How university students formulate and argue algebraic identities
DOI:
https://doi.org/10.30827/pna.v19i3.30473Keywords:
Mathematical Proof, Higher Education, Ontosemiotical Approach, Levels of AlgebrizationAbstract
In this work, we investigate the argumentation strategies developed by students at the beginning of their university studies when formulating and justifying algebraic properties. We analyze the degree of algebraic reasoning and the observed errors, relating them to the types of arguments used. The results show that students often consider proof in particular cases to be sufficient and do not develop arguments that validate the truth or falsity of algebraic identities. Furthermore, a more algebraic nature does not guarantee greater relevance in the proposed argumentation. Despite the difficulties observed, discussions allowed students to reconstruct initially incorrect or incomplete arguments.
Downloads
References
Alfaro-Carvajal, C., Flores-Martínez, P. y Valverde-Soto, G. (2019). La demostración matemática: Significado, tipos, funciones atribuidas y relevancia en el conocimiento profesional de los profesores de matemáticas. Uniciencia, 33(2), 55-75. https://doi.org/10.15359/ru.33-2.5 DOI: https://doi.org/10.15359/ru.33-2.5
Arce, M. y Conejo, L. (2019). Razonamientos y esquemas de prueba evidenciados por estudiantes para maestro: Relaciones con el conocimiento matemático. En J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz y Á. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (pp. 163-172). SEIEM.
Balacheff, N. (2000). Procesos de prueba en los alumnos de matemática. Una empresa docente. https://hal.science/hal-00520133v1
Barreiro, P., Falsetti, M., Formica, A., Marino, T. y Mellincovsky, D. (2008). Estudio cualitativo del aprendizaje de la validación en matemática: Avances en base al análisis de protocolos de clase. Revista Educación Matemática, 23, 1-17. https://doi.org/10.33044/revem.10441 DOI: https://doi.org/10.33044/revem.10441
Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P., Giacomone, B. y Godino, J. D. (2018). Conocimientos y competencia de futuros profesores de matemáticas en tareas de proporcionalidad. Educação e Pesquisa, 44, 1-22. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844182013 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844182013
Burgos, M. y Godino, J. D. (2019). Emergencia de razonamiento proto-algebraico en tareas de proporcionalidad en estudiantes de primaria. Educación Matemática, 31(3), 117-150. https://doi.org/10.24844/em3103.05 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3103.05
Cañadas, M. C. (2007). Descripción y caracterización del razonamiento inductivo por estudiantes de educación secundaria al resolver tareas relacionadas con sucesiones lineales y cuadráticas [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/1581
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2018). Research methods in education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315456539 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315456539
Conner, A., Singletary, L. M., Smith, R. C., Wagner, P. A. y Francisco, R.T. (2014). Teacher support for collective argumentation: A framework for examining how teachers support students’ engagement in mathematical activities. Educational Studies in Mathematics, 86(3), 401-429. https://doi.org/10.4324/9781315456539 DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-014-9532-8
Crespo, C., Farfán, R. y Lezama, J. (2010). Argumentaciones y demostraciones: Una visión de la influencia de los escenarios socioculturales. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa - RELIME, 13(3), 283-306.
Ely, R. y Adams, A. E. (2012). Unknown, placeholder, or variable: What is x? Mathematics Education Research Journal, 24(1), 19-38. https://doi.org/10.1007/s13394-011-0029-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s13394-011-0029-9
Font, V., Planas, N. y Godino, J. D. (2010). Modelo para el análisis didáctico en educación matemática. Journal for the Study of Education and Development: Infancia y Aprendizaje, 33(1), 89-105. https://doi.org/10.1174/021037010790317243 DOI: https://doi.org/10.1174/021037010790317243
Gaita, R. y Wilhelmi, M. R. (2019). Desarrollo del razonamiento algebraico elemental mediante tareas de recuento con patrones. Bolema, 33(63), 269-289. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a13 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a13
García, O. y Morales, L. (2013). El contraejemplo como recurso didáctico en la enseñanza del cálculo. Revista Iberoamericana de Educación Matemática: UNIÓN, 35, 161-175.
