Modes of algebraic thinking in Early Childhood Education: effects of a teaching itinerary of repetition patterns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v18i2.26256

Keywords:

Algebraic thinking, Functional thinking, Recursive thinking, Relational thinking, Repetition patterns, Teaching itinerary
Agencies: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes de España

Abstract

A Design-Based Research is developed with 24 4-year-old children to design and validate a teaching itinerary of repetition patterns and to evaluate its effect from the analysis of the modes of algebraic thinking (recursive, relational and functional) mobilised by 8 children with an average Mathematical Competence Index (MCI) in the most concrete contexts of the itinerary. The results show: a) a 22% difference in success between concrete and abstract contexts; b) a greater presence of recursive than functional thinking. It is concluded that the teaching of repetition patterns should ensure the transition from recursive to relational and functional thinking.

Downloads

Author Biographies

Yeni Acosta, Universidad de Girona

PDI en formación. Doctoranda en Ciencias de la Educación por la Universidad de Girona. Máster en Atención a la Diversidad en Educación Inclusiva. Graduada con mención especial en Educación Infantil en "Expresiones y Ambientes en la Escuela Infantil". Miembro del "Grupo de Investigación en Educación Científica y Ambiental" (GRECA) de la Universidad de Girona. Sus  líneas  de  investigación  se  centran  en  los  procesos  de enseñanza-aprendizaje de los patrones matemáticos y del álgebra temprana en general a través de itinerarios didácticos.

Ángel Alsina, Universitat de Girona

Profesor Catedrático de Didáctica de las Matemáticas y Director de la Cátedra de Didáctica de las Matemáticas M. Antònia Canals en la Universidad de Girona. Sus líneas de investigación están centradas en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en las primeras edades y en la formación del profesorado de matemáticas. Ha publicado numerosos artículos científicos y libros sobre cuestiones de educación matemática, y ha llevado a cabo múltiples actividades de formación permanente del profesorado de matemáticas en España y en América Latina.

References

Acosta, Y. (2023). Inicios del pensamiento algebraico en educación infantil a través de los patrones de repetición [Tesis doctoral, Universitat de Girona]. Tesis Doctorals en Xarxa (TDX). https://www.tdx.cat/handle/10803/253

Acosta, Y. y Alsina, Á. (2020). Learning patterns at three years old: Contributions of a learning trajectory and teaching itinerary. Australasian Journal of Early Childhood, 45(1), 14-29. https://doi.org/10.1177/1836939119885310 DOI: https://doi.org/10.1177/1836939119885310

Acosta, Y. y Alsina, Á. (2022). Influencia del contexto de enseñanza en la representación de patrones en educación infantil. Alteridad, 17(2), 166-179. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.01 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.01

Acosta, Y., Pincheira, N. y Alsina, Á. (2022a). El pensamiento algebraico en educación infantil: Estrategias didácticas para promover y evaluar las habilidades para hacer patrones. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 11(2), 1-37. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.1-37 DOI: https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.1-37

Acosta, Y., Pincheira, N. y Alsina, Á. (2022b). Tareas y habilidades para hacer patrones de repetición en libros de texto de educación infantil. Avances de Investigación en Educación Matemática, 22, 91-110. https://doi.org/10.35763/aiem22.4193 DOI: https://doi.org/10.35763/aiem22.4193

Alsina, Á. (2020). El enfoque de los itinerarios de enseñanza de las matemáticas: ¿por qué?, ¿para qué? y ¿cómo aplicarlo en el aula? TANGRAM - Revista de Educação Matemática, 3(2), 127-158. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12018 DOI: https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12018

Alsina, Á. (2022). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (3 a 6 años). Graó.

Anglada, M. L., Cañadas, M. C. y Brizuela, B. M. (2022). Identificación de estructuras por niños de cinco años en una tarea que involucra funciones lineales en sus formas directa e inversa. En T. F. Blanco, C. Núñez-García, M. C. Cañadas, y J. A. González-Calero (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXV (pp. 149-157). SEIEM.

