Systematic Review on Artificial Intelligence (AI) for english L2 learning
DOI:
https://doi.org/10.30827/portalin.viXI.30221Keywords:
Artificial Intelligence, teaching resource, second language, English L2 teaching-learningAbstract
Artificial Intelligence (AI) has burst into our lives. Various creative and institutional voices have tried to slow down its spread to test threats and safeguard the rights of users and non-users. Institutions and governments demand rapid research to detect its problems, to mitigate them, and its potential, to stimulate it. In this sense, its problems and potential in teaching and learning, at all levels and stages, are addressed. This article focuses on research on its use in the teaching and learning of English as a second language (L2), that is, as a didactic resource. For this purpose, it presents a systematic review of scientific articles on experiences that demand a didactic transformation for the incorporation of AI to contribute to the improvement of educational quality. It focuses on the search, review and analysis of studies in bibliographic databases, as well as in digital libraries. Twelve relevant researches were selected for the objective, which promote the implementation of AI to favor new scenarios of English L2 learning. All of them conclude about its benefits in the development of English competencies and proficiency, following the required changes, in different contexts, years. Much remains to be researched and implemented.
Downloads
References
Ayala, M. & Alvarado, K., (2023). Integrating AI into English Language Education in Ecuador: A Pathway to Improved Learning Outcomes. 593 Digital Publisher CEIT, 8(3-1), pp.679-687, https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3-1.1862
Ayuso, D., & Gutiérrez, P. (2022). La IA como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED, 25(2), 347–362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Bastidas, J. y Muñoz, G.(2020). Factores que influyenen el aprendizaje del inglésde los bachilleres de Pasto,Colombia. Folios, 51, 163-181.doi: 10.17227/folios.51-8676
Baró, M. (2023). Uso del metaverso en la enseñanza de ELE: propuesta de aplicación para el aprendizaje del léxico. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/196958
Barrera, C. (2022). Propuesta para el Manejo de Herramientas Digitales en Contextos Universitarios. Areté, 22(2), 71-78. https://arete.ibero.edu.co/article/view/2554
Betin, A.B., Rodríguez, A., Caurcel, M.J., & Gallardo, C.P. (2023). Effectiveness of a digital literacy program in High School Basic education students. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 16(34), 12-27. https://doi.org/10.25115/ecp.v16i34.9516
Bolarín-Martínez, M., Porto-Currás, M., & Lova-Mellado, M. (2021). How toTeach a Second Language in the Classroom? Benefits Associated with the CLIL Approach. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.26
Escobar, J. (2021). La IA y la Enseñanza de lenguas: una aproximación al tema. Revista del Centro de Enseñanzas para Extranjeros, 21(25), 29-44. https://decires.cepe.unam.mx
Gallardo, C.P., Rodríguez, A., Caurcel, M.J., & Capperucci, D. (2020). Adaptación y validación de un instrumento de evaluación sobre la utilización de herramientas digitales en las aulas de Educación Especial. Studi sulla Formazione, 23(2), 161-173. http://10.13128/ssf-12058
Gallardo, C.P., Rodríguez, A., Caurcel, M.J. (2021). Apps for people with autism: Assessment, classification and ranking of the best. Technology in Society, 64 (101474), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101474
Giró, X., & Sancho-Gil, J.M. (2021). AI in Education: Big Data, Black Boxes, and Technological Solutionism. Seminar.net, 17(2). https://doi.org/10.7577/seminar.4281
Gooding, F.A: (2023). Dificultades que enfrentan los estudiantes para la certificación del idioma inglés en el centro regional universitario de San Miguelito. Societas, 25(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/341/3413478017/
Guano, D.F., Herrera, Z.V., & Vallejo, C.F. (2023). Modelo de aprendizaje del idioma inglés utilizando algoritmos de machine learning. Explorador Digital, 7(1), 29-43. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v7i1.2451
Granados, J. (2022). Análisis de la IA en las relaciones laborales. CES Derecho, 13(1), 111–132. https://doi.org/10.21615/cesder.6395
Grup 1MilliotBot (2024). IA en las Universidades: retos y oportunidades. Grupo1MilionBot.
Hernández, R., Rodríguez-Fuentes, A. & Roselli, N., (2019). Editorial. Integración de las TIC a la educación: Una mirada desde el aula universitaria. Hamut´ay, 6(3), 9-11. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1839
León, G.C., & Viña, S.M. (2017). La inteligencia artificial en la educación superior. Oportunidades y amenazas. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 412–422. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.399
Lucana, Y. E., & Roldan, W. L. (2023). Chatbot basado en inteligencia artificial para la educación escolar. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(29), 1580–1592. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.614
Martín-Marchante, B. (2022). TIC e IA en la revisión del proceso de escritura: su uso en las universidades públicas valencianas. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28,16-31. https://doi.org/10.7203/realia.28.20622
MCER (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
MCER (2020). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Molinero, M.C., & Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. RIDE, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494
Mondéjar, J., Rodríguez, A., & Fierro, B. (2023). El paradigma de apoyos al aprendizaje desde la neurodidáctica: una necesidad en la formación universitaria. Entretextos, 17(33), 90-108. doi:10.5281/zenodo.8218195
Ocaña-Fernandez, Y., Valenzuela-Fernandez, L., & Garro-Aburto, L. (2019). IA y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Páez, M., Gilimas, A., & Ávila, D. (2023). Tendencias en educación: análisis de la IA y otras tecnologías emergentes. MENDIVE, 21(4), e3598. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3598
Parra-Sánchez, J. S. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un Enfoque desde la Personalización. Revista Docentes 2.0, 14(1), 19–27. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296
Rodríguez, A. (2018). Editorial. Expansión postmoderna tecnológica, escuela inclusiva tecnológica. RETOS XXI, 2, 6-12. https://doi.org/10.33412/retoxxi.v2.1.2055
Rodríguez, A. Alain, L. y García. F. (2020). Ensenias: herramienta tecnológica para aprender, enseñar, mejorar y usar la Lengua de Signos Panameña. Íkala, 25(3), 663-678. http://10.17533/udea.ikala.v25n03a05
Rodríguez, A., Alaín, L. y García, F. (2022). Presentation and evaluation of a digital tool for sign language. Culture & Education, 34(2). https://doi.org/10.1080/11356405.2022.2058793
Rodríguez, A. (2024). Neurodidáctica de Lenguas y Sistemas de comunicación en contextos diversos y multiculturales. En A. Navarro (coord.), Presente y futuro de Melilla: estrategias de gobernanza y políticas públicas. Dykinson.
Sandí, J.C., & Cruz, M.A. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes, XVII(36), 2-38.
Trujillo, F., Salvadores, C., & Gabarrón, A. (2019). Tecnología para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras: revisión de la literatura. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 153–169. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22257
Vuorikari, R., Kluzer, S. y Punie, Y. (2022). DigComp2.2: The Digital Competence Framework for Citizens -With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union.
Zuppardo, L., Rodríguez, A. y Serrano, F. (2017). Modelo piloto de estudio del tratamiento rehabilitador de autoestima y comportamiento en adolescentes con dislexia y disortografía mediante su mejora lectoescritora. Propósitos y Representaciones, 5(2), 359-400. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.174
Zuppardo, L., Rodríguez, A., & Serrano Chica, F. (2019). Sotfware Lectoescritores contra la Dislexia y Disortografía. EduTicInnova, 7, 27-39. https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/eduticinnova/article/view/1845
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
- The authors retain copyright and guarantee to the journal the right to be the first to publish the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the authorship of the work and the initial publication in this journal.
- Authors may separately enter into additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).