Giayetto, M., Markiewicz, M. E. y Etchegaray, S. (2023). Personal meanings in the formulation and argumentation of conjectures by high school students. Uniciencia, 38(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ru.38-1.1 DOI: https://doi.org/10.15359/ru.38-1.1
Godino, J. D., Aké, L., Gonzato, M. y Wilhelmi, M. R. (2014). Niveles de algebrización de la actividad matemática escolar. Implicaciones para la formación de maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 199-219. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.965 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.965
Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2019). The ontosemiotic approach: Implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 38-43.
Godino, J. D., Neto, T., Wilhelmi, M. R., Aké, L., Etchegaray, S. y Lasa, A. (2015). Niveles de algebrización de las prácticas matemáticas escolares. Articulación de las perspectivas ontosemiótica y antropológica. Avances de Investigación en Educación Matemática - AIEM, (8), 117-142. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.105 DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.105
Inglis, M., Mejía-Ramos, J. P. y Simpson, A. (2007). Modelling mathematical argumentation: The importance of qualification. Educational Studies in Mathematics, 66, 3-21. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9059-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-006-9059-8
Jones, I., Inglis, M., Gilmore, C. y Dowens, M. (2012). Substitution and sameness: Two components of a relational conception of the equals sign. Journal of Experimental Child Psychology, 113(1), 166-176. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2012.05.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2012.05.003
Knipping, C. y Reid, D. A. (2019). Argumentation analysis for early career researchers. En G. Kaiser y N. Presmeg (Eds.), Compendium for early career researchers in Mathematics Education (pp. 3-31). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15636-7_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15636-7_1
Knuth, E., Zaslavsky, O. y Ellis, A. (2019). The role and use of examples in learning to prove. The Journal of Mathematical Behavior, 53, 256-262. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2017.06.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2017.06.002
Larios-Osorio, V., Spíndola-Yáñez, P. I., Cuevas-Salazar, O. y Castro, J. (2021). Conflictos semióticos y niveles de algebrización en aspirantes a Ingeniería. Educación Matemática, 33(3), 263-289. https://doi.org/10.24844/em3303.10 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3303.10
Lew, K. y Mejía-Ramos, J. P. (2019). Linguistic conventions of mathematical proof writing at the undergraduate level: Mathematicians' and students' perspectives. Journal for Research in Mathematics Education, 50(2), 121-155. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.50.2.0121 DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.50.2.0121
Lew, K. y Zazkis, D. (2019). Undergraduate mathematics students’ at-home exploration of a prove-or-disprove task. The Journal of Mathematical Behavior, 54, 100674. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2018.09.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2018.09.003
Mariotti, M., Durad-Guerrier, V. y Stylianides, G. J. (2018). Argumentation and proof. En T. Dreyfus, M. Artigue, D. Potari, S. Prediger y K. Ruthven (Eds.), Developing research in Mathematics Education: Twenty years of communication, cooperation and collaboration in Europe (pp. 75-89). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315113562-7
Markiewicz, M. E. (2023). Integración a la cultura académica profesorado y licenciatura en matemática discreta [Manuscrito no publicado]. Facultad de Ciencias Exactas, Físico-Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. https://drive.google.com/file/d/1Rhj1HpAetn8gHl90QBvT7oRe0bHlmk_H/view
Markiewicz, M. E., Milanesio, B. y Etchegaray, S. (2021). Análisis ontosemiótico de procesos de validación en estudiantes del último año de la escuela secundaria. Revista Iberoamericana de Educación Matemática: UNIÓN, 17(62), 1-21.
