Evaluation tool for podcasts for use in German classes

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.21182

Palabras clave:

podcast, Evaluation tool, CEFR, Scoring-Modell, Digitalization

Resumen

The use of digital resources may improve the learning success. They may increase the students’ qualifications if applied to language learning for professional purposes. Listening comprehension is exercised with podcasts as a complement for regular course material. A tool for the evaluation and comparison of podcasts is proposed. It is a specific application of a tool designed for the evaluation of complete course materials preparing for the language exams for the common reference levels A1 to B2 of the Goethe-Institut. By the means of a scoring model didactic content, pedagogical aspects, software functionalities and technical aspects are being evaluated. The result is presented in a point-based scale from 0 – 100. The gradation correlates with the school grades system. The tool allows teachers to choose adequate podcasts for use in class for specific purposes but can be applied as well to evaluate the overall quality of podcasts. Four authentic podcasts are evaluated exemplarily. Only one of the evaluated materials achieves an overall grade B. Software functions, i.e. the specific potential added values of digital resources are not implemented at all or only to a small extent.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Begoña Velasco Arranz, Universidad de las Islas Baleares

Doctora en Tecnología Educativa por la UIB y Licenciada en Filología Alemana por la UVA. Desde 2017 profesora Ayudante en la UIB. Cooperación en proyectos de innovación docente: 'Aplicación de Internet en el aprendizaje de alemán' para la Facultad de Turismo de la UIB en el 2008, 'Elaboración y desarrollo de un COMA (MOOC) de alemán para el Turismo' en la UIB (2019). Publicaciones relacionadas con la didáctica de Lenguas y las Nuevas Tecnologías aplicadas a la enseñanza de idiomas.

Citas

Álvarez, J. F. (2020). Evolución de la percepción del docente de secundaria español sobre la formación en TIC. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 71, 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?

codigo=7317749.

Bhushan, N. & Rai, K. (2004). Strategic decision making. Appling the Analytic Hierarchy Process. Springer.

Borja-torresano, S. C., Mascaro-Benites, E. M., Ulli-flores, W. E. (2020). Motivación en el uso de podcast para el desarrollo de competencias comunicativas en el aprendizaje del idioma inglés. Dominio de Las Ciencias, 6, 172–197.

Brinkmann, W., & Sieber, P. (2014). Gebrauchsauglichkeit und Gebrauchswert. In R. Pfeifer, Thilo; Schmitt (Ed.), Masing Handbuch Qualitätsmanagement (6th ed., pp. 779–786). Carl Hauser Fachbuchverlag.

Cabero Almenara, J., & Llorente Cejudo, M. C. (2013). La Aplicación del Juicio de Experto como Técnica de Evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación En Educación, 7(2), 11–22.

Cabero Almenara, Julio, & Barroso Osuna, J. (2018). Los escenarios tecnológicos en Realidad Aumentada (RA): posibilidades educativas. Aula Abierta, 47(3), 327. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.327-336.

Calero Ramirez, C. (2017). Neue Medien im DaF-Unterricht: Theorie und Praxis zum Hörverstehenstraining mit Podcasts. Informationen Deutsch Als Fremdsprache, 38(1), 36–69. https://doi.org/10.1515/infodaf-2011-0105.

Cary, R. T., & Sproles, G. B. (1978). Evaluating Product Testing Methods: A Theoretical Framework. Home Economics Research Journal, 7(1), 66–75.

Chacón, C., & Pérez, C. (2011). El Podcast como innovación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educacion, 39, 41–54.

Council of Europe. (2018). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assesment. Companion volume with new descriptors. www.coe.int/lang-cefr

Dawidowicz, M. (2014). 30 Jahre lang die falsche Strategie gefahren? Sprachlernstrategien in „Profile deutsch“. Deutsch Als Fremdsprache, 51(1), 30–38.

De Pablo González, G. (2017). Factores que favorecen la presencia docente en entornos virtuales de aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 29, 43–58.

Eisenführ, F., & Weber, M. (1999). Rationales Entscheiden. Springer.

Galán Camacho, F. (2018). Aplicaciones del Podcast en el aula de ELE. E-Eleando. ELE En Red, 3, 82.

Gisbert, M., Adell, J., & Rallo, L. A. R. (1997). Entornos de Formación Presencial Virtual y a Distancia Enseñanza-Aprendizaje. Boletín de Rediris, 40, 13–25.

Grünig, R., & Kühn, R. (2004). Entscheidungsverfahren für komplexe Probleme. Springer Verlag.

Hennemann, D., & Van der Werff, F. (2013). Goethe-Zertifikat A2. Fit in Deutsch 2. Prüfungsziele. Testbeschreibung. (3., Issue August). Goethe-Institut. https://www.goethe.de/pro/relaunch/prf/ko/Pruefungsziele_

Testbeschreibung_A2_Fit2.pdf

Holmberg, B. (1995). Enseñanza a distancia y autoaprendizaje de lenguas modernas: el uso de las nuevas tecnologías. In G. Ruipérez (Ed.), Enseñanza de lenguas y traducción con ordenadores (pp. 11–23). Ediciones Pedagógicas.

Kluckhohn, K. (2009). Podcasts im Sprachunterricht am Beispiel Deutsch. Langensheidt.

Martínez Sánchez, F. (2020). EDUTEC 25 años: ¿Y ahora qué? Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73, 1–6. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1845.

Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14–26.

n.d. (n.d.-a). (Deutsche Welle). (1. Febrero de 2021). Deutsch-warum nicht? Serie 3. [Audio de podcast]. https://www.dw.com/es/aprender-alemán/deutsch-warum-nicht/s-4642.

n.d. (n.d.-b). (Radio Lingua Ltd.) (28. Enero de 2021). CoffeeBreak German. [Audio de podcast]. https://coffeebreaklanguages.com/category/coffee-break-german/

n.d. (n.d.-c). (Peakwork AG). (5. Marzo 2021). ADVANCED TRAVEL TECHNOLOGY SOLUTIONS TO BOOST YOUR LEISURE TRAVEL BUSINESS. https://www.peakwork.com/en-EN/platform/overview

n.d. (n.d.-d). (OTDS e.V.) (5. März 2021). DAS OTDS-FORMAT. https://www.otds.de/

n.d. (2013). (Podomatic Inc.). (5. Febrero de 2021). Die DaF Show. [Audio de podcast]. https://www.podomatic.com/podcasts/daf-show

n.d. (2020). (LinguaBoost). (8. Febrero de 2021). Aprende alemán con LinguaBoost. [Audio de podcast]. https://www.listennotes.com/podcasts/aprende-alemán-con-linguaboost-linguaboost-yb0RifQgK_3/

O’Bannon, B. W., Lubke, J. K., Beard, J. L., & Britt, V. G. (2011). Using podcasts to replace lecture: Effects on student achievement. Computers and Education, 57(3), 1885–1892. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.001.

Rangel Baca, A. (2018). Tecnologías De La Información Y La Comunicación En La Educación Superior : Una Revisión Documental Information and Communication Technologies in Higher Education : a Documentary Analysis. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 125–137.

Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts and other powerful web tools for classrooms (Third). Corwin press.

Robles Garrote, P., & Del Carmen Rojas, M. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija, 9(18), 124–139. https://doi.org/https://doi.org/10.26378/rnlael918259.

Rommelfanger, H. J., & Eickemeier, S. H. (2002). Entscheidungstheorie. Springer Verlag.

Rösler, D. (2004). E-Learning Fremdsprachen-eine kritische Einführung. Stauffenburg.

Ruipérez, G. (1995). El ordenador en la enseñanza de lenguas. In G. Ruipérez (Ed.), Enseñanza de lenguas y traducción con ordenadores. Ediciones Pedagógicas.

Salinas, J. (2005). La gestión de los Entornos Virtuales de Formación. Seminario Internacional: La Calidad de La Formación En Red En El Espacio Europeo de Educación Superior, 1–21.

Sánchez, M. J., Diego, C., & Alonso, A. (2010). Podcasts. Recurso didáctico de mejora en la comprensión oral de la lengua inglesa. ES: Revista de Filologiía Inglesa, 31, 233–246.

Santiago, R., & Bárcena, E. (2016). El potencial del podcast como recurso didáctico para el desarrollo de las destrezas orales de segundas lenguas con dispositivos móviles. Porta Linguarum, 2016(MONOGRAFICO1), 61–72. https://doi.org/10.30827/digibug.54089.

Schmidt, J. (2008). Podcasting as a Learning Tool: German Language and Culture Every Day. Die Unterrichtspraxis/Teaching German, 41(2), 186–194. https://doi.org/10.1111/j.1756-1221.2008.00023.x.

Schneider, G. (2005). Der „Gemeinsame europäische Referenzrahmen für Sprachen“ als Grundlage von Bildungsstandards für die Fremdsprachen. Methodologische Probleme der Entwicklung und Adaptierung von Kompetenzbeschreibungen. Schweizerische Zeitschirft Für Bildungswissenschaften, 27(1), 13–36.

Schneider, G. et. al. (2017). Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen (GER) und Europäisches Sprachenportfolio (ESP). IDT 2017 - SIG AG 3.1, 16.

Solano Fernández, I. M., & Amat Muñoz, L. M. (2008). Integración de podcast en contextos de enseñanza: criterios para el diseño de actividades. EDUTEC, 1–13.

Ständige Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland. (2004). Vereinbarung über die Festsetzung der Gesamtnote bei ausländischen Hoschulzeugnissen. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.03.1991 i. d. F. vom 18.11.2004 (p. 2).

Stanley, G. (2006). Podcasting: Audio on the Internet Comes of Age. TESL-EJ. Teaching English as a Second or Foreign Language., 9(4), 1–7.

Stork, A. (2012). Podcasts im Fremdsprachenunterricht –. Info DaF, 39(1), 3–16.

Talun Ince, A. (2012). Realistischer Umgang mit dem Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen im Nicht-Europäischen Raum. H.U.Journal of Education, 43, 258–269. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/87322.

Tusón Valls, A. (2011). El desarrollo de la competencia comunicativa oral en el aula de lengua. Textos de Didáctia de Lengua y Literatura., 56, 66–74.

Usó, L. (2016). La importancia de la competencia oral en la didáctica comunicativa de lenguas. Academic Journal Phonica, 12, 1–6.

Velasco Arranz, B. (2019). Elaboración de una herramienta de análisis y evaluación de software para el aprendizaje de la lengua alemana. [Tesis doctoral sin publicar]. Universitat de les Illes Balears, España. https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1913679

Westermann, G. (2012). Kosten-Nutzen-Analyse. Erich Schmidt Verlag.

Descargas

Publicado

31-01-2023

Cómo citar

Velasco Arranz, B. (2023). Evaluation tool for podcasts for use in German classes. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (39), 29–45. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.21182

Número

Sección

Artículos