Students' and teachers' perceptions of innovative teaching performance in teacher training degrees.

Authors

  • Francisco José Fernández-Cruz Universidad Complutense de Madrid https://orcid.org/0000-0001-6103-5272
  • Fidel Rodríguez-Legendre Universidad Francisco de Vitoria de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i2.29462

Keywords:

Educational innovation, teacher evaluation, teacher competencies, learning processes, teaching methods, teacher effectiveness, higher education

Abstract

Since the entry of the European Higher Education Area, the role of teachers in the change of the educational paradigm demanded in the learning process at universities has been emphasized. To this end, it is essential to develop research projects to study the innovative performance of teachers, to determine the shortcomings in their training, the institutional conditions that promote it and the impact of its development on improving the quality of the university institution. The present work tries to analyze the innovative competence of the university teaching staff of the teaching degrees, through the evaluations of the students and of the professors themselves, to study their differences, improve the teaching performance and the students' learning. To achieve this purpose, a questionnaire (CIDU-A) for the empirical recording of the fundamental dimensions associated with the innovative competency profile of university teachers was developed and applied to a significant sample of teachers and students of the teaching degrees of public and private university institutions (597 subjects). The main result obtained from this analysis is that it was possible to detect a medium-low level of competence in the innovative competence profile of university teachers. However, the teachers' perception of their innovative competence tends to be much higher than that perceived by their own students in the classroom. Likewise, it was identified that students' perception of their teachers' innovative competence is significantly better in private universities than in public universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco José Fernández-Cruz, Universidad Complutense de Madrid

Francisco José Fernández-Cruz Doctor en Educación y Profesor Contratado Doctor del departamento de Investigación y Psicología en Educación de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid - España. Coordinador del Máster en Psicopedagogía y Miembro del Grupo de Investigación “Calidad y Evaluación de las Instituciones Educativas” (GR68/059, UCM). Sus principales líneas de investigación tratan sobre las TIC en Educación, la Evaluación de las competencias en el profesorado y el alumno, la Evaluación de la calidad en centros educativos y la Evaluación de programas, centros y profesores. Email: fjfernandezcruz@ucm.es ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6103-5272

Fidel Rodríguez-Legendre, Universidad Francisco de Vitoria de Madrid

Fidel Luis Rodríguez-Legendre Doctor en Ciencias de la Información y Sociología de la Universidad Complutense de Madrid - España y Doctor en Historia por la Universidad Central de Venezuela. Es Profesor de la Universidad Francisco de Vitoria, Madrid – España y Miembro del Grupo de Investigación “IDEA - Innovación, Didáctica, Evaluación y Aprendizaje” (UFV). Sus principales líneas de investigación tratan sobre la Evaluación de la competencia docente en la universidad y el estudio de los Recursos pedagógicos para la docencia musical desde el punto de vista sociológico. Email: f.rodriguez.prof@ufv.es ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8329-3712

References

Aguiar, B., Velázquez, R. & Aguiar, J. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Revista Espacios, 40 (2), 8-20. ISSN 0798 1015

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Plaza.

Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., Palacios-Rodríguez, A. & Barroso-Osuna, J. (2020). Development of the teacher digital competence validation of DigCompEdu check-in questionnaire in the university context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12(15), 6094. DOI: https://doi.org/10.3390/su12156094

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S. & Sánchez-Valero, J.-A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Fernández-Arias, P., Antón-Sancho, Á., Vergara, D. & Barrientos, A. (2021). Soft skills of American university teachers: Self-concept. Sustainability, 13(22), 12397. https://doi.org/10.3390/su132212397

Fernández-Cruz, F. J. & Rodríguez-Legendre, F. (2021). The innovation competence profile of teachers in higher education institutions. Innovations in Education and Teaching International, 59(6), 634–645. https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1905031

Fernández-Cruz, F. J. & Rodríguez-Legendre, F. L. (2022). Diseño y Validación de un Instrumento para Evaluar el Perfil Competencial Innovador del Docente Universitario. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 21(1), 21–46. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.1.002

