Primary and secondary school teachers’ perceptions of competence. Do contextual differences exist?
DOI:
https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.20798Keywords:
Teaching competences, Self evaluation, Scoring Rubric, Primary education, Compulsory educationAbstract
After reviewing multiple research studies on teaching competencies, it was concluded that their relevance and development may vary depending on the model and the social context. The aim of this study is to analyze the level of competence perceived by primary and secondary school teachers, and to verify its possible dependence on contextual variables. For this purpose, a descriptive expost-facto study was carried out. The instrument used to collect information was the Teaching Competence Rubric PROFICIENCyIn+E©. The rubric was applied to an incidental sample of 426 primary and secondary school teachers from sixteen Autonomous Communities. This article presents the results of the analysis of the level of competence perceived by the teachers in the sample, considering the differences that appeared according to gender, experience, area of knowledge in which teaching is exercised, school ownership and, finally, according to the stage at which teaching is given. The results provide interesting data for the study of the teaching competencies of primary and secondary school teachers. Thus, although the teachers in the sample are perceived, in general, to be quite competent in their teaching behavior, significant differences appear in some contextual variables, with the most marked differences depending on the area of knowledge and the stage.
Downloads
References
Alsina, J. A. (coord.) (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Cuadernos de docencia universitaria, 26. Ediciones Octaedro.
Bahmannia, H., Malaki, H. y Khosravi, M. (2020). Designing a Model for Teacher Competencies in Elementary Education. Iranian Journal of Educational Sociology, 3 (3), 123-131. http://iase-idje.ir/article-1-884-en.html.
Bartau, I., Azpillaga, V. y Joaristi, L. M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista De Investigación Educativa, 35 (1), 93-112. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.225141.
Biencinto, Ch., García-García, M., Carpintero, E., Villamor, P. y Torrecilla, S. (2021). Psychometric Properties of The ProficiencyIn+E Rubric: self-evaluation of teaching skills. Studies in Educational Evaluation, 70. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101040.
Blanchard, M. y Muzás, E. (2018). Equipos docentes innovadores: Formar y formarse colaborativamente. (Vol. 150). Narcea Ediciones.
Bolívar, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m3-5.clpd.
Cabero, J. y Palacios, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente DigCompEdu. Traducción y adaptación del cuestionario DigCompEdu Check-In. EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462.
Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior: ¿uso o abuso? Revista de currículum y formación del profesorado, 19(2), 265-280. https://www.redalyc.org/pdf/567/56741181017.pdf.
Carless, D. (2007). Learning‐oriented assessment: conceptual bases and practical implications. Innovations in education and teaching international, 44(1), 57-66 https://doi.org/10.1080/14703290601081332.
Civís, M., Díaz-Gibson, J., Fontanet, A. y López, S. (2019). The teacher of the 21st century: professional competencies in Catalonia today. Educational Studies. 47, 1-21. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1686697.
CCOO (2012). El Malestar Docente. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, 21, 1-6. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd9615.pdf.
Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q. y Kington, A. (2009). The impact of school leadership on pupil outcomes. Final report.
Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. En La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana/ UNESCO. https://files.sld.cu/sccs/files/2010/04/4-informe-delors-1996.pdf.
Echeita, G. (2012). Competencias esenciales en la formación inicial de un profesorado inclusivo. Un proyecto de la agencia europea para el desarrollo de las necesidades educativas especiales. Revista Tendencias Pedagógicas, (19), 7-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3938849.
Efrilia, E. (2020). Relationship of Teacher Competency Test and Teacher Performance Assessment in Increasing Education Quality. Journal NX, 6 (6), 757-766. https://media.neliti.com/media/publications/336826-relationship-of-teacher-competency-test-8b64fa82.pdf.
Escudero, J., Cutanda, M. y Trillo, J. (2017). Aprendizaje docente y desarrollo profesional del profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 83-102. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752489005.pdf.
Eurydice (2013). Key data on Teachers and School Leaders in Europe: 2013. Edition Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2797/91785.
Eurydice (2018). La progresión docente en Europa: Acceso, progresión y apoyo. Informe de Eurydice. Edition Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. http://dx.doi.org/10.2797/917260.