Ayala-Altamirano, C. y Molina, M. (2021). El proceso de generalización y la generalización en acto. Un estudio de casos. PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 15(3), 211-241. https://doi.org/10.30827/pna.v15i3.18109 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v15i3.18109

Bakker, A. (2019). Design research in education. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203701010

Berciano-Alcaraz, A., Salgado-Somoza, M. y Jiménez-Gestal, C. (2022). Alfabetización computacional en educación infantil: Dificultades y beneficios en el aula de 3 años. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.15 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-2.15

Blanton, M. L. (2008). Algebra and the elementary classroom: Transforming thinking, transforming practice. Heinemann.

Blanton, M. L. y Kaput, J. J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), 412-446. https://doi.org/10.2307/30034944 DOI: https://doi.org/10.2307/30034944

Blanton, M. L. y Kaput, J. J. (2011). Functional thinking as a route into algebra in the elementary grades. En J. Cai y E. Knuth (Eds.), Early algebraisation: A global dialogue from multiple perspectives (pp. 5-23). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-17735-4_2

Bock, A. M., Cartwright, K. B., McKnight, P. E., Patterson, A. B., Shriver, A. G., Leaf, B. M., Mohtasham, M. K., Vennergrund, K. C. y Pasnak, R. (2018). Patterning, reading, and executive functions. Frontiers in Psychology, 9(1802). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01802 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01802

Borriello, G. A., Flynn, M. E. y Fyfe, E. R. (2022). Developmental differences in children’s and adults’ strategies on a repeating pattern task. Early Childhood Research Quarterly, 59, 300-310. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.12.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.12.012

Cañadas, M. C., Castro Martínez, E. y Castro Martínez, E. (2008). Patrones, generalización y estrategias inductivas de estudiantes de 3o y 4o de Educación Secundaria Obligatoria en el problema de las baldosas. PNA, 2(3), 137-151 https://digibug.ugr.es/handle/10481/4392 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v2i3.6197

Cañadas, M. C., Blanton, M., y Brizuela, B. M. (2019). Special issue on early algebraic thinking / Número especial sobre el pensamiento algebraico temprano. Infancia y Aprendizaje, 42(3), 469-478. https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1638569 DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1638569

Carpenter, T. P., Levi, L., Franke, M. L. y Zeringue, J. K. (2005). Algebra in elementary school: Developing relational thinking. Zentralblatt Für Didaktik Der Mathematik, 37(1), 53-59. https://doi.org/10.1007/BF02655897 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02655897

Castro-Rodríguez, E. y Castro, E. (2016). Pensamiento lógico-matemático. En E. Castro y E. Castro (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en educación infantil (pp. 87-107). Ediciones Pirámide.

Clements, D. H. y Sarama, J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas a temprana edad: El enfoque de las trayectorias de aprendizaje. Learning Tools.

Collins, M. A. y Laski, E. V. (2015). Preschoolers’ strategies for solving visual pattern tasks. Early Childhood Research Quarterly, 32, 204-214. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.04.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.04.004

Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (Vol. 3). Sage.

Decret legislatiu 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l'educació infantile. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), 5216, of 9 September 2008. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/5216/1017382.pdf

Dumas, D., Alexander, P. A. y Grossnickle, E. M. (2013). Relational reasoning and its manifestations in the educational context: A systematic review of the literature. Educational Psychology Review, 25(3), 391-427. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-013-9224-4

Erath, K., Ingram, J., Moschkovich, J. y Prediger, S. (2021). Designing and enacting instruction that enhances language for mathematics learning: A review of the state of development and research. ZDM – Mathematics Education, 53(2), 245-262. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01213-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01213-2

Fernández, C., Baptista, P. y Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw Hill.

Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Kluwer Academic Publishers.

Fyfe, E. R., McNeil, N. M. y Rittle-Johnson, B. (2015). Easy as ABCABC: Abstract language facilitates performance on a concrete patterning task. Child Development, 86(3), 927-935. https://doi.org/10.1111/cdev.12331 DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.12331

Ginsburg, H. P. y Baroody, A. J. (2003). Test of early mathematics ability‐third Edition. Pro Ed.

Godino, J. y Font, V. (2003). Razonamiento algebraico y su didáctica para maestros. Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (Vol. 5). McGraw-Hill.

