Exploring the role of self-efficacy and motivation in language learning strategies: A meta-analysis in higher education (2020-2024)

Authors

  • Eufrasio Pérez Navío Universidad de Jaén, Departamento de Pedagogía
  • Marina García Valdecasas Prieto Universidad de Jaén
  • Óscar Gavín Chocano Universidad de Jaén
  • Inmaculada García Martínez Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.viXI.30543

Keywords:

Self-efficacy, self-regulation, languages, higher education, learning strategies

Abstract

The purpose of this study is to define objective criteria based on a review of research conducted in the last five years (2020-2024) on the relationship between language learning strategies and personal variables such as self-efficacy and motivation. In terms of methodology, the steps recommended by Meca (2010) were followed. The studies selected for this meta-analysis were obtained from various databases, including Wos, Scopus and Dialnet, and met predefined criteria based on the research objectives. A total of 21 articles met the established criteria after a comprehensive analysis of 1249 research studies. The results obtained, evaluated through Fisher's r-a-z effect, point to a positive association between motivation and self-efficacy as cognitive learning strategies and academic performance. Therefore, the implementation of training programmes in higher education settings is suggested, as well as the need for further research that delves into other related socioemotional factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina García Valdecasas Prieto, Universidad de Jaén

Estudiante del programa de doctorado Innovación Didáctica y Formación de Profesorado en la universidad de Jaén. Lineas de investigación: identidad profesional, formación del profesorado, innovación didáctica y vocación docente entre ottasb

Óscar Gavín Chocano, Universidad de Jaén

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Pedagogía de la Universidad de Jaén

Inmaculada García Martínez, Universidad de Granada

Profesora Contratada Doctora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.

References

Abbacan-Tuguic, L. (2021). Challenges of the new normal: students’ attitude, readiness and adaptability to blended learning modality. Int. J. English Literature Soc. Sci. 6, 443–449. https://doi.org/10.22161/ijels.62.65

Acosta Moré, I. (2010). La comprensión lectora, enfoques y estrategias utilizadas durante el proceso de aprendizaje del idioma español como segunda lengua.

Almusharraf, N., & Bailey, D. R. (2021). A Regression Analysis Approach to Measuring the Influence of Student Characteristics on Language Learning Strategies. International Journal of Instruction, 14(4), 463-482.

Approach. Journal of psycholinguistic research, 49(5), 803–822. https://doi.org/10.1007/s10936-020-09714

Azizi, S. M., Roozbahani, N., and Khatony, A. (2020). Factors affecting the acceptance of blended learning in medical education: application of UTAUT2 model. BMC Med. Educ. 20:367. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02302-2

Bandura, A. (2001). Teoría cognitiva social: una perspectiva agente. Revista anual de psicología, 52, 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1

Baralo, M. (2015). El valor del idioma como recurso turístico, económico y cultural. Signos universitarios, 34(51).

Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín Redipe, 6(4), 91-98.

Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2021). Introduction to meta-analysis (2nd ed.). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119558378

Buizza, C., Cela, H., Sbravati, G., Bornatici, S., Rainieri, G., & Ghilardi, A. (2024). The Role of Self-Efficacy, Motivation, and Connectedness in Dropout Intention in a Sample of Italian College Students. Educ. Sci., 14, 67. https://doi.org/ 10.3390/educsci14010067

Cassany, D. (2016). Recursos lingüísticos en línea: Contextos, prácticas y retos. Revista signos, 49, 7-29.

Chang, Y. C., & Tsai, Y. T. (2022). The Effect of University Students' Emotional Intelligence, Learning Motivation and Self-Efficacy on Their Academic Achievement-Online English Courses. Frontiers in psychology, 13, 818929. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.818929

Chavarría, C. E. (2010). El idioma inglés en el currículo universitario: importancia, retos y alcances. Revista Electrónica Educare, 14(2), 63-69.

Chávez-Zambano, M. X., Saltos-Vivas, M. A., & Saltos-Dueñas, C. M. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Domino de las Ciencias, 3(3 mon), 759-771.

Carrillo-García, M. E., Cascales-Martínez, A., & Valero, A. L. (2018). Apps para el aprendizaje de idiomas en la Universidad de Murcia. Revista de Educación a Distancia (RED), (58).

Chion, A. R., & Galli, L. G. (2007). Estrategias de aprendizaje y autorregulación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 3(2), 87-98.

