Teacher’s Role in Student Teacher Identity Development in Primary and Subject Teacher Curricula. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(5), 679-695. https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1420688

Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Akal.

Beacco, J. C., Byram, M., Cavalli, M., Coste, D., Cuenat, M. E., Goullier, F. y Panthier, J. (2016). Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education. Council of Europe.

Bleichenbacher, L. (Coord.) (2019). A guide to teacher competences for languages in education: Conclusions of the project. European Centre for Modern Languages. Council of Europe.

Boutinet, J. P., Denoyel, N., Pineau, G. y Robin, J. Y. (Dirs.) (2007). Penser l´accompagnement adulte. Presses Universitaires de France.

Boutinet, J. P., Bourdoncle, R. y Gonnin-Bolo, A. (2009). Entretien. Recherche et formation, 62, 109-124.

Brown, H. D. (2006). Principles of language learning and teaching. Pearson.

Caena, F. (2011). Literature review: Quality in teachers´ continuing professional development. Education and Training 2020. European Commission.

Causa, M. (Dir.) (2012). Formation initiale et profil d´enseignants des langues. De Boeck.

CEDEFOP (2013). Quantifying skill needs in Europe. Occupational skills profiles: Methodology and application. Publications Office of the European Union.

Chalmers, D. (1996). The conscious mind: In search of a fundamental theory. Oxford University Press.

Cortina-Pérez, B. y Andúgar, A. (2021). Exploring the ideal foreign language teacher profile in Spanish preschools: teacher education challenges. Teachers and Teaching: Theory and practice, 27(8), 713-729. https://doi.org/10.1080/13540602.2021.2004112

De la Torre Cruz, M. J. y Casanova Arias, P. F. (2007). Comparative analysis of expectancies of efficacy in in-service and prospective teachers. Teaching and Teacher Education, 23(5), 641-652. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.02.005

Demazière, D., Roquet, P. y Wittorski, R. (Coords.). (2012). La mise en objet de la professionnalisation. L’Harmattan.

Diz López, M. J. (2017). Necesidades formativas. Modelos para su análisis y evaluación. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr(6), 006-010. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2132

Edelenbos, P., Johnstone, R. y Kubanek, A. (2006). The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Languages for the children of Europe. European Commission.

Elliott, R. y Timulak, L. (2021). Essentials of descriptive-interpretive qualitative research: A generic approach. American Psychological Association.

European Commission/EACEA/Eurydice (2017). Key data on teaching languages at school in Europe – 2017 edition. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.

European Commission (2019). Key competences for lifelong learning. Publications Office of the European Union.

Fandiño-Parra, Y. J. (2017). Formación y desarrollo docente en lenguas extranjeras: revisión documental de modelos, perspectivas y políticas. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 22(3), 122-143.

Gisbert da Cruz, X., Martínez de Lis, M. J. y Villar Fuentes, J. R. (2021). La enseñanza bilingüe en España. Datos para el análisis 2021. Asociación Enseñanza Bilingüe (España).

González Piñeiro, M., Guillén Díaz, C. y Vez, J. M. (2010). Didáctica de las lenguas modernas: competencia plurilingüe e intercultural. Síntesis.

Goullier, F., Carré-Karlinger, C., Orlova, N. y Roussi, M. (2015). European portfolio for pre-primary educators. Tracing the reflection process. European Centre for Modern Languages. Council of Europe.

Goullier, F., Carré-Karlinger, C., Orlova, N. y Roussi, M. (2020). Portafolio europeo para maestros de Educación Infantil. Las dimensiones plurilingüe e intercultural. Centro Europeo de Lenguas Modernas.

Kelly, M., Grenfell, M., Allan, R., Kriza, C. y McEvoy, W. (2004). European profile for language teacher education. A frame of reference. University of Southampton.

Laorden Gutiérrez, C. y Peñafiel Pedrosa, E. (2010). Proyectos bilingües en los centros de la Comunidad de Madrid: Percepción de los equipos directivos. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 325-344.

