mr. DIVERSITY IN EDUCATIONAL COMMUNITIES

TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE TO LEARNERS WITH HEARING LOSS AND COMMUNICATIONAL DEFICITS

المؤلفون

  • Carlos Moreira Vinces Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Jhonny Saulo Villafuerte-Holguín Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.24575

الكلمات المفتاحية:

Cultural diversity، Social inclusion، Community، Bilingual education، Sociology of education

الملخص

This research aims to improve the work of teachers towards the diversity of students in educational communities. The case study methodology is used to determine the changes in the learning of vocabulary in English as a foreign language in two children aged 11 and 13, diagnosed with hearing loss and communication difficulties. The research team carried out an educational intervention for six months that used word memorization strategies supported by realia and gamification. The instruments used are the semi-structured interview, participatory observation, and the Tevi-R test to monitor the vocabulary acquisition progress of students with hearing impairment. The results show that the memorization strategy
improved the informants’ ability to remember a greater number of words learned in English, going from 4 words/session reported in the pre-test to 9 words/session reported in the post-test.

التنزيلات

السير الشخصية للمؤلفين

Carlos Moreira Vinces، Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Estudiante del Programa PINE de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Jhonny Saulo Villafuerte-Holguín، Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Director Ejecutivo de la Fundación CEFODI, Ecuador.

Coordinador de la Carrera Gerencia PYMES en Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.

Director del Centro de Investigaciones de la Universidad San Gregorio, Portoviejo, Ecuador

Profesor en Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

المراجع

Acosta, F. (2013). Inclusión educativa, empeño de la U. Gran Colombia. https://www.cronicadelquindio.com/noticias/general-1/inclusin-educativa-empeo-de-la-u-grancolombia

Almurashi, W.A. (2016). An Introduction to Halliday’s Systemic Functional Linguistics. Journal for the Study of English Linguistics, 4(1), 70-80. https://doi.org/10.5296/jsel.v4i1.9423

Blanco, R. (2013). Escuelas inclusivas del Ministerio de Educación del Ecuador. OREALC/UNECO. http://educacion.gob.ec/escuelas-inclusivas/

Bonals, J. & Sánchez, M. (2007). Manual de asesoramiento Psicopedagógico. Imprimeix.

Booth, T. & Ainscow, M. (2001). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. https://www.cepcampgib.org/noveles/files/anexos/Index_for_inclusion.pdf

Bravo, S., Bernaras, E., Garaigordobil, M., & Villafuerte, J. (2021). The situation of educational inclusion and school integration of adolescents with motor disabilities in Manabí, Ecuador. Revista San Gregorio, 45 (1), 47-58. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/v1n45/2528-7907-rsan-1-45-00047.pdf

Chichande Molina, G. P. (2021). La motivación y su influencia en el nivel del aprendizaje en el área de matemática de la Escuela de Educación Básica “La Maná”. Trabajo de fin de master. Universidad del Cotopaxi. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/7737

Corral, K., Bravo, S., & Villafuerte, J. (2015). Situación de la educación inclusiva en el cantón Manta. En M. Montanchez, S. Ortega y Z. Moncayo. Educación inclusiva, realidad y desafíos. PUCESE. https://www.uv.es/gem/gemeduco/publicaciones/Educaci%C3%B3n_inclusiva_familia_escuela_y_estilos_educativos_familiares.pdf

Diaz, C., Goycoolea,M., & Cardemil, F. (2016). Hipoacusia: trascendencia, incidencia y prevalencia. Medicina Clinica “Los Condes”, 27(6), 731-739. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2016.11.003

Domagała-Zyśk, E., Moritz, N., & Podlewska, A. (2021). English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Learners. Routledge Focus. https://doi.org/10.4324/9781003162179

Echeverría, M., Herrera, M., & Segure, J. (2002). Test de Vocabulario en Imágenes Revisado (TEVI-R). Editorial Universidad de Concepción. https://www.medsuq.cl/producto/tevi-r-test-de-vocabulario-en-imagenes/

Ehala, M. (2020). Future is for special schools. Postimees. https://leht.postimees.ee/6901395/tulevik-on-erikoolideparalt

Garayzabal, E. (2009). La Linguistica clinica: Teoria y Practica. https://www.researchgate.net/profile/Elena-Garayzabal/publication/277030346_La_linguistica_clinica_teoria_y_practica/links/575a6d7208ae9a9c95512dfd/La-lingueistica-clinica-teoriay-practica.pdf

Halliday, M. & Matthiessen, C. (2004). An introduction to functional grammar (2nd ed.). Arnold.

