Incidence and Impact of the Blended Learning Model in Amazonian Indigenous Communities in Peru
DOI:
https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.25353Keywords:
entrepreneurship, sustainable development, education for work, Shawi ethnicity, gender equalityAbstract
The purpose of this research is to describe the incidence and impact of the Educational Model that is applied in the Rural Training Centers in Alternation (CRFA). We try to answer how young people and adolescents of the Shawi-Perú Amazonian indigenous community value the functionality of learning at work. The information is collected through three categories; the first, making known the integration, transformation, and functionality of the knowledge acquired by the students; the second, the repercussion and concretion of the new knowledge in the Shawi families and the third, the contribution of the CRFA to the development and improvement of the quality of life of the Shawi community. The methodology is quantitative; the population is made up of students, former students, pedagogical staff, and collaborators. The applied instrument consisted of 41 indicators, whose Cronbach's Alpha parameter yielded a reliability of 0.957; likewise, the Kolmogorov-Smirnov test was applied, identifying that the sample does not follow a normal distribution; therefore, to analyze the information obtained from the four educational agents, the non-parametric Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were applied. The results indicate that learning contributes to improving the quality of life of families and the sustainable development of the Shawi community.
Downloads
References
Alvira, D., & Homan, J. (2014). Patrimonio biocultural del pueblo Shawi: Uso de los recursos naturales, conocimiento ecológico tradicional y calidad de vida. (Issue January).https://doi.org/10.13140/2.1.3162.7846
Camero, P., & Gonzales, I. (2018). Derechos de los pueblos Indígenas en el Perú. Cartilla 1, 87, 92. https://www.dar.org.pe/wp-content/uploads/2018/06/Cartilla-1-Derechos-de-los-pueblos-indigenas-aprobada-14_05_18_R.pdf
Campo-Arias, A., & Oviedo, H. (2008). Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Revista de Salud Pública, 10, 831–839. https://www.redalyc.org/pdf/422/42210515.pdf
Confederación Nacional Agraria (CNA). (2019). INDÍGENA ANDINA Lima- 2019.
Corral, Y., Corral, I., & Corral, A. F. (2015). Procedimientos de muestreo. Revista Cienciads de La Educación, 26(46), 151–167. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/46/art13.pdf
Divinsky, P. (2019). Una estrategia educativa con mirada hacia el contexto : la Escuela de la Familia Agrícola (EFA). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(1), 209–240. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27058155013
Equipo de Formación e Investigación, A. y D., & ONDJYLA, E. A.-F. (n.d.). M2. El docente/monitor y los Instrumentos en el Sistema Pedagógico de la Alternancia T1. Introducción a los Instrumentos en el Sistema Pedagógico de la Alternancia.
García, R. (2002). La formación por alternancia en el medio rural:contexto e influencia de la MFR sobre el desarrollo local de Europa y los PVD. Modelo de planificación y aplicación al caso de Colombia [Unioversidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/640/1/02200217.pdf
Gimonet, J.-C. (2009). Lograr y comprender la pedagogía de la alternancia. https://es.scribd.com/document/453612557/Lograr-y-Comprender-la-Pedagogia-de-la-Alternancia
Gonzáles-García, J. (2020). La tutoría personal en el sistema de formación por alternancia. Estudio internacional de impactos en los Centros Familiares de Formación por alternancia. [Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/670057/tesdoc_a2020_gonzalez_jordi_tutoria_personal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
González, M. L. (2013). Entre la predación y la docilidad: Padecimiento shawi en la Alta Amazonía. https://eprints.ucm.es/id/eprint/23958/1/T35032.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metdología de la Investigación (Mac Graw H). https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Huertas, B., & Chanchari, M. (2011). Acceso al agua potable, cultura tradicional e innovación para el buen vivir en comunidades indígenas de la Amazonía peruana. Terra Nova, 1–154
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2018). III Censo De Comunidades Nativas 2017: Resultados definitivos TOMO I. Inei, 1, 1–677. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1598/TOMO_01.pdf
Isaza, L., Acevedo, E., & Hernández, F. (2015). Comparación de Pruebas de Normalidad. XXV Simposio Internacional de Estadística 2015. https://www.academia.edu/35036716/Isaza_Acevedo_Hernandez_Pruebas_Normalidad
Lozano, A., Orefici, G., & Rivas, S. (n.d.). Lo que las piedras cuentan. Cumpanamá y los petroglifos de Balsapuerto.
MINEDU. (2017). En el país existen 70 centros rurales de formación en alternancia. Noticias. https://goo.gl/G6TyPL
MINEDU. (2021). Modelo de servicio educativo secundaria en alternancia (pp. 1–35). https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1910264/RM N° 204-2021-MINEDU.pdf.pdf
Ministerio de Cultura del Perú. (2017a). Base de datos de Pueblos Indigenas u Originarios. https://bdpi.cultura.gob.pe/pueblos-indigenas
Ministerio de Cultura del Perú. (2017b). Pueblo Shawi. Base de Datos Oficial de Pueblos Indigenas u Originarios, 1–5. https://bdpi.cultura.gob.pe/pueblos/shawi
Ministerio de Educación del Perú. (2019). Servicios Educativos - ESCALE - Unidad de Estadística Educativa. Gobierno Peruano. http://escale.minedu.gob.pe/padron-de-iiee
Ministerio de Salud del Perú. (2008). ASiS del Pueblo Shawi 2008 Región Loreto. http://www.dge.gob.pe/portal/docs/intsan/asis_shawi15.pdf
Monge, Y. (2016). Centro rural de formación en alternancia: su contribución a la formación para el trabajo de jóvenes menos favorecidos. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 15, 145–163. https://doi.org/10.21703/rexe.2016281451638
Puig-Calvo, P. (2006). Los centros de formación por alternancia: desarrollo de las personas y su medio [Universitat Internacional de Catalunya]. https://www.tdx.cat/handle/10803/9345;jsessionid=BB82DC719980D2BC00AC8F39CF9C6E22#page=1
Torres-Slimming, P. A., Wright, C., Carcamo, C. P., Garcia, P. J., Team, I. H. A. C. C. R., & Harper, S. L. (2019). Achieving the sustainable development goals: A mixed methods study of health-related water, sanitation, and hygiene (WASH) for indigenous shawi in the peruvian amazon. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(13), 1–17. https://doi.org/10.3390/ijerph16132429
Zabaleta, C., Berrand-Ford, L., Llanos-uentas, A., Carcamo, C., Ross., N. A., Lancha, G., Sherman, M., & Harper, S. L. (2018). Múltiples factores no climáticos de la inseguridad alimentaria refuerzan las trayectorias de mala adaptación al cambio climático entre los indígenas Shawi peruanos en la Amazonía Resumen Fondo Métodos y hallazgos Conclusión. 1–30. https://www.mesadeconcertacion.org.pe/storage/documentos/2021-03-04/salud-intercultural-compressed-compressed.pdf
![](https://revistaseug.ugr.es/public/journals/41/submission_25353_20907_coverImage_es_ES.png)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.