Scale to measure mathematics teaching capability in practice of pre-service early childhood teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v16i4.22125

Keywords:

Early Childhood Education, initial Teacher Training, Mathematics, Teaching Practice

Abstract

Since there are few instruments to measure of teaching in early childhood mathematics education, it is described the construction and validation of a Scale to Measure Mathematics Teaching Capability in Practice of pre-service early childhood teachers. Through of the validation by expert judgment, the scale obtained a content validity of .97 Aiken’s V coefficient and a reliability of .80 Cronbach's alpha coefficient. The work contributes with an instrument for initial teacher training processes and increases the corpus of knowledge about early mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Olfos Ayarza , Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Doctor en Educación, Magister en Educación Matemática. Temas de investigación: desarrollo profesional para el mejoramiento de la enseñanza de la matemática, estudio de clase.

Tatiana Goldrine Godoy, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctora y Magister en Psicología Educativa. Temas de investigación: formación inicial docente de maestras de infantil, didáctica de la matemática en infantil.

Sergio Morales Candia, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctor (c) en Didáctica de la Matemática. Magister en Didáctica de la Matemática. Temas de investigación: desarrollo profesional para el mejoramiento de la enseñanza de la matemática, estudio de clase.

Soledad Estrella

Doctora en Didáctica de la Matemática y vicepresidenta de la Sociedad Chilena de Educación Matemática. Temas de investigación: aprendizaje y enseñanza de la estadística, inferencia y probabilidad en primaria e infantil; desarrollo profesional en el Estudio de Clase.

Grace Morales Ibarra, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctorado y Magister en Ciencias de la Educación. Temas de investigación: teoría de la acción conjunta en didáctica, formación inicial docente de maestras de infantil, didáctica de la matemática en infantil

Amey Pinto Wong, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Magister en Educación Inicial Didácticas de la matemática y el lenguaje. Temas de investigación: formación inicial docente de maestras de infantil, didáctica de la matemática en infantil, enfoque de género en educación inicial.

Pamela Reyes Santander , Universidad de Bielefeld

Doctora en Ciencias. Magister en Matemática. Temas de investigación: pensamiento matemático, nociones básicas, reflexión en la formación de profesor

References

Aiken, L. (1985). Three coefficients for analyzing the reliability and validity of ratings. Educational and Psychological Measurement, 45, 131-142. https://doi.org/10.1177/0013164485451012

Alsina A. (2010). El aprendizaje reflexivo en la formación inicial del profesorado: un modelo para aprender a enseñar matemáticas. Educación Matemática, 22 (1), 149-166.

Alsina, A. y Coronata, C. (2015). Los procesos matemáticos en las prácticas docentes: diseño, construcción y validación de un instrumento de evaluación. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(2), 23-36.

Alsina, A., Maurandi, A., Ferre, E. y Coronata, C. (2020). Validating an instrument to evaluate the teaching of Mathematics through processes. International Journal of Science and Mathematics Education, 19, 559–577. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10064-y

Bautista, A., Habib, M., Ong, R., Eng, A. y Bull, R. (2019). Multiple representations in preschool numeracy: Teaching a lesson on more-or-less. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 13 (2), 95-122. http://dx.doi.org/10.17206/apjrece.2019.13.2.95

Centro de Investigación Avanzado en Educación de la Universidad de Chile (2017). Programa Mejor Matemática. Pauta MateO. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/07/El-Programa-Mejor-Matematica.pdf

Cerezci, B. (2020). Measuring the quality of early Mathematics instruction: a review of six measures. Early Childhood Education Journal. 48, 507–520. https://doi.org/10.1007/s10643-019-01013-8

Clarà, M. y Mauri, T. (2010). El conocimiento práctico. Cuatro conceptualizaciones constructivistas de las relaciones entre conocimiento teórico y práctica educativa. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 131-141. https://doi.org/10.1174/021037010791114625

Cohrssen C. y Tayler C, (2016). Early childhood mathematics: a pilot study in preservice teacher education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 37(1), 25-40. http://dx.doi.org/10.1080/10901027.2015.1131208

Escobar J. y Cuervo M. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27-36.

Esen, Y., Özgeldi, M. y Haser, Ç. (2012). Exploring pre-service early childhood teachers’ pedagogical content knowledge for teaching mathematics. En Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education. (pp. 1234-1241).

