Discursive acquisition and academic writing. Analysis of the logical progression and discursive markers in Spanish for Specific Purposes
DOI:
https://doi.org/10.30827/portalin.viVI.28687Keywords:
academic writing, discourse markers, intercultural critical, communicative competence, Spanish for specific purposesAbstract
The study is framed within the theoretical-practical research on how to improve pragmatic acquisition processes in language learning contexts from a discursive and functional approach for different levels of L2/LE, focusing on the contributions of Systemic-Functional Linguistics. We propose an exploratory and qualitative analysis of a corpus of 44 textual samples of non-native learners of Spanish for Specific Purpouse beginner level (A1-A2) to investigate the level of academic writing competence in relation to logical progression and textual coherence, and discursive appropriateness through the use of discourse markers (DMs). Specifically, the analysis accounts for the frequency of DMs at the sentence and argument level, their distribution and juxtaposition with other linking particles and their relevance/appropriateness in descriptive-expository texts specialising in the disciplinary context of architecture.
Downloads
References
Briz, A., Pons, S. y Portolés, J. (coords.) (2008). Diccionario de partículas discursivas del español.
Cassany, D. y Morales, O. (2008). Leer y escribir en la universidad: hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, 5, 69-82. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/16457/leer_universidad.pdf;jsessionid=1D891AFAAE4EC331F39842AD7C488219?sequence=1
Corral, C. (2011). Los conectores discursivos de la lengua escrita en clase de español como lengua extranjera: una propuesta de trabajo [Tesis doctoral]. León Universidad de León. https://buleria.unileon.es/handle/10612/818
Domínguez, M. N. (2007). Conectores discursivos en textos argumentativos breves. Arco Libros.
Elliot, C. (1993). Conferencias multimedia de alta calidad a través de una red de paquetes de larga distancia. En Actas de la primera conferencia internacional ACM sobre multimedia, 91-98.
Errázuriz Cruz, M. C. (2012). Análisis del uso de los marcadores discursivos en argumentaciones escritas por estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 34(136), 98-117.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000200007&lng=es&tlng=es
Fuentes Rodríguez, C. (2009). Diccionario de conectores y operadores del español. Arco/Libros.
García Romero, M. (2005). Análisis de marcadores discursivos en ensayos escritos por estudiantes universitarios. Letras, 47(71), 33-62.
Halliday, M. (1982). El lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica.
Halliday, M. and Hasan R. (1989). Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Deakin University Press.
Halliday, M. y Matthiessen C. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Arnold.
Instituto Cervantes (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/
Leal-Rivas, N. (2018). Aprendizaje consciente en entornos digitales: estrategias cognitivas para una competencia comunicativa intercultural. En S. Chiapello, T. Martin, N. Puigdevall (Eds.), Telecolaboración y corpus para el estudio de lengua y cultura, Universitat d’Alacant, 169-84.https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=726709
Leal-Rivas, N. (2019). Construcción social y ELE: reflexión metalingüística, interculturalidad y competencia pragmático-discursiva en estudiantes de movilidad. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 33, 31-43. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.05
Leal-Rivas, N. (2020a). La competencia lecto-crítica en entornos digitales: una visión holística para L2/LE. En A. Martínez Ezquerro y M. Campos Fernández-Fígares, Formación lectora en el mundo digital: LIJ, redes y entornos virtuales. Monografía. Contextos Educativos, 25, 71-89. http://doi.org/10.18172/con.4267
Leal-Rivas, N. (2020b). Competencia Comunicativa Intercultural Crítica y escritura académica: análisis de los (sub)procesos de creación textual en estudiantes universitarios de Español Lengua Extranjera (E/LE). Porta Linguarum. An International and Interuniversity Journal of Foreign Language Teaching and Learning, 34, 169-92. https://doi.org/10.30827/portalin.v0i34.16739
Leal-Rivas, N. (2021). Adquisición pragmática discursiva en L2/LE: marco conceptual y aplicativo para la Educación Superior. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(29), 73-85. https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4604
Llamas Saiz, C. (2004). La enseñanza de los marcadores del discurso en la clase de ELE: explotación de los textos periodísticos de opinión. En H. Perdiguero et al. (Eds.), Medios de Comunicación y Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Actas del XIV Congreso Internacional de ASELE. (pp. 694-707), Universidad de Burgos. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/14/14_0695.pdf
Marimón Llorca, C. (2016). Hacia una dimensión crítica en la enseñanza de español como lengua extranjera: La Competencia Comunicativa Intercultural Crítica (CCIC). Revista española de lingüística aplicada, 29(1), 191-211. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/456371
Martín Zorraquino, M. A. y Montolío Durán, E. (coords.) (1998). Los marcadores del discurso. Teoría y análisis, Arco/Libros.
Martín Zorraquino, M. A. y Portolés Lázaro, J. (1999). Los marcadores del discurso. En I. Bosque y V. Demonte (Dirs.). Gramática descriptiva de la lengua española, 3. (pp.4051-213). Espasa-Calpe.
Montolío, E. (Coord.) (2001). Manual práctico de escritura académica, Ariel.
Montolío, E. (2001). Conectores de la lengua escrita, Ariel.
Moyano, E. I. (2017). Diseño e implementación de programas de lectura y escritura en el nivel universitario Principios y estrategias, Lenguas modernas, 50, 47-72.
Nogueira da Silva, A. (2011). La enseñanza de los marcadores del discurso del español en relación con los géneros y secuencias textuales. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 9, 59-85. https://doi.org/10.26378/rnlael59156
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009). Conectores discursivos adverbiales (I). Características fundamentales. Clases sintácticas y Conectores discursivos adverbiales (II). Clases semánticas. En Nueva gramática de la lengua española, Espasa, 2355-2360 y 2361-2369.
Swales, J. M. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press.
Van Dijk, T. (1983). La ciencia del texto. Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
- The authors retain copyright and guarantee to the journal the right to be the first to publish the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the authorship of the work and the initial publication in this journal.
- Authors may separately enter into additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).