Mathematics anxiety, achievement, and university preparatory studies of teachers in training.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21703

Keywords:

Achievement, Anxiety, Attitudes, Mathematics, Pre-service teachers

Abstract

Mathematical anxiety is especially important when it manifests itself in preservice primary education teachers. Starting from a sample of 488 future teachers, three profiles of mathematical anxiety have been formed. Only 3 out of 10 subjects in the sample manifested the low-anxiety profile. Through an inferential analysis, the possible influence that academic performance and university preparatory studies may have on said anxiety was studied, finding a significant incidence in both variables. We feel that measures must be adopted to reduce anxiety, so that future teaching practice is not conditioned by a negative attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isidoro Segovia Alex, Universidad de Granada

Doctor en Matemáticas por la Universidad de Granada y Profesor Titular de Universidad del Dpto. de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.

Miembro del grupo de investigación Cod.FQM-193 (Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numérico).

Su línea de investigación es la Didáctica de la Matemática y el Pensamiento Numérico

 

Antonio Miñán Espigares, Universidad de Granada

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada y Profesor Titular de Universidad. Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.

Director del Grupo de Investigación Cod. HUM-606. (EPSIDO)

Su línea de investigación es el desarrollo psicológico y psicoafectivo.

References

Ashcraft, M. H. y Kirk, E. P. (2001). The relationships among working memory, math anxiety, and performance. Journal of Experimental Psychology: General, 130, 224-237. https://doi.org/10.1037/0096-3445.130.2.224

Ashcraft, M. H. y Moore, A. M. (2009). Mathematics Anxiety and the Affective Drop in Performance. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 197-205. https://doi.org/10.1177/0734282908330580

Ashcraft, M. H. y Ridley, S. K. (2005). Math anxiety and its cognitive consequences. A tutorial review. En Handbook of mathematical cognition (pp. 315-327). Psychological Press.

Ávila-Toscano, J. H., Rojas-Sandoval, Y. y Tovar-Ortega, T. (2020). Perfil del dominio afectivo en futuros maestros de matemáticas. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 15(2), 225-236. https://doi.org/10.23923/rpye2020.02.197

Bausela, E. (2018). PISA 2012: Ansiedad y Bajo Rendimiento en Competencia Matemática. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 46(1), 161-173. https://doi.org/10.21865/RIDEP46.1.12

Bausela, Esperanza. (2019). Estudio Predictivo del Rendimiento Matemático en PISA 2012: Enfoque de Aprendizaje Frente a la Atribución del Fracaso. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 52(3), 156-171. https://doi.org/10.21865/RIDEP52.3.12

Beilock, S. L., Gunderson, E. A., Ramirez, G. y Levine, S. C. (2010). Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(5), 1860-1863. https://doi.org/10.1073/pnas.0910967107

Buckley, S., Reid, K., Goos, M., Lipp, O. V. y Thomson, S. (2016). Understanding and addressing mathematics anxiety using perspectives from education, psychology and neuroscience. Australian Journal of Education, 60(2), 157-170. https://doi.org/10.1177/0004944116653000

Cerda, G., Romera, E. M., Casas, J. A., Pérez, C. y Ortega Ruiz, R. (2017). Influencia de las variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento académico en matemáticas en estudiantes chilenos. Educación XX1, 20(2), 365-385. https://doi.org/10.5944/educxx1.19052

Chang, H. y Beilock, S. L. (2016). The math anxiety-math performance link and its relation to individual and environmental factors: A review of current behavioral and psychophysiological research. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 33-38. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2016.04.011

De la Torre, E., Mato, M. D. y Rodríguez, E. (2009). Ansiedade e rendemento en matemáticas. Revista Galega do Ensino, 53, 73-77.

Döfer, C. y Ulloa, G. (2016). Medición de la actitud hacia las matemáticas en estudiantes de Licenciatura en Administración: Un estudio piloto. Vincula Tégica Efan, 2(1), 1329-1348.

Dowker, A., Sarkar, A. y Looi, C. Y. (2016). Mathematics Anxiety: What Have We Learned in 60 Years? Frontiers in Psychology, 7(508). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00508

Fennema, E. (1989). The Study of Affect and Mathematics: A Proposal Generic Model for Research. In D.B. Mc Leod & Adams, V.M. Eds. Afect and mathematics problem solving: A new perspective (pp. 205-219). Springer.