Marraud, H. (2007). La analogía como transferencia argumentativa. THEORIA. An International Journal for Theory, History and Foundations of Science, 22(2), 167-188. https://doi.org/10.1387/theoria.466 DOI: https://doi.org/10.1387/theoria.466
Molina, O., Font, V. y Pino-Fan, L. (2019). Estructura y dinámica de argumentos analógicos, abductivos y deductivos: Un curso de geometría del espacio como contexto de reflexión. Enseñanza de las Ciencias, 37(1), 93-116. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2484 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2484
Molina, O. y Samper, C. (2019). Tipos de problemas que provocan la generación de argumentos inductivos, abductivos y deductivos. Bolema, 33(63), 109-134. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a06 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a06
Morales-Ramírez, G., Rubio-Goycochea, N. y Larios-Osorio, V. (2021). Tipificación de argumentos producidos por las prácticas matemáticas de alumnos del nivel medio en ambientes de geometría dinámica. Bolema, 35(70), 664-689. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a06 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a06
Mujib, A. (2015). Analysis of student difficulties in constructing mathematical proof on discrete mathematics course. En T. Hidayat, A. Widodo, W. Sopandi, R. Rosjanuardi, A. Jupri y L. Riza (Eds.), Proceedings of International Seminar on Mathematics, Science, and Computer Science Education (pp. 49-55). Universitas Pendidikan Indonesia.
Pedemonte, B. (2008). Argumentation and algebraic proof. ZDM Mathematics Education, 40(3), 385-400. https://doi.org/10.1007/s11858-008-0085-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-008-0085-0
Pedemonte, B. y Balacheff, N. (2016). Establishing links between conceptions, argumentation and proof through the ck¢-enriched Toulmin model. The Journal of Mathematical Behavior, 41, 104-122. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2015.10.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2015.10.008
Rocha, H. (2019). Mathematical proof: From mathematics to school mathematics. Philosophical transactions of the royal society: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 377(2140), 20180045. https://doi.org/10.1098/rsta.2018.0045 DOI: https://doi.org/10.1098/rsta.2018.0045
Sessa, C. (2005). Iniciación al estudio didáctico del álgebra. Libros del zorzal.
Soler-Álvarez, M. y Manrique, V. (2014). El proceso de descubrimiento en la clase de matemáticas: los razonamientos abductivo, inductivo y deductivo. Enseñanza de las Ciencias, 32(2), 191-219. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1026 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1026
Staples, M. y Conner, A. (2022). Introduction: Conceptualizing argumentation, justification, and proof in mathematics education. En K. Bieda, A. Conner, K. Kosko y M. Staples (Eds.), Conceptions and Consequences of Mathematical Argumentation, Justification and Proof (pp. 1-10). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80008-6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-80008-6_1
Stylianides, A. J., Bieda, K. y Morselli, F. (2016). Proof and argumentation in mathematics education research. En A. Gutiérrez, G. Leder y P. Boero (Eds.), The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education (pp. 315-351). Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-561-6_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6300-561-6_9
Stylianides, G. J. y Stylianides, A. J. (2017). Based Interventions in the area of proof: The past, the present, and the future. Educational Studies in Mathematics, 96(2), 119-127. https://doi.org/10.1007/s10649-017-9782-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-017-9782-3
Stylianides, G. J., Stylianides, A. J. y Moutsios, A. (2023). Proof and proving in school and university mathematics education research: A systematic review. ZDM Mathematics Education, 56(1), 47-59. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01518-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-023-01518-y
Stylianides, G. J., Stylianides, A. J. y Weber, K. (2017). Research on the teaching and learning of proof: Taking stock and moving forward. En J. Cai (Ed.), Compendium for Research in Mathematics Education (pp. 237-266). NCTM
Toulmin, S. (2003). The Uses of Arguments. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840005 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511840005
Vega-Castro, D., Molina, M. y Castro, E. (2012). Sentido estructural de estudiantes de bachillerato en tareas de simplificación de fracciones algebraicas que involucran igualdades notables. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa - RELIME, 15(2), 233-258.
Zhuang, Y. y Conner, A. (2022). Secondary mathematics teachers’ use of students’ incorrect answers in supporting collective argumentation. Mathematical Thinking and Learning, 26(2), 208-231. https://doi.org/10.1080/10986065.2022.2067932 DOI: https://doi.org/10.1080/10986065.2022.2067932
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.