García, M., Biencinto, C., Carpintero, E., Villamor, P., Camilli, C., Pastor, L., Serrano, S., Huetos, M., Núñez, C., Arias, J., Bravo, J.L, Caravantes, A., del Mazo, J.C., Martínez, S., Sánchez, J.A., González, D., Arias, J.M., Pérez, H., Burguera, J., Arteaga, B., Manzanal, A., Perochena, P., Querol, M., Navaridas, F., Jiménez, M.A., Prieto, M., Chiva, I., Ramos, G. (28-30 de junio de 2017). Evaluación de competencias docentes para la inclusión y la excelencia: resultados preliminares sobre la percepción del profesorado. Actas XVIII Congreso Internacional de Investigación Educativa. Interdisciplinariedad y transferencia AIDIPE. Salamanca, España.
García-Corona, D., García-García, M., Biencinto, Ch., Pastor, L y Juárez, G. (2010). Propuestas educativas para favorecer la equidad en ESO: respuestas educativas inclusivas a la diversidad. Cultura y Educación, 297-312. https://doi.org/10.1174/113564010804932166.
García-García, M., Biencinto-López, Ch., Carpintero-Molina, E., Núñez-del-Río, C., Arteaga-Martínez, B. (2013). Rendimiento en matemáticas y actitud hacia la materia en centros inclusivos: estudio en la Comunidad de Madrid. Revista de Investigación Educativa, 31 (1), 117-132. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.143221.
Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631.
Jofré, G. y Gairín, J. (2009). Competencias profesionales de los docentes de enseñanza media de Chile. Un análisis desde las percepciones de los implicados. [Tesis Doctoral, Barcelona: UAB-Departamento de Pedagogía Aplicada]. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2009/tdx-1222110-163025/gjja1de2.pdf.
Juli, M. (2013). La planificación estratégica, un indicador sobre el liderazgo pedagógico. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 292-315. https://doi.org/10.14201/eks.10225.
Krichesky, G. y Murillo, F.J. (2011). Las Comunidades Profesionales de Aprendizaje. Una Estrategia de Mejora para una Nueva Concepción de Escuela. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (1), 65-83. https://doi.org/10.15366/reice.
Lázaro, J. L. y Gisbert, M. (2015). Elaboració d'una rúbrica per avaluar la competència digital del docent. Revista de ciències de l'educació, 1, 48-63. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648.
Lázaro, J. L., Gisbert, M. y Silva, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091.
Leithwood, K., Harris, A. y Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership and Management, 28(1), 27-42. https://doi.org/10.1080/13632430701800060.
Lieberman, A. y Miller, L. (2004). Teacher leadership. Jossey Bass.
Macbeath, J. y Nempster, N. (2009). Connecting leadership and learning. Principles for practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203894644.
Marina, J. A. y Bernabeu, R. (2007). Competencia social y ciudadana. Alianza Editorial.
Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes: Competencias, emociones y valores. Alianza Editorial.
Martín del Pozo, R. y Juanas, A. (2009). La formación inicial en competencias valorada por los maestros en activo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(3), 59-69. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015345005.pdf.
Melgarejo, X. (2013). Gracias, Finlandia: lo que podemos aprender del sistema educativo de más éxito. Plataforma Editorial.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (5 de mayo de 2020). Enseñanzas no universitarias. Centros y servicios educativos. Curso 2018-2019. Resultados detallados. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/centros/centrosyunid/2018-2019-rd.html.
Murillo, F.J., Martínez, C.A. y Hernández, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. Ministerio de Educación de Perú. https://doi.org/10.15366/reice.
OCDE (2009). Los docentes son importantes: atraer, formar y conservar a los docentes eficientes. Original: Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers (2005). https://doi.org/10.1787/19963777.
OECD (2018a). Effective Teacher Policies: Insights from PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264301603-en.
OECD (2018b). Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility, PISA, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264073234-en.
OECD (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.
ONU (2020). Informe de los objetivos de Desarrollo Sostenible. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf.
Ortiz, A. (2013). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje. Ediciones de la U.
Palomera, R., Fernández-Berrocal, J. y Brackett, B. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 437-454. https://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF67preservice_teacher_training.pdf.