Fennema, E. y Sherman, J. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales. Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by males and females. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326. https://doi.org/http//doi:10.2307/748467

Gómez-Chacón, I. M. (2000). Afective influences in the knowledge of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 43, 149-168. https://doi.org/10.1023/A:1017518812079

Gresham, G. (2018). Preservice to Inservice: Does Mathematics Anxiety Change With Teaching Experience? Journal of Teacher Education, 69(1), 90-107. https://doi.org/10.1177/0022487117702580

Guillory, M. M. (2009). A Study of Pre-Service Teachers: Is it Really Mathematics Anxiety? Open Access Dissertations, 43. https://doi.org/10.7275/D4YD-KN59

Hembree, R. (1990). The Nature, Effects, and Relief of Mathematics Anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46. https://doi.org/10.2307/749455

Hidalgo, S., Maroto, A. y Palacios, A. (2006). El perfil emocional matemático como predictor de rechazo escolar: Relación con las destrezas y los conocimientos desde una perspectiva evolutiva. Educación Matemática, 17(2), 89-116.

Hunt, T. E. y Sandhu, K. K. (2017). Endogenous and exogenous time pressure: Interactions with mathematics anxiety in explaining arithmetic performance. International Journal of Educational Research, 82, 91-98. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.01.005

INEE. (2015). ¿Te ponen nervioso las matemáticas? Educaine Pisa in Focus, 48, 1-4.

Jackson, C. D. y Leffingwell, R. J. (1999). The role of instructors in creating math anxiety in students form kindergarten through college. The Mathematics Teacher, 92(7), 583-586.

Jenkins, N. (2006). Factors that Influence Mathematics Attitudes [University of Nebrasca]. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1017&context=mathmidsummative

Koch, I. (2019). Choose Maths Gender Report: Mathematics and Gender: Are Attitudes and Anxieties Changing towards Mathematics? Australian Mathematical Sciences Institute.

Madrid, M. J., Maz-Machado, A., León-Mantero, C., Casas, J. C. y Jiménez Fanjul, N. (2016). Actitudes hacia las matemáticas de maestros en formación: Una visión sobre su futuro desempeño docente. Epsilón Revista de Educación Matemática, 93, 33-42.

Maloney, E. A. (2019). Negative emotions in the math classroom: Anxiety and stereotipe threat. AMSI ChooseMath Research, 5, 36-39.

Mato-Vázquez, D., Soneira, C. y Muñoz, M. (2018). Estudio de las actitudes hacia las Matemáticas en estudiantes universitarios. Números, 97, 7-20.

Maz-Machado, A., León-Mantero, C., Casas, J. C. y Reanudo, J. A. (2015). Actitud hacia las matemáticas de los estudiantes de ingeniería informática. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 8(2), 127-133.

Mensah, J. K., Okyere, M. y Kuranchie, A. (2013). Student attitude towards Mathematics and performance: Does the teacher attitude matter? Journal of Education and Practice, 4(3), 132-139.

Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2013). PISA 2012 Informe español. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). PISA 2018. Informe español. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). TIMSS 2019. Estudio Internacional de Tendencias en Matemáticas y Ciencias. Informe español. Versión preliminar. Secretaria de Estado de Educación.

Naya-Riveiro, M.C., Soneira, C., Mato, D. y De la Torre, E. (2015). Actitudes hacia las Matemáticas y rendimiento académico en función de los estudios de acceso y curso en futuros maestros. En Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 423-430). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/19/ActasXIXSEIEM.pdf

Nortes, R. y Nortes, A. (2013). Actitud hacia las matemáticas en futuros docentes de Primaria y de Secundaria. Edetania, 44, 47-72.

Nortes, R. y Nortes, A. (2016). Resolución de problemas, errores y dificultades en el grado de maestro de primaria. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 103-117. https://doi.org/10.6018/34.1.229501

Nortes, R. y Nortes, A. (2017a). Ansiedad, motivación y confianza hacia las Matemáticas en futuros maestros de Primaria. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 95, 77-92. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.290841

Nortes, R. y Nortes, A. (2017b). Competencia matemática, actitud y ansiedad hacia las Matemáticas en futuros maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 145-160. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.290841

Nortes, R. y Nortes, A. (2018). ¿Tienen los futuros maestros los conocimientos matemáticos elementales? En Investigación en Educación Matemática XXII (pp. 397-406). SEIM. https://www.seiem.es/docs/actas/22/ActasXXIISEIEM-Provisionales.pdf

Nortes, R. y Nortes, A. (2019). ¿A mayor ansiedad menor rendimiento en Matemáticas? En Investigación en Educación Matemática XXIII (pp. 453-462). SEIEM. http://seiem2019.uva.es/files/cientifico/comunicaciones/Jueves5/A103/J5A103N2.pdf

Novak, E. y Tassell, J. L. (2017). Studying preservice teacher math anxiety and mathematics performance in geometry, word, and non-word problem solving. Learning and Individual Differences, 54, 20-29. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.01.005

Pedrosa-Jesús, C. (2020). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios. [Universidad de Córdoba]. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/20175/2020000002093.pdf?

