La enseñanza de lenguas extranjeras en el nivel preescolar en un entorno monolingüe: el caso de PoloniaTeaching foreign languages at the pre-primary level in a monolingual setting: the case of Poland

Autores/as

  • Joanna Rokita-Jaśkow Polish

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.vi.26218

Palabras clave:

pre-primary, foreign language, language acquisition, pedagogy, ecology

Resumen

En Polonia, la enseñanza de una lengua extranjera a los más jóvenes, es decir, a los niños de 6 años o menos, tiene una tradición relativamente larga tanto en los servicios educativos como en la investigación, que surgió de las fuertes aspiraciones de los padres de que sus hijos alcancen logros educativos y, por consiguiente, profesionales en el mercado laboral globalizado.

Los objetivos de este artículo son dos: en primer lugar, se pretende esbozar la evolución de las orientaciones de la investigación en la metodología de la enseñanza de idiomas a alumnos muy jóvenes (es decir, menores de 6 años) en las últimas tres décadas. A este respecto, se distinguen tres grandes líneas, a saber, el enfoque de adquisición del lenguaje, el enfoque pedagógico y el enfoque ecológico. En segundo lugar, la investigación polaca en la educación preescolar se va a esbozar en el contexto de estas grandes tendencias de la lingüística aplicada. Se cree que algunas de las conclusiones pueden ser relevantes para otros contextos en los que se está aplicando la enseñanza muy temprana de lenguas extranjeras.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Asher, J. (1977). Learning another language through actions: the complete teacher’s guidebook. Sky Oaks Publications.

Bielicka, M. (2017). Efektywność nauczania języka niemieckiego na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w dwujęzycznych placówkach edukacyjnych w Polsce. [Effectiveness of teaching German at pre-primary and primary levels in Polish bilingual kindergatens]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bogdanowicz, M., Bogdanowicz, K. M., & Łockiewicz, M. (2015). The Good Start Method for English. Metoda Dobrego Startu We Wspomaganiu Rozwoju i Uczeniu Się Dzieci Rozpoczynających Naukę Języka Angielskiego [Good Start Method in Supporting Development and Learning of Children Who Start to Learn English]. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Polity Press.

Council of Europe. (2006). Plurilingual Education in Europe. 50 years of International co-operation. Strasbourg: Language Policy Division. http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/PlurinlingalEducation_En.pdf

Edelenbos, P., R. Johnstone, & A. Kubanek. (2006). Languages for the children in Europe: Published research, good practice and main principles. Retrieved from http://ec.europa.eu/education/policies//lang/doc.youngsum_en.pdf.

Enever, J. (2018). Policy and politics in global primary English. Oxford University Press.

Ervin - Tripp, S. M. (1974). ‘Is second language learning like the first?’ in Hatch, E.M. (ed.) 1978. Second language acquisition: A book of readings. Newbury House.

European Commission. Presidency Conclusions, Barcelona, 2002, (http://ec.europa.eu/languages/documents/doc4794_en.pdf)

European Commission.2011. Language learning at pre-primary school level: making it efficient and sustainable. Policy Handbook (http://ec.europa.eu/languages/pdf/ellpwp_en.pdf)

Fenson, L., Dale, P., Reznick J. et al. (1993). MacArthur-Bates Communicative Development Inventories. User's guide and technical manual. Singular Publishing.

Iluk, J. (ed.) (2015). Nauczanie języków obcych w przedszkolu i na etapie wczesnoszkolnym na przykładzie języka niemieckiego.[Teaching foreign languages at kindergarten and lower-primary school: the case of German]. Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego.

Iluk, J., & Jakosz, M. (2017). Storytelling and its effectiveness in developing receptive skills among children. Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 2017, 134, 337-352, https://www.ejournals.eu/Studia-Linguistica/2017/ Issue-4/art/10285/.

Komorowska, H. & Krajka, J. (2016). Monoligualism-bilingualism-multilingualism. The teachers’ perspective. Peter Lang.

Konderak T. (2019). Specyfika edukacji ocojęzycznej dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie języka francuskiego).[Specificity of foreign language education of kindergarten childrenon the example of French]. Unpublished PhD thesis. Warsaw University.

Krashen, S. & T. Terell. (1988). The natural approach. Language acquisition in the classroom. Prentice Hall.

Kucaj K. (2013). Nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym w Polsce (na materiale języka rosyjskiego).[Teaching foreign languages to kindergarten children: a case of Russian]. Unpublished PHD thesis. Uniwersytet Rzeszowski.