Fernández-Piqueras, R., Guerrero-Valverde, E., Cebrián-Cifuentes, S. & Ros-Ros, C. (2020). Innovación educativa universitaria y metodologías activas para el aprendizaje de las competencias específicas del grado. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativos, (58), 183-200. https://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.723

Ferreras-García, R., Sales-Zaguirre, J. & Serradell-López, E. (2021). Sustainable innovation in higher education: the impact of gender on innovation competences. Sustainability, 13(9), 5004. https://doi.org/10.3390/su13095004

Figueras-Maz, M., Ferrés, J. & Mateus, J. C. (2018). Percepción de los/as coordinadores/as de la innovación docente en las universidades españolas sobre el uso de dispositivos móviles en el aula. Prisma Social, 20, 160-179. https://revistaprismasocial.es/article/view/2342

Fletcher, J. & Everatt, J. (2021). Innovative learning environments in New Zealand: Student teachers’ perceptions. New Zealand Journal of Educational Studies, 56(1), 81-101. https://doi.org/10.1007/s40841-021-00195-3

Garzón-Artacho, E., Martínez, T. S., Ortega-Martin, J. L., Marín-Marín, J. A. & Gomez García, G. (2020). Teacher training in lifelong learning—The importance of digital competence in the encouragement of teaching innovation. Sustainability, 12(7), 2852. https://doi.org/10.3390/su12072852

González-Castro, C. & Cruzat, M. (2019). Innovación educativa: La experiencia de las carreras pedagógicas en la Universidad de Los Lagos, Chile. Educación XXVIII,(55), 103-122. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.005

Guerra, C. & Costa, N. (2021). Can pedagogical innovations be sustainable? One Evaluation Outlook for Research Developed in Portuguese Higher Education. Education Sciences, 11(11), 725. https://doi.org/10.3390/educsci11110725

Guerrero, M. & Urbano, D. (2017). Emprendimiento e innovación: realidades y retos de las universidades españolas. Economía industrial, (404), 21-30. ISSN 0422-2784

Gutiérrez-Hinestroza, M., Silva-Sánchez, M., Iturralde-Kure, S. & Mederos-Machado, M. C. (2019). Competencias profesionales del docente universitario desde una perspectiva integral. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 3(1), 1-14. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i1.443

Hameed, F., Ahmed-Baig, I., & Cacheiro-González, M. L. (2018). Job satisfaction of teachers from public and private sector universities in Lahore, Pakistan: A comparative study. Economics & Sociology, 11(4), 230. https://doi.org/10.14254/2071789X.2018/11-4/15

Kerlinger, F. & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en Ciencias Sociales. McGraw Hill.

Kopelyan, S., Godonoga, A., Güney, I. & Yasmin, N. (2016). Assessing innovation-related competences in the MaRIHE program: Teacher and student perceptions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 553-560. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.07.085

López-López, M. D. C., Hinojosa-Pareja, E. F. & Sánchez-Morillo, M. D. (2014). Evaluación de la calidad de los proyectos de innovación docente universitaria. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 18(3). ISSN: 1138-414X.

Losada, D., Karrera, I. & Jiménez de Aberasturi, E. (2012). Factores que facilitan el éxito de la innovación educativa con TIC en los centros escolares. Revista de psicodidáctica, 17(1), 113-134 ISSN 1136-1034.

Mas-Torelló, O. (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 10(2), pp. 299–318. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6109

Mas-Torelló, Ó. (2014). Las competencias investigadoras del profesor universitario: la percepción del propio protagonista, de los alumnos y de los expertos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(3), 255-273. ISSN: 1138-414X.

Meza, D., Cedeño, C. & Meza, H. (2020). Factores que inciden en las innovaciones educativas: Perspectivas de Maestrantes de la PUCE-SD. Revista Científica: Mundo Recursivo, 3(2), 28-41. ISSN: 2600-5700

Miller, A. D., Ramírez, E. M. & Murdock, T. B. (2017). The influence of teachers’ self-efficacy on perceptions: Perceived teacher competence and respect and student effort and achievement. Teaching and Teacher Education, 64, 260-269. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.02.008