Chou, M.-H. (2021). Modeling the relations among task value, strategies, social factors, and English achievement. The Journal of Educational Research, 114(4), 357-366. https://doi.org/10.1080/00220671.2021.1937915

Di, X., Ismail, W. M., & Zailani, M. A. (2020). Non-native Arabic learnersâ€TM social media usage and motivation influencing learning of Arabic language in Malaysian public universities. International Journal of Language Education, 258-275. https://doi.org/10.26858/ijole.v4i2.13980

Dornyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667343

Engels, M. C., Spilt, J., Denies, K., & Verschueren, K. (2021). The role of affective teacher-student relationships in adolescents’ school engagement and achievement trajectories. Learning and Instruction, 75, 101485. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101 485

Erazo, J. (2019). La importancia de los enfoques, comunicativo y cooperativo en los procesos de enseñanza y aprendizaje de una segunda lengua. Revista Huellas, 6(1).

Ferreira, I., Urrúria, G., & Alonso, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista española de cardiología, 64(8), 688-696. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2011.03.029

Fior, C.; Polydoro, S.A.J.; Pelissoni, A.M.S.; Dantas, M.A.; Martins, M.J.; da Silva Almeida, L. Impact of self-efficacy and academic performance in drop out of higher education students. Psicol. Esc. Educ. 2022, 26, 1–11.

Fuentes Ruiz, P. D., & Muñoz Usabiaga, A. (2009). El idioma inglés y su importancia en la incorporación al mercado laboral: El caso de las prácticas en empresas. Docencia en lengua inglesa en la Escuela de Estudios Empresariales de la Universidad de Sevilla: Implantación y resultados pag. 3-14.

García García, P. (2004). La cultura,¿ universo compartido?: La didáctica intercultural en la enseñanza de idiomas. RedELE: revista electrónica de didáctica español lengua extranjera.

Gan, Z., Yan, Z., & An, Z. (2022). Development and validation of an EFL speaking self-efficacy scale in the self-regulated learning context. The Journal of Asia TEFL, 19(1), 35-49.

Garon-Carrier, G., Boivin, M., Guay, F., Kovas, Y., Dionne, G., Lemelin, J. P., Séguin, J. R., Vitaro, F., & Tremblay, R. E. (2016). Intrinsic Motivation and Achievement in Mathematics in Elementary School: A Longitudinal Investigation of Their Association. Child development, 87(1), 165–175. https://doi.org/10.1111/cdev.12458

González, C. R. (1997). Concepciones y enfoques de aprendizaje. Revista de psicodidáctica.

Gooding de Palacios, F. A., & Orbis, C. (2020). Enfoques para el aprendizaje de una segunda lengua: expectativa en el dominio del idioma inglés “Approaches to second language learning: expectations in English language proficiency”. Orbis Cognita, 4(1).

Grenfell, M., & Macaro, E. (2007). Claims and critiques. En A. Cohen & E. Macaro (Eds.), Language learner strategies (pp. 9-28). Oxford University Press

Habók, A., & Magyar, A. (2020). The role of students’ approaches in foreign language learning. Cogent Education, 7(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2020.1770921

Karbakhsh, R., & Ahmadi Safa, M. (2020). Basic Psychological Needs Satisfaction, Goal Orientation, Willingness to Communicate, Self-efficacy, and Learning Strategy Use as Predictors of Second Language Achievement: A Structural Equation Modeling Approach. Journal of psycholinguistic research, 49(5), 803–822. https://doi.org/10.1007/s10936-020-09714-7

Klee, C. A. (2018). Aprendizaje por contenidos e inmersión lingüística:(Content-based learning and language immersion). In The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching (pp. 491-504). Routledge.

Lapo, J. L. L., y Castillo, G. S. (2019). Determinantes de la brecha salarial en Ecuador: análisis bajo un modelo minceriano relacionado con variables agregadas dummy. Espirales revista multidisciplinaria de investigación científica, 3(27).

Lee, D., Allen, M., Cheng, L., Watson, S., & Watson, W. (2020). Exploring Relationships Between Self-Efficacy and Self-Regulated Learning Strategies of English Language Learners in a College Setting. Journal of International Students, 11(3), 567–585. https://doi.org/10.32674/jis.v11i3.2145

Lisá E, Sokolová L, Jablonická P and Kardelisová L (2023) Motivation to succeed is not enough: motivated students need to know how to plan/organize their steps on their way to success. Front. Psychol. 14:1119409. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1119409

Lohbeck, A., Moschner, B. Motivational regulation strategies, academic self-concept, and cognitive learning strategies of university students: does academic self-concept play an interactive role?. Eur J Psychol Educ 37, 1217-1236 (2022). https://doi.org/10.1007/s10212-021-00583-9

Martínez, N. M. M., Olivencia, J. J. L., & Terrón, A. M. (2016). Mobile learning, Gamificación y Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje de idiomas. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (6), 16-34.