Lenneberg, E.H. (1967). Biological Foundations of Language. New York: Wiley.

Leśniewska, J., & Pichette, F. (2014). Songs vs. stories: impact of input sources on ESL vocabulary acquisition by preliterate children. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism https://doi.org/10.1080/13670050.2014.960360

Łockiewicz, M., Sarzała-Przybylska, Z., & Lipowska, M. (2018). Early predictors of learning a foreign language in pre-school - Polish as a first language, English as a foreign language. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01813

Ministry of Polish Education (2008). Regulation on the New Core Curriculum for General Education in Primary School. Dziennik Ustaw [Journal of Laws] 23 December 2009 Poz.17. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20090040017 (accessed 12 July).

Muñoz, C. (Ed.) (2006). Age and the rate of foreign language acquisition. Multilingual Matters.

Olpińska-Szkiełko, M. (2013). Bilinguale Kindererziehung: ein Konzept für den polnischen Kindergarten, Studia Naukowe IKSI UW, tom 8: https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+8+Magdalena+Olpi%C5%84ska-Szkie%C5%82ko+-+Bilinguale+Kindererziehung.pdf

Rokita, J.(2007). Lexical development in early L2 acquisition. Wydawnictwo AP. Available at: http://hdl.handle.net/11716/2073

Rokita-Jaśkow, J. (2013). Foreign language learning at pre-primary learning: parental aspirations and educational practice. Wydawnictwo UP. Available at: http://hdl.handle.net/11716/6563

Rokita-Jaśkow, J. (2015). Parental visions of the children’s future as a motivator for an early start in a foreign language. Studies in second language learning and teaching, 5 (3),455- 472 doi:10.14746/ssllt.2015.5.3.6

Rokita-Jaśkow, J. (2019). Parental involvement in very early L2 acquisition. In Rokita-Jaśkow, J. & M. Ellis. (Eds). Early instructed SLA:Pathways to competence (pp.191-205). Multilingual Matters.

Rokita-Jaśkow, J., & Pamuła-Behrens, M. (2019). Policy and practice in early FLL: the case of Poland. In Rokita-Jaśkow, J. and M. Ellis. (Eds). Early instructed SLA: Pathways to competence. (pp.11-25) Multilingual Matters.

Scheffler, P. (2015). Introducing very young children to English as a foreign language. International Journal of Applied Linguistics. https://doi.org/10.1111/ijal.12035

Scheffler, P., & Domińska, A. (2018). Own-language use in teaching English to preschool children. ELT Journal, 72(4), 374–383. https://doi.org/10.1093/elt/ccy013

Scheffler, P., Jones, C., & Domińska, A. (2021). The Peppa Pig television series as input in pre‐primary EFL instruction: A corpus‐based study. International Journal of Applied Linguistics, 31(1), 3–17. https://doi.org/10.1111/ijal.12298

Sopata, A. (2009). Erwerbsteheoretische und glottodidaktische Aspekte des Fruehen Zweitspracherwerbs Sprachentwicklung der Kinder im naturlichen und schulischen kontext. UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/8707/1/sopata_tekst.pdf

Sparks, R. L., Patton, J., Ganschow, L., Humbach, N., & Javorsky, J. (2006). Native language predictors of foreign language proficiency and foreign language aptitude. Annales of Dyslexia, 56, 129–160. doi: 10.1007/s11881-006-0 006-2

van Lier, L. (2004). The ecology and semiotics of language learning: A sociocultural perspective. Kluwer Academy.

Woś, M. (2017). EDUTAINMENT w procesie opanowania języków obcych przez najmłodsze dzieci w środowisku domowym. In J.Rokita-Jaskow & W. Król-Gierat(Eds). Wczesny start jęyzkowy:Wybrane zagadnienia [An early start in a foreign language. Selected issues] (pp.106-122). Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Descargas

Publicado

10-11-2022

Cómo citar

Rokita-Jaśkow, J. (2022). La enseñanza de lenguas extranjeras en el nivel preescolar en un entorno monolingüe: el caso de PoloniaTeaching foreign languages at the pre-primary level in a monolingual setting: the case of Poland. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, 31–42. https://doi.org/10.30827/portalin.vi.26218

Número

Sección

V Monográfico. "Investigando las lenguas extranjeras en Educación Infantil"