Motivación y competitividad: Un estudio en el aula de japonés como lengua extranjera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.vi35.15724

Keywords:

Motivación, competitividad, nativo digital, aplicaciones educacionales, japonés como lengua extranjera

Abstract

Motivation is indispensable for foreign language learning (Williams & Burden, 1997/1999). Some strategies are useful for a better motivation such as the use of interesting contents, challenges (Dörnyei, 2001) and audio-visual and ICT materials especially among our young students (Madrid, 2002). For those digital natives who see the world as if it was a videogame (Watson, 2013, p.104) competitive educational applications are motivating, because although there is a dark side, theoretically speaking, self-development-oriented competitiveness is positive (Fül.p, 2009) and it encourages the necessary motivation for the learning of foreign languages. Still, the authors find out that there are some students demotivated by the activities with competitive elements. Then, what does competitiveness mean to our students? Do educational applications with competitive mode motivate them? This research examines the effect of competitiveness with regard to motivation to learn Japanese as a foreign language at the university level. The results show the student’s orientation of competitiveness for self-development, the dislike towards competitiveness caused the stress in competitive environment and the appreciation for competitive activities at a group level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kyoko Ito-Morales, Universidad de Granada

Ayudante doctor

Departamento de Lingüística Genera y Teoría de la Literatura (Sección de Japonés)

Facultad de Filosofía y Letras

Universidad de Granada

Jerónimo Morales-Cabezas, Universidad de Granada

Profesor Titular del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada en la Facultad de Ciencias de la Educación. Doctor (Filología) por la misma universidad. Su línea principal de investigación se desarrolla en el área de la enseñanza de ELE en relación con las TIC. Secretario del Máster en Enseñanza de ELE: Lengua, Cultura y Metodología en la Universidad de Granada. Pertenece al grupo DLEx HUM-1011 sobre Didáctica de las Lenguas Extranjeras.

Downloads

Published

2021-01-31

How to Cite

Ito-Morales, K., & Morales-Cabezas, J. (2021). Motivación y competitividad: Un estudio en el aula de japonés como lengua extranjera. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (35), 205–219. https://doi.org/10.30827/portalin.vi35.15724

Issue

Section

Articles