Matthes B and Stoeger H (2021) Do Implicit Theories About Ability Predict Self-Reports and Behavior-Proximal Measures of Primary School Students’ In-Class Cognitive and Metacognitive Learning Strategy Use? Front. Psychol. 12:690271. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.690271

Mayer, R.E. (1996). Estrategias de aprendizaje para dar sentido al texto expositivo: el modelo SOI para guiar tres procesos cognitivos en la construcción del conocimiento. Revisión de Psicología Educativa, 8 (4), 357–371. https://doi.org/10.1007/BF01463939

Mayer, R.E. (2014). Teoría cognitiva del aprendizaje multimedia. En RE Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (2ª ed., págs. 43–71). Prensa de la Universidad de Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369.005

McClelland, D. C. (1985). How motives, skills, and values determine what people do. American Psychologist, 40(7), 812–825. https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.7.812

Medina, M., Melo, G., & Palacios, M. (2013). La importancia del aprendizaje del idioma inglés a temprana edad. Yachana Revista Científica, 2(2).

Mefferd, K.C., Bernacki, M.L. Tracing Undergraduate Science Learners’ Digital Cognitive Strategy Use and Relation to Performance. J Sci Educ Technol 32, 837–857 (2023). https://doi.org/10.1007/s10956-022-10018-9

Meza, A., & Cantarell, L. (2002). Importancia del manejo de estrategias de aprendizaje para el uso educativo de las nuevas tecnologías de información y comunicación en educación. Recuperado el, 2.

Mosquera, F. M. (2011). La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(1), 88-98.

Onoda, S. (2014). Examining the relationships between self-efficacy, effort regulation strategy use, and English vocabulary skills. Studies in Self-Access Learning Journal, 5(4), 357–373. https://doi.org/10.37237/050404

O’Malley, J., & Chamot, A. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge University Press.

Oster, U. (2009). La adquisición de vocabulario en una lengua extranjera: de la teoría a la aplicación didáctica.

Pérez-González, JC., Filella, G., Soldevila, A. et al. Integrating self-regulated learning and individual differences in the prediction of university academic achievement across a three-year-long degree. Metacognition Learning 17, 1141–1165 (2022). https://doi.org/10.1007/s11409-022-09315-w

Quintero, T. B., Bernal Díaz, P. S., & Veitia Mora, M. (2021). La afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1).

Rui, Y., & Liu, T. (2023). El efecto del apoyo docente percibido por los alumnos de inglés online sobre la autorregulación mediada por su autoeficiencia. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (40), 215–233. https://doi.org/10.30827/portalin.vi40.26930

Ruiz, M. R., & García, E. G. M. (2005). Las estrategias de aprendizaje y sus particulariades en lenguas extranjeras. Revista iberoamericana de educación, 36(4), 1-10.

Rocha, E. O., Carrillo, F. R., Carrillo, M. D. J. M., Torres, R. M. L., Rico, D. G., & Ramos, F. V. M. (2014). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y su importancia en el entorno educativo. Mexico: Red Durango de Investigadores Educativos AC.

Rojas, A. R. (2014). El proceso de inmersión lingüística y cultural: un nuevo enfoque orientado a la acción a través de la experiencia. In La enseñanza del Español como LE/L2 en el siglo XXI (pp. 603-616). Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera-ASELE

Rueda Cataño, M. C., & Wilburn Dieste, M. (2014). Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa. Perfiles educativos, 36(143), 21-28.

San-Mateo-Valdehíta, A. (2012). Aprendizaje de léxico en español como segunda lengua/lengua extranjera: investigación sobre la efectividad de tres tipos de actividades para aprender vocabulario.

Seibert Hanson, A. E., y Brown, C. M. (2020). Enhancing L2 learning through a mobile assisted spaced-repetition tool: an effective but bitter pill? Computer Assisted Language Learning, 33(1-2), 133-155. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1552975

Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The Self-efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51(2), 663–671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663

Shirzad, S., Barjesteh, H., Dehqan, M., & Zare, M. (2022). Epistemic beliefs and learners’ self-efficacy as predictors of language learning strategies: Toward testing a model. Frontiers in psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.867560

Schunk, D. H. (2001). Social cognitive theory and self-regulated learning. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2nd ed., pp. 125–151). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Schunk, D.H. & DiBenedetto, M.K. (2021). Autoeficacia y motivación humana. En AJ Elliot (Ed.), Avances en la ciencia de la motivación (p.p. 153-179). Prensa académica de Elsevier. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2020.10.001

Sosa, R., & Chacín, J. (2013). Estrategias de aprendizaje para la adquisición de vocabulario en lenguas extranjeras. Revista Ágora Trujillo, 16(31), 61-87.

Tejeda Cerda, P., y Niebles Gutiérrez, A. (2016). Análisis de algunos factores socio-culturales en la enseñanza de un idioma extranjero. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(ESPECIAL), 31-39.

