Emotion identification by trainee teachers. A descriptive study based on picture books
DOI:
https://doi.org/10.30827/relieve.v30i1.30459Keywords:
literature, education, teachers, emotions, literacyAbstract
Identification of emotions in the educational environment is fundamental for the development of social competence. The present article presents work conducted with trainee teachers on emotions related with anger, sadness, fear, love and joy. The aim of this work was to examine whether teachers are able to recognise such emotions when exhibited through text and describe the way in which they experience such emotions when they are narrated. Through the use of different picture books illustrating the aforementioned emotions, interactions took place with trainee teachers in order to familiarise them with the texts. Study participants came from the Faculty of Education at the University of Murcia and were undertaking a Primary Education double honours degree. Participants were administered a simple instrument through which they stated whether emotions described in presented texts corroborated their perception of the same emotions and whether, in addition, texts provoked the same emotion in them. Unlike implicitly illustrated emotions, those that were explicitly illustrated in picture books were generally detected by participants. This, therefore, indicates that emotion identification concurs with social awareness of emotions. It appears likely that the critical approach when applied to communication, in this case literary, is not yet well developed. Thus, inclusion of initial teacher training that includes emotions as a component of the communicative competence into the development of teaching and learning processes in the education system presents a challenge.
Downloads
References
Aguayo, A. y Aguilar, M.ª C. (2017). Principales resultados de investigación sobre inteligencia emocional en docentes españoles. REeiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 6, 170-193. 10.30827/Digibug.45497
Alabau, E. y Reyes, A. (2023). Emociones estéticas y lectura multimodal: hacia el desarrollo de las competencias emocionales en ILE. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, 38, 231-260. https://doi.org/10.17398/1988-8430.38.231
Azañedo, V. A. (2021). El desempeño docente antes y durante la pandemia. Polo del Conocimiento: Revista Científico-profesional, 6(4), 841-860. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i4.2614
Barrantes, L. (2016). Educación emocional: el elemento perdido de la justicia social. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.24
Barrera-Gálvez, R., Solano-Pérez, C., Arias-Rico, J., Jaramillo-Morales, O. y Jiménez-Sánchez, R. (2019). La Inteligencia Emocional en Estudiantes Universitarios. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 7(14), 50-55. https://doi.org/10.29057/icsa.v7i14.4437
Barrios, H. y Peña, L. J. (2019). Líneas teóricas fundamentales para una educación emocional. Educación y educadores, 22(3), 487-510. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.8
Bisquerra, R. y López Cassà, È. (2021). La evaluación en la educación emocional: instrumentos y recursos. Aula Abierta, 50(4), 757-766. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.757-766
Bocanegra, L. M.ª (2024). Emociones para la convivencia en maestros y padres de familia. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 4(1), 211-240. https://doi.org/10.48102/rieeb.2024.4.1.61
Capocasale, A. (2015). La investigación educativa cualitativa. Aproximación a algunos de sus métodos de investigación. En L. Abero, L. Berardi, A. Capocasale, S. García Montejo y R. Rojas Soriano (2015). Investigación Educativa: Abriendo puertas al conocimiento (pp. 119-132). CLACSO.
Cejudo, J., López Delgado, M.ª L., Rubio, M.ª J. y Latorre, J. M. (2015). La formación en educación emocional de los docentes: una visión de los futuros maestros. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(3), 45-62. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16400
Consejo Pano, E. (2014). El discurso peritextual en el libro ilustrado infantil y juvenil. Álabe. Revista De Investigación Sobre Lectura y Escritura, 10, doi:10.15645/Alabe2014.10.6
Corral, D. y De Juan, J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aulario: Revista Digital de Comunicación, 10(1), 21-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7586347
Egan, K. (1994). Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. Morata.
Escotet, M.Á. (2023). The optimistic future of Artificial Intelligence in higher education. Prospects. https://doi.org/10.1007/s11125-023-09642-z
Gabriel, M. (2021). Ética para tiempos oscuros. Valores universales para el siglo XXI. Editorial Pasado & Presente.
Gallardo, A., Lagos, N., Aguilar, G. y Poblete, O. G. (2023). Necesidades de naturaleza emocional de docentes en contexto de pandemia. Revista Complutense de Educación, 34(4), 809-820. https://dx.doi.org/10.5209/rced.80137
García Domingo, B. (2021). Competencia emocional en maestros de educación infantil y primaria: fuentes de variabilidad y sugerencias de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.6018/reifop.450111
García Vila, E., Sepúlveda, M.ª P. y Mayorga, M.ª J. (2022). Las competencias emocionales del alumnado de los Grados de Maestro/a en Educación Infantil y Primaria: una dimensión esencial en la formación inicial docente. Revista Complutense de Educación, 33(1), 119-130. https://doi.org/10.5209/rced.73819
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairós.
Gómez Gil, C. (2018): Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, 140, 107-118.
Gomis, R., García Blanc, N., Fidella, G. y Ros, A. (2022). El vocabulario emocional de los jóvenes. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 2(1), 99-118. https://doi.org/10.48102/rieeb.2022.2.1.22
Harari, Y. N. (2012). From Animals into Gods: A Brief History of Humankind. CreateSpace Independent Publishing.