Olaskoaga-Larrauri, J., Mijangos-Del-Campo, J. J., González-Laskibar, X. & Onaindia-Gerrikabeitia, E. (2022). Different Preferences or Opposite Directions? Reforms and Job Satisfaction at Public and Private Universities in Spain. Administrative Sciences, 12(3), 82. https://doi.org/10.3390/admsci12030082

Pagés, T., Hernández, C., Abadía, A. R., Bueno, C., Ubieto-Artur, I., Márquez Cebrián, M., Sabaté Diaz, S. & Jorba Noguera, H. (2016). La innovación como competencia docente en la universidad: innovación orientada a la mejora de aprendizaje. Aloma. Revista de Psicologia i Ciències de l'Educació, 2016, 34(1), 33-43. https://raco.cat/index.php/Aloma/article/view/308963

Pérez, F. & Aldás, J. (2022). U-Ranking 2020: Indicadores sintéticos de las universidades españolas. Fundación BBVA-IVIE.

Prodanova, J., San Martín, S., & Sánchez-Beato, E. J. (2021). Quality Requirements for Continuous Use of E-learning Systems at Public vs. Private Universities in Spain. Digital Education Review, (40), 33-50. https://doi.org/10.1344/der.2021.40.33-50

Rodríguez-Hoyos, C., Fueyo, A. & Hevia, I. (2021). Competencias digitales del profesorado para innovar en la docencia universitaria. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educacion, (61), 71-98. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86305

Ruiz-Corbella, M. & Aguilar-Feijoo, R. (2017). Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un cuestionario de autoevaluación. Revista iberoamericana de educación superior, 8(21), 37-65. ISSN 2007-2872. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000100037&lng=es&tlng=es

Sánchez-Olavarría, C., Carro-Olvera, A. & Carrasco-Lozano, M. E. E. (2017). El nivel de competencias digitales en posgrado: Un estudio comparativo entre una universidad pública y una privada. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 17(2), 204-219. https://doi.org/10.30827/eticanet.v17i2.11900

Santos-Rego, M. A., Sotelino-Losada, A., Jover-Olmeda, G., Naval, C., Álvarez-Castillo, J. L. & Vázquez-Verdera, V. (2017). Diseño y validación de un cuestionario sobre práctica docente y actitud del profesorado universitario hacia la innovación (CUPAIN). Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 20(2), 39-71. https://doi.org/10.5944/educxx1.19031

Selznick, B. S., Mayhew, M. J., Zhang, L. & McChesney, E. T. (2021). Creating an organizational culture in support of innovation education: A Canadian case study. Journal of College Student Development, 62(2), 219-235. https://doi.org/10.1353/csd.2021.0018

Şentürk, Ş., Uçar, H. T., Gümüş, İ. & Diksoy, İ. (2021). The relationship between individual innovativeness and techno-pedagogical levels of school administrators and teachers. Education Quarterly Reviews, 4. https://doi.org/10.31014/aior.1993.04.02.266

Taamneh, A.M., Taamneh, M., Alsaad, A. & Al-Okaily, M. (2021), "Talent management and academic context: a comparative study of public and private universities", EuroMed Journal of Business, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EMJB-08-2020-0088

Tapasco, O. A. & Giraldo, J. A. (2017). Estudio Comparativo sobre Percepción y uso de las TIC entre Profesores de Universidades Públicas y Privadas. Formación universitaria, 10(2), 03-12. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002

Tejedor, S., Cervi, L., Pérez-Escoda, A., Tusa, F. & Parola, A. (2021). Higher education response in the time of coronavirus: perceptions of teachers and students, and open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 43. https://doi.org/10.3390/joitmc7010043

Wilson, K., G., Wesselink, R., Noroozi, O. & Mulder, M. (2015). The current status of teaching staff innovation competence in Ugandan universities: perceptions of managers, teachers, and students. Journal of Higher Education Policy and Management, 37(3), 330-343. https://doi.org/10.1080/1360080X.2015.1034425

Published

2024-07-15

How to Cite

Fernández-Cruz, F. J., & Rodríguez-Legendre, F. (2024). Students’ and teachers’ perceptions of innovative teaching performance in teacher training degrees. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 28(2), 267–291. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i2.29462

Issue

Section

Contribution