Teaching statistics and probability from 4 to 8 years of age: an approach from mathematical processes in Chilean textbooks

Authors

  • Claudia Vásquez Ortiz Pontificia Universidad Católica de Chile https://orcid.org/0000-0002-5056-5208
  • Claudia Coronata Segure Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Hernán Rivas Catricheo Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22512

Keywords:

mathematical processes, Early Childhood Education, Primary Education, teaching statistics and probability, Early Childhood Education, Mathematical Processes, Primary Education, ; Teaching Statistics and Probability

Abstract

We analyse the presence of mathematical processes in the mathematical tasks proposed in three series of Chilean textbooks for pre-school and primary education that seek to promote the learning of Statistics and Probability. In general, an imbalance is observed between the different mathematical processes, with a predominance of problem solving and representation. This shows the need to advance in the design of teaching and learning trajectories that promote the development of statistical and probability literacy through different processes from the earliest ages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACARA (2015). The Australian Curriculum: Mathematics. Recuperado de: https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/mathematics/

Alsina, Á. (2012). La estadística y la probabilidad en educación infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Didácticas Específicas, 7, 4-22.

Alsina, Á. (2014). Procesos matemáticos en Educación Infantil: 50 ideas clave. Números, 86, 5-28.

Alsina, Á. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Madrid: Narcea.

Alsina, Á. (2017). Contextos y propuestas para la enseñanza de la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un itinerario didáctico. Revista Epsilon, 34(95), 25-48.

Alsina, Á. (2019). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Barcelona: Editorial Graó.

Alsina, Á. y Vásquez, C. (2016). De la competencia matemática a la alfabetización probabilística en el aula: elementos para su caracterización y desarrollo. UNION, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 48, 41-58.

Alsina, Á. y Vásquez, C. (2017). Hacia una enseñanza eficaz de la estadística y la probabilidad en las primeras edades. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(4), 199-212.

Alsina, Á., Maurandi, A., Ferre, E., y Coronata, C. (2020). Validating an Instrument to Evaluate the Teaching of Mathematics Through Processes. International Journal of Science and Mathematics Education, 19, 559-577. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10064-y

Astrid, M., Espina, E., Alsina, Á y Novo, Mª. L. (en prensa). La educación estadística y probabilística en proyectos editoriales de Educación Infantil. BOLEMA.

Batanero, C. (2013). La comprensión de la probabilidad en los niños: ¿qué podemos aprender de la investigación?. En J. A. Fernandes, P. F. Correia, M. H. Martinho, y F. Viseu, (Eds..). Atas do iii encontro de probabilidades e estatística na escola. Braga: centro de investigação em educação da universidade do minho.

Batanero, C. (2019). Treinta años de investigación en educación estocástica: Reflexiones y desafíos. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Disponible en www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html

Batanero, C. y Díaz, C. (2011). Estadística con proyectos. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática.

BOE (2007). Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Recuperado de: http://www. boe.es/boe/dias/2008/01/05/pdfs/A01016-01036.pdf

BOE (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria, 52(14), 19349-19420.

Boote, S. K. (2014). Assessing and understanding line graph interpretations using a scoring rubric of organized cited factors. Journal of Science Teacher Education, 25(3), 333–354.

Carpenter, T.P. y Levi, L. (1999). Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades. Madison: University of Wisconsin-Madison.

CCSSM (2010). Common Core State Standards Initiative. Recuperado de: http://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Standards1.pdf

Clements, D., y Sarama, J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas a temprana edad. El enfoque de las Trayectorias de aprendizaje. (O. León, A. Lange, M. León, & A. Toquica, Trads.) Learning Tools LLC.

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, L. (2013). Research methods in education. Routledge.

Coronata, C. (2014). Presencia de los procesos matemáticos en la enseñanza del número de 4 a 8 años. Transición entre la Educación Infantil y Elemental. Tesis doctoral. Girona: Universidad de Girona.

De Guzmán, M. (2001). Tendencias actuales de la educación matemática. Sigma, 19, 5-25.

Font, V., y Godino, J. D. (2006). La noción de configuración epistémica como herramienta de análisis de textos matemáticos: su uso en la formación de profesores. Educação Matemática Pesquisa, 1(8), 67-98.

Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M. y Scheaffer, R. (2007). Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE) Report: A Pre-K–12 Curriculum Framework. Alexandria, Va.: American Statistical Association.

Gal, I. (2002). Adults' Statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70, 1-25.

Gal, I. (2005). Towards 'probability literacy' for all citizens. In G. Jones (ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Kluwer Academic Publishers.

Gal, I. (2012). Developing probability literacy: Needs and pressures steeming from frameworks of adult competencies and mathematics curricula. En S.J. Cho (Ed.), The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 1-7), Seoul, Korea: Springer.

Krippendorff, K. (2013). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidos.

Landis, J. R. y Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.

MINEDUC (2009). Ley General de Educación. Unidad de Curriculum y Evaluación: Santiago de Chile.