García, M., González, I. y Mérida, R. (2012). Validación del cuestionario de evaluación ACOES. Análisis del trabajo cooperativo en Educación Superior. Revista de Investigación Educativa, 30 (1), 87-109. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.114091

Goldrine T., Estrella S., Olfos R., Cáceres P., Galdames X., Hernández H. y Medina V. (2015). Conocimiento para la enseñanza del número en futuras educadoras de párvulos: efecto de un curso de Didáctica de la Matemática. Estudios Pedagógicos, 41(1), 93-109. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100006

Hill H., Blunk M., Charalambos Y., Lewis J., Phelps G., Sleep L. y Ball B. (2008). Mathematical knowledge for teaching and the mathematical quality of instruction: an exploratory study. Cognition and Instruction, 26(4), 430-511. https://doi.org/10.1080/07370000802177235

Horm, D., Hyson, M. y Winton, P. (2013). Research on early childhood teacher education: Evidence from three domains and recommendations for moving forward. Journal of Early Childhood Teacher Education, 34, 95-112. https://doi.org/10.1080/10901027.2013.758541

Jiménez-Gestal C., Berciano A. y Salgado M. (2019). Cómo trabajar la orientación espacial de modo significativo en Educación Infantil: implicaciones didácticas Educación Matemática, 31(2), 61-74. https://doi.org/10.24844/em3102.03

Kilday, C. y Kinzie, M. (2009). An analysis of instruments that measure the quality of Mathematics teaching in early childhood. Early Childhood Education Journal, 4, 365-372. https://doi.org/10.1007/s10643-008-0286-8

Lave, J. (1991). La cognición en la práctica. Paidos.

Learning Mathematics for Teaching (2006). A Coding rubric for Measuring the Mathematical Quality of Instruction (Technical Report LMT1.06). University of Michigan. https://lmt.soe.umich.edu/files/lmt-mqi_description_of_codes.pdf

Lee, J. F. (2010). Exploring kindergarten teachers’ pedagogical content knowledge of Mathematics. International Journal of Early Childhood, 42(1), 27-41. https://doi.org/10.1007/s13158-010-0003-9

Lindorff, A. y Sammons, P. (2018). Going beyond structured observations: looking at classroom practice through a mixed method lens. ZDM Mathematics Education, 50(3), 521-534. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0915-7

Lozano, S. (2006). Validación de un modelo de medida de la auto-eficacia en la toma de decisión de la carrera. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 423-442.

Mantzicopoulos P., French B. y Patrick H. (2019). The quality of mathematics instruction in kindergarten: Associations with students’ achievement and motivation. The Elementary School Journal, 119(4), 651-676. https://doi.org/10.1086/703176

Mato-Vázquez, D., Chao-Fernández, R. y Chao-Fernández, A. (2019). Efectos de enseñar matemáticas a través de actividades musicales. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 22(2), 163-184. https://doi.org/10.12802/relime.19.2222

McCray, J. y Chen J. (2012). Pedagogical content knowledge for preschool. Mathematics: Construct Validity of a New

Teacher Interview. Journal of Research in Childhood Education, 26, 291-307. https://doi.org/10.1080/02568543.2012.685123

Muchinsky, P. (2006). Psychology Applied to Work. Thomson/Wadsworth.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. The National Council of Teachers of Mathematics.

Olfos R., Goldrine T. y Morales S. (2019). Validación de un dispositivo para desarrollar la capacidad de enseñanza sobre la cuantificación en futuras Educadoras de Párvulos. En R. Olfos, E. Ramos y D. Zakaryan (Eds.), Aportes a la práctica docente desde la didáctica de la matemática (pp. 17-50). Graó.

Pardo, M. y Adlerstein C. (2016). Estado del arte y criterios orientadores para la elaboración de políticas de formación y desarrollo profesional de docentes de primera infancia en América Latina y el Caribe. UNESCO. http://www.redage.org/sites/default/files/adjuntos/estado_del_arte_politicas_for_inicial_en_infancia_1.pdf

Parks, A. y Wager A. (2015). What knowledge is shaping teacher preparation in early childhood Mathematics. Journal in Early Childhood Teacher Education, 23, 124-141. https://doi.org/10.1080/10901027.2015.1030520

Pianta, R., La Paro, K. y Hamre, B. (2008). The classroom assessment scoring system (CLASS). Paul H. Brookes Publishing Co.

Platas, L. (2008). Measuring teachers’ knowledge of early mathematical development and their beliefs about mathematics teaching and learning in the preschool classroom. [Tesis doctoral. Universidad de California]. https://search.proquest.com/docview/304695741

Praetorius, A. y Charalambous, C. (2018). Classroom observation frameworks for studying instructional quality: looking back and looking forward. ZDM Mathematics Education, 50, 535-553. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0946-0

Sámuel, M., Vanegas, Y. y Giménez, J. (2018). Caracterización del conocimiento matemático de futuras maestras de educación infantil. Bordón. Revista De Pedagogía, 70(3), 61-75. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.62907

Sánchez-Matamoros García, G., Moreno Moreno, M., Pérez Tyteca, P. y Callejo de la Vega, M. L. (2018). Trayectoria de aprendizaje de la longitud y su medida como instrumento conceptual usado por futuros profesores. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(2), 203-228. https://doi.org/10.12802/relime.18.2124

Schoenfeld, A. (2018). Video analyses for research and professional development: the teaching for robust understanding (TRU) framework. ZDM Mathematics Education, 50, 491-506. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0908-y

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22.

Stites M. y Tood E. (2019). Observing mathematical learning experiences in preschool. Early Child Development and Care, 191(1), 68-82. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1601089

Published

2022-07-07