Didactic strategies for communicative participation in the compulsory secondary school in Chile

Authors

Keywords:

oral communication, conversation, participation, dialogue, teacher practices, didactics strategies

Abstract

It is well known the importance of developing oral communication in young people for their participation in society through spaces for social interaction oriented with the use of didactic strategies. The main of this research is to analyze the participation of secondary students in the development of oral communication in the subject of Language and Literature in Chile. A mixed methodology was used with a concurrent nested design of a dominant qualitative model. A semi-structured interview was carried out with six Chilean secondary school language and literature teachers, a semi-structured interview for ten secondary students from 3rd and 4th grade, the application of an instrument to 58 students, and a classroom observation of each teacher. Among the results, we found that spontaneous conversation is the most used didactic strategy for the development of oral communication. In addition, students feel the validation of their participation according to the attitude of the teacher, their classmates, and their mastery of the topic. It is concluded that the development of didactic knowledge of oral communication by teachers and the implementation of socio-communicative approaches in the studied context is necessary.

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Author Biographies

Javiera Peña Mella, University of Granada

Javiera Peña Mella es profesora del Departamento de Lenguas, Literatura y Comunicación de la Universidad de La Frontera, Chile. Posee un Máster en psicología y en didáctica de la lengua y la literatura y actualmente se encuentra cursando sus estudios doctorales en el Programa de Doctorado en Educación de la Universidad de Granada, España. Su principal línea de investigación es la didáctica de la comunicación oral.

Cristina del Moral-Barrigüete, University of Granada

Cristina del Moral Barrigüete es Profesora Contratada Doctora Indefinida en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada. Su investigación actual se centra en la formación de lectores críticos y lecturas no ficcionales en el ecosistema cultural, el teatro aplicado a la educación y hábitos lectores en la formación inicial de futuros maestros. Como miembro de ÉTIMO (HUM-508), colabora con varias redes internacionales (RELEED y Red Iberoamericana de Estudios sobre la Oralidad).

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INFORMACIÓN SOBRE FINANCIACIÓN

Este trabajo fue financiado por la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo de la Subdirección de Capital Humano (ANID) Chile/ DOCTORADO BECAS CHILE/2020 – 722210189.

Published

2024-06-28

How to Cite

Peña Mella, J., & del Moral-Barrigüete, C. (2024). Didactic strategies for communicative participation in the compulsory secondary school in Chile. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (42). Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/29714