在培训中的教师识别情感:基于绘本的描述性研究

作者

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https://doi.org/10.30827/relieve.v30i1.30459

关键词:

literatura, educación, profesorado, afectividad, alfabetización

摘要

在教育领域识别情感对于社会能力的发展至关重要。在本文中,我们与在培训中的教师一起研究了愤怒、悲伤、恐惧、爱或喜悦等情感,以检查这些教师在面对文本的刺激时是否能够识别这些情感,并在叙述过程中如何体验这些情感。通过包含这些情感的不同绘本,我们与未来获将成为教师的人员进行了互动,以便他们了解这些文本。参与者来自穆尔西亚大学教育学院,具体包括小学教育课程和双学位课程的学生。我们应用了一个简单的工具来描述和验证从他们的角度来看,文本是否证实了这些情感,以及这些文本是否使他们感受到了同样的情感。显式出现在绘本中的情感被检测到,而隐含的情感则总体上未被学生所察觉。因此,在情感方面存在与社会意识的一致性,但在这种情况下,应用于文学交流的批判性方法可能尚未得到充分发展。将情感作为交际能力的组成部分纳入教师的初始培训,成为在教育系统中发展教学和学习过程的一个挑战。

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Eduardo Encabo Fernández holds a PhD in Language and Literature Didactics from the University of Murcia (Spain). He works as a tenured track lecturer in the area of knowledge of Didactics of Language and Literature. Faculty of Education. University of Murcia (Spain). His research profile focuses on Didactics of Language and Intercultural Education, Children's Literature, Fantastic Fiction and new narrative formats. He has published extensively in his discipline, in journals such as Ocnos, Porta linguarum, Comunicar and Revista Educación XX1. His latest book is Literatura infantil y lectura dialógica. La formación de educadores desde la investigación (Editorial Octaedro).

Contribution author: (EEF) Concept, methodology, analysis, resources, writing, revision and editing.

Conflict of interest statement: EEF state that they have no conflicts of interest in writing the present article.

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Isabel Jerez Martínez holds a PhD in Language and Literature Didactics from the University of Murcia (Spain). She works as a tenured track lecturer in the area of knowledge of Didactics of Language and Literature. Faculty of Education. University of Murcia (Spain). Her research profile focuses on language teaching, children's literature, drama, fantasy fiction and new narrative formats and their relationship with transmedia. She has published widely in his discipline, in journals such as Ocnos, Porta linguarum, Comunicar, Revista Educación XX1 and Education Sciences. Her latest book is Literatura infantil y lectura dialógica. La formación de educadores desde la investigación (Editorial Octaedro).

Contribution author:  (IJM) Concept, analysis, writing.

Conflict of interest statement: IJM state that they have no conflicts of interest in writing the present article.

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Lourdes Hernándezz Delgado holds a PhD in Language and Literature Didactics from the University of Murcia (Spain). She works as a tenured lecturer in the area of knowledge of Didactics of Language and Literature. Faculty of Education. University of Murcia (Spain). Her research profile focuses on language teaching, children's literature, fantasy fiction and new narrative formats and their relationship with transmedia. She has published widely in his discipline, in journals such as Ocnos, Revista Complutense de Educación and Education Sciences. Her latest book is Literatura infantil y lectura dialógica. La formación de educadores desde la investigación (Editorial Octaedro).

Contribution author:  (LHD) Concept, analysis, writing.

Conflict of interest statement: LHD state that they have no conflicts of interest in writing the present article.

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Doctor en Didáctica de la lengua y la literatura por la Universidad de Murcia. Ejerce como profesor contratado doctor fijo en el área de conocimiento de Didáctica de la lengua y la literatura (Facultad de Educación. Universidad de Murcia). Su perfil investigador se decanta por la Didáctica de la lengua, la formación de profesorado en lengua extranjera (inglés) y la relación de los docentes con la cultura inglesa a través de sus experiencias y modelos lingüístico-culturales ideales. Ha publicado ampliamente en su disciplina, en revistas como Revista Educatio siglo XXI, Contextos (educativos), Glottodidactica, Lingua posnaniensis o Lublin studies.

Contribución del autor: (GSS) Concepto, metodología, análisis, recursos y redacción.

Declaración de conflicto de intereses: GSS expresa que no hay conflictos de intereses al redactar el artículo.

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2024-06-20