Hunter, J. y Miller, J. (2022). The use of cultural contexts for patterning tasks: Supporting young diverse students to identify structures and generalise. ZDM – Mathematics Education, 54(6), 1349-1362. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01386-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-022-01386-y

Kieran, C. (2004). Algebraic thinking in the early grades: What is it? The Mathematics Educator, 8, 139-151.

Larkin, K., Resnick, I. y Lowrie, T. (2022). Preschool children’s repeating patterning skills: Evidence of their capability from a large scale, naturalistic, Australia wide study. Mathematical Thinking and Learning, 1-16. https://doi.org/10.1080/10986065.2022.2056320 DOI: https://doi.org/10.1080/10986065.2022.2056320

Lüken, M. M. (2018). Repeating pattern competencies in three- to five-year old kindergartners: A closer look at strategies. En I. Elia, J. Mulligan, A. Anderson, A. Baccaglini-Frank y C. Benz (Eds.), Contemporary research and perspectives on early childhood mathematics education (pp. 35-53). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73432-3_3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-73432-3_3

Lüken, M. M. y Kampmann, R. (2018). The influence of fostering children’s patterning abilities on their arithmetic skills in grade 1. En I. Elia, J. Mulligan, A. Anderson, A. Baccaglini-Frank y C. Benz (Eds.), ICME-13 Monographs. Contemporary research and perspectives on early childhood mathematics education: Vol. I (pp. 55-66). Springer. https://pub.uni-bielefeld.de/record/2918871 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-73432-3_4

Lüken, M. M. y Sauzet, O. (2020). Patterning strategies in early childhood: A mixed methods study examining 3- to 5-year-old children’s patterning competencies. Mathematical Thinking and Learning, 23(1), 28-48. https://doi.org/10.1080/10986065.2020.1719452 DOI: https://doi.org/10.1080/10986065.2020.1719452

Martin, R., Viseu, F. y Rocha, H. (2023). Functional thinking: A study with 10th-grade students. Education Sciences, 13(4), 335. https://doi.org/10.3390/educsci13040335 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13040335

Mason, J., Stephens, M. y Watson, A. (2009). Appreciating mathematical structure for all. Mathematics Education Research Journal, 21(2), 10-32. https://doi.org/10.1007/BF03217543 DOI: https://doi.org/10.1007/BF03217543

McGarvey, L. M. (2012). What is a pattern? Criteria used by teachers and young children. Mathematical Thinking and Learning, 14(4), 310-337. https://doi.org/10.1080/10986065.2012.717380 DOI: https://doi.org/10.1080/10986065.2012.717380

Miles, M. y Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2.a ed.). Sage.

Miller, M. R., Rittle-Johnson, B., Loehr, A. M. y Fyfe, E. R. (2016). The Influence of relational knowledge and executive function on preschoolers’ repeating pattern knowledge. Journal of Cognition and Development, 17(1), 85-104. https://doi.org/10.1080/15248372.2015.1023307 DOI: https://doi.org/10.1080/15248372.2015.1023307

Molina, M. (2021). Investigación de diseño educativa: Un marco metodológico en evolución. En P. D. Diago, D. F. Yáñez, M. T. González-Astudillo y D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 83-97). SEIEM.

Mulligan, J. T. y Mitchelmore, M. C. (2013). Early awareness of mathematical pattern and structure. En L. D. English y J. T. Mulligan (Eds.), Reconceptualizing early mathematics learning (pp. 29-45). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6440-8_3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6440-8_3

NCTM. (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. National Council of Teachers of Mathematics.