MINEDUC (2012). Bases Curriculares 2012: Educación Básica Matemática. Santiago de Chile: Unidad de Curriculum y Evaluación.

MINEDUC (2018). Bases Curriculares para la Educación Parvularia. Unidad de Curriculum y Evaluación: Santiago de Chile.

MOE (2012a). Nurturing Early Learners: A Curriculum for Kindergartens in Singapore: Numeracy: Volume 6. Singapore: Ministry of Education.

MOE (2012b). Mathematics Syllabus: Primary on to six. Curriculum Planning and Development Division. Singapore: Ministry of Education.

NAEYC (2002). Early childhood mathematics: Promoting good beginnings. A joint position statement. Recuperado de: http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/psmath.pdf

NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va.: The National Council of Teachers of Mathematics.

OCDE. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030: OECD Learning Compass 2030. Paris: OECD. Recuperado de http://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/core- foundations/Core_Foundations_for_2030_concept_note.pdf

Olsher, S. y Even, R. (2014). Teachers editing textbooks: Changes suggested by teachers to the math textbook they use in class. En: Jones, K.; Bokhove, C.; Howson G.; Fan, L. (Ed.). Proceedings of the international conference on mathematics textbook research and development (ICMT-2014). Southampton: University of Southampton, p. 43–48.

Pfannkuch, M. y Wild, C. (2004). Towards and understanding of statistical thinking. En Dani Ben-Zvi & Joan Garfield (Eds.). The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking (pp. 17-46). Dodrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Piñeiro, J. L. y Vásquez, C. (2019). Un estudio exploratorio a las tensiones en los criterios de selección de problemas en profesores de educación primaria. Educar em Revista, 35(78), 65-84.

Romero, S. y Castro, F. (2008). Modelización matemática en secundaria desde un punto de vista superior: el problema de dobogókó. Modelling in Science Education and Learning, 1(2), 11-23.

Sharma, S. (2013). Assessıng students’ understandıng of tables and graphs: implıcatıons for teachıng and research. International Journal of Educational Research and Technology, 4, 51-70.

Skemp, R. (1980). Psicología del aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Editorial Morata.

Valverde, G., Bianchi, L.J., Wolfe, R., Schmidt, W.H. y Houang, R.T. (2002). According to the book: Using TIMSS to investigate the translation of policy into practice through the world of textbooks. Netherlands: Springer.

Van De Walle, J. A. (2003). Designing and selecting problem-based task. En: Lester, F. K.; Charles, R. I. Teaching mathematics through problem solving: Prekindergarten-grade6. Reston, VA: NCTM. p. 67-80.

Vásquez, C. (2014). Evaluación de los conocimientos didáctico-matemáticos para la enseñanza de la probabilidad de los profesores de Educación Primaria en activo. Tesis Doctoral. Girona: Universidad de Girona.

Vásquez, C. (2018). Surgimiento del Lenguaje Probabilístico en el Aula de Educación Primaria. REnCiMa, 9(2), 374-389.

Vásquez, C. y Alsina, Á. (2017). Lenguaje probabilístico: un camino para el desarrollo de la alfabetización probabilística. Un estudio de caso en el aula de Educación Primaria. Bolema, 31(57), 454-478. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a22

Vásquez, C. y Alsina, Á. (2019). Intuitive ideas about chance and probability in children from 4 to 6 years old. Revista Acta Scientiae, 21(3), 131-154. DOI: 10.17648/acta.scientiae.v21iss3id5215

Vásquez, C. y Cabrera, G. (en revisión). La enseñanza de estadística y probabilidad en Educación Infantil y Primaria: reflexiones desde una perspectiva internacional.

Vásquez, C., Alvarado, H., y Ruz, F. (2019). Actitudes de futuras maestras de Educación Infantil hacia la estadística, la probabilidad y su enseñanza. Revista Educación Matemática, 31(3), 177-202. DOI: 10.24844/EM3103.0

Vásquez, C., Díaz-Levicoy, D., Coronata, C., y Alsina, Á. (2018). Alfabetización estadística y probabilística: primeros pasos para su desarrollo desde la Educación Infantil. Cadernos Cenpec, 8(1), 54-179.

Vásquez, C., Díaz-Levicoy, D., y Arteaga, P. (2020). Objetos matemáticos ligados a la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un análisis desde los libros de texto. Bolema, 34(67), 480-500.

Vásquez, C., Pincheira, N., Piñeiro, J.L. y Díaz-Levicoy, D. (2019). ¿Cómo se promueve el aprendizaje de la estadística y la probabilidad? Un análisis desde los libros de texto para la Educación Primaria. Bolema, 33(65), 1133-1154 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v33n65a08

Wild, C. J., y Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223–248. doi: 10.1111/j.1751-5823 .1999.tb00442.x

Yurovsky, D., Boyer, T., Smith, L. B., y Yu, C. (2013). Probabilistic cue combination: Less is more. Developmental Science, 16(2), 149-158.

Published

2021-11-25