Lasagabaster, D. y Ruiz de Zarobe, Y. (Eds.) (2010). CLIL in Spain. Implementation, results and teacher training. Cambridge Scholars Publishing.

Madrid, D. y Roa, J. M. (2018). Which variables affect the quality of bilingual programmes the most? Revista de Educación, 382, 81-106. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-393

Marcelo García, C. (Coord.) (2009). El profesorado principiante: Inserción a la docencia. Octaedro.

Marshall, C. y Rossman, G. (2016). Designing qualitative research. SAGE Publications.

Miles, M. y Huberman, A. (2003). Analyse des données qualitatives. De Boeck.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Sistema estatal de indicadores de la educación 2020. https://stecyl.net/indicadores-de-la-educacion-2020/

Mourão, S. (2015). English in pre-primary: The challenge of getting it right. In J. Bland (Ed.), Teaching English to young learners. Critical issues in language teaching with 3–12 year olds (pp. 51-70). Bloomsbury.

Mourão, S. (2019). Research into the teaching of English as a foreign language in early childhood education and care. In S. Garton y F. Copland (Eds.), The Routledge handbook of teaching English to young learners (pp. 425-440). Routledge Handbooks.

Nájera Saucedo, J., Salazar Garza, M. L., Vacio Muro, M. A. y Morales Chiané, S. (2020). Evaluación de la autoeficacia, expectativas y metas académicas asociadas al rendimiento escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 435-452. http://dx.doi.org/10.6018/rie.350421

Ortega Martín, J. L., Hughes, S. y Madrid, D. (Eds.) (2018). Influencia de la política educativa en la enseñanza bilingüe. Ministerio de Educación Ciencia y Deporte.

Parsons, M. y Stephenson, M. (2005). Developing reflective practice in student teachers: Collaboration and critical partnerships. Teachers and Teaching, Theory and Practice, 11(1), 95-116. https://doi.org/10.1080/1354060042000337110

Piaget, J. (1985). La toma de conciencia. Morata.

Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación, del discurso y documentos de investigación cualitativa. Morata.

Ricard-Fersing, É. (2001). Vers une philosophie de la pratique réflexive. Carrefours de l'éducation, 2, 66-81.

Roquet, P. (2009). L’émergence de l’accompagnement: une nouvelle dimension de la formation. Recherche et formation, 62(3), 13-24.

Sanz Trigueros, F. J. y Guillén Díaz, C. (2019). El relato de vida en la inter y transdisciplinariedad de la investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura. En Mª. M. Campos Fernández-Fígares y Mª. C. Quiles Cabrera (Eds.), Repensando la didáctica de la lengua y la literatura: Paradigmas y líneas emergentes de investigación (pp. 429-442). Visor libros.

Sanz Trigueros, F. J. y Guillén Díaz, C. (2021). Desarrollo profesional docente y capacidad de adaptación. Un marco estratégico en la cualificación del sector de especialistas de la enseñanza bilingüe. Ediciones Universidad de Valladolid.

Serrano Rodríguez, R. y Pontes Pedrajas, A. (2015). Expectativas ante la formación inicial entre el alumnado del Máster de Profesorado de Enseñanza Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 489-505. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.203471

Suarez, V. y McGrath, J. (2022). Teacher professional identity: How to develop and support it in times of change. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b19f5af7-en

Tiana Ferrer, A. (2011). Un nuevo código deontológico para la profesión docente. Participación educativa, 16, 39-48.

Vermersch, P. (2012). Explicitation et phénoménologie. Presses Universitaires de France.

Wittorski, R. (2009). Accompagnement et professionnalisation. Esquisse, 52/53, 5-21.

Zabalza Beraza, M. Á. y Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2012). Profesores y profesión docente. Entre el “ser” y el “estar”. Narcea.

Published

2023-01-31

How to Cite

Sanz-Trigueros, F. J., & Guillén-Díaz, C. (2023). Nature of competence expectations achieved by pre-service teachers for EFL teaching at early ages. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (39), 315–335. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.25141

Issue

Section

Articles