Mathematical Processes in Early Childhood Education: An Approach from Textbooks in Chile and Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v18i1.27164

Keywords:

Early childhood education, Mathematical competence, Mathematical processes, Textbooks
Agencies: Proyecto FONDECYT Nº 1200356 y Beca de Doctorado en el Extranjero Nº 72200447, financiados por la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID) de Chile

Abstract

We examined the presence of mathematical processes in textbooks for pre-school education in Chile and Spain. For this purpose, a content analysis of the mathematical tasks of: numbers, geometry, measurement, algebra, statistics and probability has been carried out. The results show a predominance of problem solving and representation processes. The mathematical processes less present are: communication and reasoning and proof. On the other hand, the transcendental role of the teacher's didactic guide is observed in offering suggestions for the management of tasks aimed at offering learning opportunities linked to mathematical processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á. (2014). Procesos matemáticos en educación infantil: 50 ideas clave. Números 86, 5-28.

Alsina, Á. (2019). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? Números. 100, 85-108.

Alsina, Á. (2022a). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (3-6 años). Graó.

Alsina, Á. (2022b). Transformando el currículo español de educación infantil: la presencia de la competencia matemática y los procesos matemáticos. Números: revista de didáctica de las matemáticas, 111, 33-48.

Alsina, Á., Maurandi, A., Ferre, E. y Coronata, C. (2021). Validating an instrument to evaluate the teaching of mathematics through processes. International Journal of Science and Mathematics Education, 19, 559-577. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10064-y

Bakker, A., Cai, J. y Zenger, L. (2021). Future themes of mathematics education research: An international survey before and during the pandemic. Educational Studies in Mathematics, 107(1). https://doi.org/10.1007/s10649-021-10049-w DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-021-10049-w

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido (2a edición). Akal

Bransford, J. D., Brown, A.L. y Cocking, R.R. (1999). How people learn: Brain, main, experience, and school. National Academy Press.

Casey, K. y Sturgis, C. (2018). Levers and logic models: A framework to guide research and design of high-quality competency-based education systems. iNACOL.

Cheng, L. P. y Hoon, V. H. H. (2019). Engaging students in big ideas and mathematical processes in the primary mathematics classrooms. En T. L. Toh y J. B. Y. Yeo (Eds.), Big ideas in mathematics (pp. 295-315). World Scientific. https://doi.org/10.1142/9789811205385_0017 DOI: https://doi.org/10.1142/9789811205385_0017

Clements, D. H. y Sarama, J. (2011). Early childhood mathematics intervention. Science, 333, 968-970. https://doi.org/10.1126/science.1204537 DOI: https://doi.org/10.1126/science.1204537

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, L. (2017). Research methods in education. (8va edición). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315456539 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315456539

Cornejo-Morales, C. y Alsina, Á. (2020). La argumentación en los currículos de educación matemática infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la infancia, 9(1), 12-30. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2020.12-30 DOI: https://doi.org/10.24197/edmain.1.2020.12-30

Coronata, C. (2014). Presencia de los procesos matemáticos en la enseñanza del número de 4 a 8 años. Transición entre la educación infantil y elemental. Tesis doctoral. Universidad de Girona.

Ginsburg, H.P. (2009). Early mathematical education and how to do it. En O. Barbarin and B. Wasik (Eds.), Handbook of child development and early education: Research to practice (pp. 403-428). The Guildford Press.

Greenes, C. E., Dacey, L., Cavanagh, M., Findell, C. R., Sheffield, L. J. y Small; M. (2003). Navigating through problem solving and reasoning in prekindergarten–kindergarten. NCTM. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10064-y DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-020-10064-y

Kinnear, V., Lai, M. Y. y Muir, T. (2018). Forging connections in early mathematics teaching and learning. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-7153-9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-7153-9

Klibanoff, R., Levine, C., Huttenlocher, J., Hedges, L. y Vasilyeva, M. (2006). Preschool children’s mathematical knowledge: The effect of teacher ‘Math talk’. Developmental Psychology, 42(1), 59-69. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.1.59 DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.1.59

Krippendorff, K. (2013). Content analysis. An introduction to its methodology (3ª edición). Sage Publications.

Langrall, C. W., Mooney, E. S., Nisbet, S. y Jones, G. A. (2008). Elementary students’ access to powerful mathematical ideas. En L.

English (Ed.), Handbook of international research in mathematics education (pp. 109-135). Routledge.

Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde “ISI-web of knowledge” y ERIH. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. J. Blanco (Eds.), Investigación en Educación Matemática XII (pp. 25-54). SEIEM.

Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Paidós.

Ministerio de Educación. (2018). Bases curriculares 2018: educación parvularia. Unidad de Curriculum y Evaluación. Santiago de Chile.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95

National Association for the Education of Young Children and National Council of Teachers of Mathematics. (2013). Matemáticas en la educación infantil: Facilitando un buen inicio. Declaración conjunta de posición. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 1-23. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2013.1-23 DOI: https://doi.org/10.24197/edmain.1.2013.1-23

National Council for Curriculum and Assessment. (2014). Mathematics in early childhood and primary education (3-8 years). Definitions, Theories, Development and Progression. Recuperado de https://www.ncca.ie/media/1494/maths_in_ecp_education_theories_progression_researchreport_17.pdf.

National Council of Teachers of Mathematics. (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.

Novo, Mª. L., Alsina, Á., Marbán, J. Mª. y Berciano, A. (2017). Inteligencia conectiva para la educación matemática infantil. Comunicar, 52, 29-39. https://doi.org/10.3916/C52-2017-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C52-2017-03

Piñeiro, J. L. (2021). Los procesos matemáticos en las Bases Curriculares de educación infantil. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 6(2), 127-143. https://doi.org/10.34179/revisem.v6i2.16010 DOI: https://doi.org/10.34179/revisem.v6i2.16010

Shield, M. y Dole, S. (2013). Assessing the potential of mathematics textbooks to promote deep learning. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 183-199. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9415-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-012-9415-9

Stylianides, G. J. (2009). Reasoning-and-proving in school mathematics textbooks. Mathematical Thinking and Learning, 1(4), 258-288. https://doi.org/10.1080/10986060903253954 DOI: https://doi.org/10.1080/10986060903253954

The Australian Association of Mathematics Teachers Inc. & Early Childhood Australia (2012). Declaración de posición sobre las matemáticas en la primera infancia. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 1(2), 1-4. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2012.1-4 DOI: https://doi.org/10.24197/edmain.2.2012.1-4

Trafton, P. R. y Hartman, C. L. (1997). Developing number sense and computational strategies in problem-centered classrooms. Teaching Children Mathematics, 4, 230-233. https://doi.org/10.5951/TCM.4.4.0230 DOI: https://doi.org/10.5951/TCM.4.4.0230

Vásquez, C., Coronata, C. y Rivas, H. (2021). Enseñanza de la estadística y la probabilidad de los 4 a los 8 años de edad: una aproximación desde los procesos matemáticos en libros de texto chilenos. PNA, 15(4), 339-365. https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22512 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22512

Vásquez, C. y Pincheira, N. (2021). ¿Qué procesos matemáticos se movilizan cuando se enseña probabilidad? Un estudio de caso en el aula de Educación Infantil. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 6(2), 62-84. https://doi.org/10.34179/revisem.v6i2.16007 DOI: https://doi.org/10.34179/revisem.v6i2.16007

Published

2023-10-23