Ibáñez, L. E., Ojeda, A. C., Gómez, A. y Cárcamo, E. (2023). Biblioterapia: estrategia para el bienestar emocional en niños durante la pandemia COVID-19. Revista Ciencia y Cuidado, 20(1), 105-118. https://doi.org/10.22463/17949831.3517
Iglesias-Cortizas, M.ª J., Ríos-de Deus, M.ª P. y Rodicio-García, L. (2018). Instrumento para identificar la percepción de los estudiantes universitarios sobre emociones que los perturban. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(2), 133-141. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3598
Llorent, V. J. (2020). Competencias socioemocionales autopercibidas en el profesorado universitario en España. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 23(1), 297-318. doi: 10.5944/educXX1.23687
López Valero, A., Hernández Delgado, L. Jerez Martínez, I. y Encabo, E. (2022). Competencia comunicativa, didáctica de la lengua y adaptación sociosanitaria: ¿Una aceleración de la cuarta revolución industrial? Didacticae, 11, 7-20. https://doi.org/10.1344/did.2022.11.7-20
Losada, L., Mendiri, P. y Rebollo-Quintela, N. (2022). Del bienestar general al bienestar escolar: una revisión sistemática. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 28(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v28i1.23956
Mendiri, P., Rebollo-Quintela, N. y Losada-Puente, L. (2024). El bienestar escolar desde la experiencia del alumnado de Educación Primaria. Educar, 60(1), 237-254. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1818
Molero, D., Pantoja, A. y Galiano, M. (2017). Inteligencia emocional rasgo en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos: Revista de educación, 20, 43-56. https://doi.org/10.18172/con.2993
Montijano, B. (2019). Leer y sentir: la educación emocional y literaria en educación infantil. Aula de Encuentro. Revista de Investigación y Comunicación de Experiencias Educativas, 21(2), 79-92. https://doi.org/10.17561/ae.v21.n2.4
Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How Picturebooks Work. Routledge.
Pastor, E. y Marín, D. (2021). Educación emocional en la escuela. Una revisión de la literatura. REeiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 10, 1-19. 10.30827/Digibug.70982
Pérez Escoda, N., Filella, G. y Soldevila, A. (2010). Competencia emocional y habilidades sociales en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Motivación y Emoción (REME), 13(34). http://reme.uji.es/articulos/numero34/article1/texto.html
Porto, L. (2016). Estudio de las emociones en los personajes animados de Inside Out. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(1), 31-45. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.2
Puiggali, J., Tesouro, M. y Felip Jacas, N. (2023). Análisis de las competencias genéricas en los Grados de Maestro: un estudio desde la perspectiva del alumnado de la Universidad de Girona. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.27017
Riquelme, E. y Munita, F. (2011). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios Pedagógicos, 37(1), 269-277. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100015
Robles, A. L., Martínez Pérez, V. y López Sánchez, O. (2022). Estudio exploratorio sobre emociones y violencia durante el confinamiento social por COVID-19 en estudiantes universitarios. Trabajo Social UNAM, 27-28, 37-49. https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2022.27-28.82203
Rodríguez de los Ríos, L. A., Carbajal Llanos, Y. M., Narvaez Aranibar, T. y Gutiérrez Vásquez, R. J. (2020). Impacto emocional por COVID-19 en estudiantes universitarios. Un estudio comparativo. Revista EDUCA UMCH, (16), 03–16. https://doi.org/10.35756/educaumch.202016.153
Rodríguez Turriago, K. L., Camargo, Z. y Uribe, G. (2022). La lectura del libro álbum como mediación hacia el desarrollo socioemocional. Folios: Revista de la Facultad de Humanidades, 55, 169-184. https://doi.org/10.17227/folios.55-12657
Ros, A., Farré, M., Filella, G., García Blanc, N. y Gomis, R. (2023). El uso del vocabulario emocional: un análisis a través de distintas etapas educativas. ESE: Estudios Sobre Educación, 45, 75-96. https://doi.org/10.15581/004.45.004
Ruiz Melero, M.ª J., Sainz, M., Jiménez Carmona, B. y Bermejo, M.ª R. (2023). Conocimiento y percepción emocional en una muestra de futuros docentes. Revista Complutense de Educación, 34(3), 519-528. https://doi.org/10.5209/rced.79525
Strzelecki, A. (2023). To use or not to use ChatGPT in higher education? A study of students’ acceptance and use of technology. Interactive Learning Environments, 1-14. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2209881
Urosa, B. (2021). Competencias emocionales de los docentes y estrategias neurodidácticas. Elementos clave en la formación del profesorado. Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 79(154), 271-305. https://doi.org/10.14422/mis.v79.i154.y2021.009
Valdez, W. E. y Pérez Azahuanche, M. A. (2021). Las competencias comunicativas como factor fundamental para el desarrollo social. Polo del conocimiento: Revista Científico-profesional, 6(3), 433-456. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2380
Vara, A. (2016). El tradicional tópico de la muerte en el aula de Educación Infantil: análisis de álbumes ilustrados. Álabe. Revista De Investigación Sobre Lectura y Escritura, 14, doi:10.15645/Alabe2016.14.8
Vargas, A., Delgado, A., Sánchez López, J. V., Aguirre, L. y Agudelo, F. (2020). La lectura dialógica en la promoción de perfiles cognitivos, emocionales y comportamentales en primera infancia. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 19(1), 7-21. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1888
Vega, C. A., Castro, A. Z., Erazo, J. C. y García Herrera, D. G. (2020). Retos de docentes en la enseñanza de lengua y literatura en tiempos de pandemia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 200-232. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1040
Wolk, S., & Labbo, L. D. (2004). Using picture books to teach for Democracy. Language Arts, 82(1), 26-35.
Zakaria, F. (2021). Diez lecciones para el mundo de la postpandemia (Estado y Sociedad). Paidós.
Picture book references
Browne, A. (2008). Little Beauty. Walker.
Greder, A. (2007). The island. Allen&Unwin.
Laroche, A. y Augusseau, S. (2015). El regalo. Tramuntana.
Llenas, A. (2012). El monstruo de colores. Flamboyant.
Roberts, D. (2007). Dirty Bertie. Little Tiger Press.
Rosen, M. (2004). Sad book. Walker books.
Wild, M. y Brooks, R. (2000). Fox. Allen&Unwin.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.