Papic, M. M., Mulligan, J. T. y Mitchelmore, M. C. (2011). Assessing the development of preschoolers’ mathematical patterning. Journal for Research in Mathematics Education, 42(3), 237-268. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.42.3.0237 DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.42.3.0237

Pincheira, N., Acosta, Y. y Alsina, Á. (2022). Incorporación del álgebra temprana en Educación Infantil: Un análisis desde los libros de texto. PNA, 17(1), 1-24. https://doi.org/10.30827/pna.v17i1.24522 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v17i1.24522

Pincheira, N. y Alsina, Á. (2021). Hacia una caracterización del álgebra temprana a partir del análisis de los currículos contemporáneos de Educación Infantil y Primaria. Educación Matemática, 33(1), 153-180. https://doi.org/10.24844/EM3301.06 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3301.06

Radford, L. y Sabena, C. (2015). The question of method in a Vygotskian semiotic approach. En A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping, y N. Presmeg (Eds.), Approaches to qualitative research in mathematics education (pp. 157-182). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6_7 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6_7

Reinke, L. T. y Casto, A. R. (2022). Motivators or conceptual foundation? Investigating the development of teachers’ conceptions of contextual problems. Mathematics Education Research Journal, 34(1), 113-137. https://doi.org/10.1007/s13394-020-00329-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s13394-020-00329-8

Rittle‐Johnson, B., Fyfe, E. R., Hofer, K. G. y Farran, D. C. (2017). Early math trajectories: Low‐income children’s mathematics knowledge from ages 4 to 11. Child Development, 88(5), 1727-1742. https://doi.org/10.1111/cdev.12662 DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.12662

Rittle-Johnson, B., Fyfe, E. R., McLean, L. E., y McEldoon, K. L. (2013). Emerging understanding of patterning in 4-year-olds. Journal of Cognition and Development, 14(3), 376-396. https://doi.org/10.1080/15248372.2012.689897 DOI: https://doi.org/10.1080/15248372.2012.689897

Taylor-Cox, J. (2003). Algebra in the early years? Yes! Young Children, 58(1), 14-21.

Threlfall, J. (1999). Repeating patterns in the primary years. En A. Orton (Ed.), Pattern in the teaching and learning of mathematics (pp. 18-30). Continuum.

Tirosh, D., Tsamir, P., Barkai, R. y Levenson, E. (2017). Preschool teachers’ variations when implementing a patterning task. CERME 10. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01938920

Torres, M. D., Cañadas, M. C. y Moreno, A. (2022). Pensamiento funcional de estudiantes de 2o de primaria: Estructuras y representaciones. PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 16(3), 215-236. https://doi.org/10.30827/pna.v16i3.23637 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v16i3.23637

Tsamir, P., Tirosh, D., Levenson, E. S. y Barkai, R. (2018). Early childhood teachers’ knowledge and self-efficacy for evaluating solutions to repeating pattern tasks. En I. Elia, J. Mulligan, A. Anderson, A. Baccaglini-Frank y C. Benz (Eds.), Contemporary research and perspectives on early childhood mathematics education (pp. 291-310). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73432-3_15 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-73432-3_15

Twohill, A. (2018). Observations of structure within shape patterns. En C. Kieran (Ed.), Teaching and learning algebraic thinking with 5- to 12-Year-Olds (pp. 213-235). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68351-5_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-68351-5_9

Vergel, R., Radford, L. y Rojas, P. J. (2022). Zona conceptual de formas de pensamiento aritmético “sofisticado” y proto-formas de pensamiento algebraico: Una contribución a la noción de zona de emergencia del pensamiento algebraico. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 36(74), 1174-1192. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a11 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a11

Warren, E., Miller, J. y Cooper, T. (2012). Repeating patterns: Strategies to assist young students to generalise the mathematical structure. Australasian Journal of Early Childhood, 37(3), 111-120. https://doi.org/10.1177/183693911203700315 DOI: https://doi.org/10.1177/183693911203700315

Wijns, N., Torbeyns, J., Bakker, M., De Smedt, B. y Verschaffel, L. (2019). Four-year olds’ understanding of repeating and growing patterns and its association with early numerical ability. Early Childhood Research Quarterly, 49, 152-163. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.06.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.06.004

Wijns, N., Torbeyns, J., De Smedt, B. y Verschaffel, L. (2019). Young children’s patterning competencies and mathematical development: A review. En K. M. Robinson, H. P. Osana y D. Kotsopoulos (Eds.), Mathematical learning and cognition in early childhood (pp. 139-161). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12895-1_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-12895-1_9

Published

2024-01-16
Crossref
0
Scopus
0