Teng, L. S. (2024). Individual differences in self-regulated learning: Exploring the nexus of motivational beliefs, self-efficacy, and SRL strategies in EFL writing. Language Teaching Research, 28(2), 366-388. https://doi.org/10.1177/13621688211006881

Teng, M. F., & Wang, C. (2023). Assessing academic writing self‐efficacy belief and writing performance in a foreign language context. Foreign Language Annals, 56(1), 144-169. https://doi.org/10.1111/flan.12638

Tise, J. C., Sperling, R. A., Dann, M. S., & Young, T. M. (2023). Teaching Postsecondary Students to Use Analogies as a Cognitive Learning Strategy: An Intervention. CBE life sciences education, 22(1), ar10. https://doi.org/10.1187/cbe.22-05-0084

Toledo Sarracino, D. G., & García-Landa, L. (2018). Escenarios lingüísticos emergentes en la frontera Tijuana-San Diego. Káñina, 42(2), 87-111.

Tsai, C.-C., Chuang, S.-C., Liang, J.-C., & Tsai, M.-J. (2011). Self-efficacy in Internet-based Learning Environments: A Literature Review. Educational Technology & Society, 14 (4), 222–240.

Urrútia, G., & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507–511.

Valerie A. Sotardi (2022) On institutional belongingness and academic performance: mediating effects of social self-efficacy and metacognitive strategies, Studies in Higher Education, 47:12, 2444-2459, DOI: 10.1080/03075079.2022.2081678

Villa, A. D. (2018). El Enfoque de la Conciencia Lingüística: La reflexión crítica en el aprendizaje y enseñanza de segundas lenguas. Revista iberoamericana de educación.

Wang, C. J. (2021). Learning and academic self-efficacy in self-regulated learning: validation study with the BOPPPS model and IRS methods. Asia Pac. Educ. Res. 32, 37–51. doi: 10.1007/S40299-021-00630-5

Wei, X., Saab, N., & Admiraal, W. (2023). Do learners share the same perceived learning outcomes in MOOCs? Identifying the role of motivation, perceived learning support, learning engagement, and self-regulated learning strategies. The Internet and Higher Education, 56. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100880

Wittrock, MC (1989). Procesos generativos de comprensión. Psicólogo educativo, 24 (4), 345–376. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2404_2

You, W. (2022). Research on the Relationship between Learning Engagement and Learning Completion of Online Learning Students. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(01), pp. 102–117. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i01.28545

Yang S & Pu R (2022) The Effects of Contextual Factors, Self-Efficacy and Motivation on Learners’ Adaptability to Blended Learning in College English: A Structural Equation Modeling Approach. Front. Psychol. 13:847342. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.847342

Zambrano, R. Y. C., Aguayo, P. Y. M., Cedeño, N. J. V., & Alarcón, M. D. C. T. (2020). E-learning en el desarrollo de la comprensión auditiva y la expresión oral en el aprendizaje del idioma inglés en la Educación Superior.

Zarei, A. A., Esfandiari, R., & Akbari, A. (2016). Self-regulated learning strategies as predictors of reading comprehension. English Language Teaching, 3(2), 42–29

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13–39). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Zimmerman, B.J. & Schunk, D.H. (Eds.). (2001). Aprendizaje autorregulado y rendimiento académico: perspectivas teóricas (2ª ed.). Editores asociados de Lawrence Erlbaum.

Zhan, Y., Jiang, Y., Wan, Z. H., & Guo, J. J. (2021). Is there an “expectancy × value” effect? Investigating the impact of self-efficacy and learning motives on Chinese undergraduates’ use of deep language learning strategies. The Asia-Pacific Education Researcher, 30(1), 83-94. https://doi.org/10.1007/s40299-020-00516-y

Zheng, B., Chang, C., Lin, C. H., & Zhang, Y. (2020). Self-Efficacy, Academic Motivation, and Self-Regulation: How Do They Predict Academic Achievement for Medical Students?. Medical science educator, 31(1), 125–130. https://doi.org/10.1007/s40670-020-01143-4

Zhong, J., Wen, J., & Li, K. (2023). Do Achievement Goals Differently Orient Students' Academic Engagement Through Learning Strategy and Academic Self-Efficacy and Vary by Grade. Psychology research and behavior management, 16, 4779–4797. https://doi.org/10.2147/PRBM.S424593

Published

2024-09-30

How to Cite

Pérez Navío, E., García Valdecasas Prieto, M., Gavín Chocano, Óscar, & García Martínez, I. (2024). Exploring the role of self-efficacy and motivation in language learning strategies: A meta-analysis in higher education (2020-2024). Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XI), 127–146. https://doi.org/10.30827/portalin.viXI.30543

Issue

Section

xi-Special Issue. "Current perspectives in foreign and second language teaching. Diversity and ICT"