Palomero, P. (2009). Desarrollo de la competencia social y emocional del profesorado: una aproximación desde la psicología humanista. REIFOP, 12 (2), 145-153. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015206011.
Panadero, E., Alonso-Tapia, J., y Reche, E. (2013). Rubrics vs. Self-Assessment Scripts effect on SelfRegulation, Performance and Self-Efficacy in Pre-Service Teachers. Studies in Educational Evaluation, 30, 125-132. http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2013.04.001.
Perandones, T.M., y Castejón, J.L. (5,6 y 7 septiembre 2007). Implicaciones para la formación del profesorado derivadas del estudio de la inteligencia emocional y la autoeficacia docente. [Comunicación]. I Congreso Internacional de Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado. Barcelona, España.
Pérez Juste, R., Ortega, M.C. y Quintanal, J. (2012). El docente como profesional de ayuda. En Nieto, E., Callejas, A.I. y Jerez, O. (Eds.) Las competencias básicas. Competencias profesionales del docente (pp. 937-946). Universidad de Castilla La Mancha.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Pozo, S., López, J., Fernández, M. y López, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.396741.
Rajendran, P. et al. (2020). Teacher Competencies for Inclusive Education: will emotional intelligence do justice? Shanlax International Journal of Education, 9 (1), 169-182. https://doi.org/10.34293/education.v9i1.3494.
Reoyo, N., Carbonero, M.A. y Martín, L.J. (2017). Características de eficacia docente desde las perspectivas del profesorado y futuro profesorado de secundaria. Revista de Educación, 376, 62-86. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-344.
Rogero, J. (2010). Movimientos de Renovación Pedagógica y profesionalización docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 141-166. http://colectivoescuelaabierta.org/LOS_MRP.pdf.
Salazar, E., Tobón, S. y Juárez, L. G. (2018). Diseño y validación de una rúbrica de evaluación de las competencias digitales desde la socioformación. Apuntes Universitarios, 8(3), 24-42. https://doi.org/10.17162/au.v8i3.329.
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Editorial Morata.
TNTP (2010). Teacher Evaluation 2.0. The New Teacher. Recuperado de http://tntp.org/assets/documents/Teacher-Evaluation-Oct10F.pdf
TNTP (2013). Perspectives of Irreplaceable Teachers. Recuperado de https://tntp.org/assets/documents/TNTP_Perspectives_2013.pdf.
Torres, J. y Herrero, E. (24, 25 y 26 de octubre de 2012). Validez y fiabilidad de la rúbrica. [Comunicación]. II Congreso Internacional sobre Evaluación por competencias mediante eRúbrica. Universidad de Málaga, España.
Tourón, J., Martín, D., Navarro-Asensio, E., Pradas, S. e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76 (269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76 1 2018 02.
Tribó, G. (2008). El nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria. Educación XXI, 11, 183-209. https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.314.
Valdivieso, T. y Gonzáles, M.Á. (2016). Competencia Digital Docente: ¿Dónde estamos? Perfil del docente de educación primaria y secundaria. El caso de Ecuador. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 49, 57-73. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.04.
Van Werven, I., Coelen, R.J, Jansen, E.PWA y Hofman, W.H.A. (2021). Global teaching competencies in primary education, Compare: A Journal of Comparative and International Education. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1869520.
Wayne, J. y Youngs, P. (2003). Teacher characteristics and student achievement gains: A review. Review of Educational Research, 73 (1), 89-122. http://dx.doi.org/10.3102/00346543073001089.
Wilson, S., Floden, R. y Ferrini-Mundy, J. (2001). Teacher preparation research: Current knowledge, gaps, and recommendations. Center for the Study of Teaching and Policy, University of Washington. https://www.education.uw.edu/ctp/sites/default/files/ctpmail/PDFs/TeacherPrep-WFFM-02-2001.pdf.
Zahonero, A. y Martín, M. (2015). Formación integral del profesorado: hacia el desarrollo de competencias personales y de valores en los docentes. Tendencias Pedagógicas, 20, 51-70. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RELIEVE-Revista Electr´ónica de Investigación y Evaluación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.