Pérez Tyteca, P. y Castro, E. (2011). La ansiedad matemática y su red de influencias en la elección de carrera universitaria. En Actas XV Simposio SEIEM (pp. 471-480). SEIEM.

Pérez Tyteca, P., Castro, E., Rico, L. y Castro, E. (2011). Ansiedad Matemática, Género y Ramas de Conocimiento en alumnos universitarios. Enseñanza de las Ciencias, 29(1), 237-259.

Pérez Tyteca, Patricia. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo en la elección de carreras [Universidad de Granada]. https://hera.ugr.es/tesisugr/2108144x.pdf

Pérez Tyteca, Patricia, Castro, E., Segovia, I., Fernández, F. y Cano, F. (2009). El papel de la ansiedad matemática en el paso de la educación secundaria a la educación universitaria. PNA, 4(1), 23-35.

Philipp, R. A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. En Second handbook of research on mathematics teaching and learning (F. K. Lester, pp. 257-315). Information Age. http://www.sci.sdsu.edu/CRMSE/STEP/documents/R.Philipp,Beliefs&Affect.pdf

Ramirez, G., Shaw, S. T. y Maloney, E. A. (2018). Math Anxiety: Past Research, Promising Interventions, and a New Interpretation Framework. Educational Psychologist, 53(3), 145-164. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1447384

Richardson, F. C. y Suinn, R. M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554. https://doi.org/10.1037/h0033456

Sánchez Mendías, J. (2013). Actitudes hacia las matemáticas de los futuros maestros de Educación Primaria [Universidad de Granada]. https://hera.ugr.es/tesisugr/2194717x.pdf

Sánchez Mendías, J., Segovia, I. y Miñán, A. (2011). Exploración de la ansiedad hacia las matemáticas en los futuros maestros de Educación Primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 297-312.

Sánchez Mendías, J., Segovia, I. y Miñán, A. (2020). Ansiedad y Autoconfianza hacia las matemáticas de los futuros maestros de Educación Primaria. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 18(2), 127-152. https://doi.org/10.25115/ejrep.v18i51.2981

Schenkel, B. D. (2009). The impact of an attitude toward mathematics on mathematics performance [Marietta College]. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_olink/r/1501/10?clear=10&p10_accession_num=marietta1241710279

Segarra, Y. y Pérez Tyteca, P. (2017). Nivel de ansiedad hacia las Matemáticas de futuros maestros de Educación Primaria. En Roig-Vila, Rosabel (Ed.) Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 442-451). Octaedro.

Segovia, I. (2008). Memoria descriptiva del Plan de Mejora de la titulación de Maestro especialidad de Educación Primaria. Universidad de Granada.

Sloan, T., Daane, C. J. y Giesen, J. (2002). Mathematics Anxiety and Learning Styles: What Is the Relationship in Elementary Preservice Teachers? School Science and Mathematics, 102(2), 84-87. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb17897.x

Selden, A. y Selden, J. (2005). Perspectives on advanced mathematical thinking. Mathematical Thinking and Learning, 7(1), 1-13.

Suárez-Pellicioni, M., Núñez-Peña, M. I. y Colomé, À. (2016). Math anxiety: A review of its cognitive consequences, psychophysiological correlates, and brain bases. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 16(1), 3-22. https://doi.org/10.3758/s13415-015-0370-7

Tárraga, R. (2008). Relación entre rendimiento en solución de problemas y factores afectivo -motivacionales en alumnos con y sin dificultades del aprendizaje. Apuntes de Psicología, 26(1), 143-148.

Uusimaki, L. y Nason, R. (2004). Causes underlying pre-service teacher negative beliefs and anxieties about mathematics | Request PDF. Proceeding of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 369-376.

Zakaria, E. y Nordin, N. M. (2008). The Effects of MathematicsAnxiety on Matriculation Studentsas Related to Motivation and Achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 27-30. https://doi.org/10.12973/ejmste/75303

Published

2022-02-11

Issue

Section

Articles