Halliday, M. (2008). Complementarities in language (1st ed.). Commercial Press.

Huwari, I. F. (2021). Language Attitudes of Jordanian Students Towards English Language. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(4), 237-249. https://doi.org/10.36941/ajis-2021-0113

Kosmas, P. (2021). The Integration of Embodied Learning in a Language Learning Classroom: Conclusions from a Qualitative Analysis. In: S. Papadima-Sophocleous, Kakoulli, E., & Giannikas, C.,Tertiary education language learning: a collection of research. Research Publishing net.

Krashen, S. (2011). Protecting Students Against the Effects of Poverty: Libraries. New England Reading Association Journal 46 (2), 17-21. https://www.proquest.com/openview/0ef443a4bca9cf337ceb88955fb0d000/1?pq-origsite=gscholar&cbl=34991

Martinez, L. (2007). La Observación y el Diario de Campo en la Definición de un Tema de Investigación. Perfiles libertadores, 4(80), 73-80. https://www.ugel01.gob.pe/wpcontent/uploads/2019/01/1-La-Observaci%C3%B3n-y-el-Diario-de-campo-07-01-19.pdf

Maldonado, J. E. (2018). Metodología de la investigación social. Editorial Universidad de Bogotá, Colombia. https://es.scribd.com/book/436222099/Metodologia-de-la-investigacionsocial-Paradigmas-cuantitativo-sociocritico-cualitativo-complementario

Moliner, O. (2013). Educación inclusiva. Universitat Jaume. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/72966/s83.pdf?sequence=1

Muñoz, F., Carnevale, C., Bejarano-Panadés, N., Ferrán-de la Cierva, L., Mas-Mercant, S., & Sarría-Echegaray, P. (2014). Manejo de hipoacusia neurosensorial súbita en atención primaria. Medicina Familiar SEMERGEN, 40(3), 149-154. https://doi.org/10.1016/j.semerg.2013.08.001

Orellana, D. (2019). Programa de estimulacion del nivel lexico en los estudiantesde preparatoria de la Unidad Educativa Republica de Chile. Editorial Universidad del Azuay, Ecuador. http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/9219/1/14863.pdf

Pacheco, E., Villafuerte-Holguín, J., & López, J. C. (2022). Physical activity and motivation for learning English as a foreign language in young children in Ecuador. Revista Retos, 44, 988-998. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90137

Pérez, L. & Alvira, R. (2017). The Acquisition of Vocabulary Trough Three Memory Strategies. Research Articles, 19(1), 103-116. https://www.researchgate.net/publication/318028652_The_Acquisition_of_Vocabulary_Through_Three_Memory_

Strategies

Pizarro, J. (2017). La hipoacusia neurosensorial severa y su relación con niños prematuros, estudio realizado en el Hospital Dr. Francisco Icaza Bustamante Area de Audiología en el período 2017. Repositorio Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/36887

Ramirez, W. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanzaaprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 30(1), 211-230. http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n30/0121-053X-clin-30-00211.pdf

Rodríguez, A., Villafuerte, J., Quijije, N., & Zambrano, C. (2021). Entornos sociales y emocionales de un adolescente con síndrome de Down; La historia de vida de Mateo. MODULEMA. Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 5(1), 37-56. http://dx.doi.org/10.30827/modulema.v5i0.17797

Rosales, N., Barba, S., Carrillo, K., & Riffo, B. (2020). Desempeño fonético-fonológico y léxicosemántico en un grupo de preescolares de sectores vulnerables de la provincia de concepción: incidencia del sexo y relación entre los niveles lingüísticos. Nueva Revista del Pacífico, 73(1), 356-377. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-51762020000200356.

Simonsen, H.G., Kristoffersen, K.E., Bleses, D., Wehberg, S., & Jørgensen, R.N. (2014). The Norwegian Communicative Development Inventories: Reliability, main developmental trends and gender differences. First Language, 34(1),23-3. https://doi.org/10.1177%2F0142723713510997

UNESCO (2006). Temario abierto sobre Educación Inclusiva: Materiales de apoyo para responsables de políticas educativas. Santiago, Chile: OREALC/UNESCO (Oficina Regional de Educación de la unesco para América Latina y el Caribe). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000125237_spa

UNESCO (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf

Villafuerte, J., Luzardo, L., Bravo, S., & Romero, A. (2017). Implicaciones y Tensiones en Procesos de Inclusión Educativa, Adolescentes con discapacidad física narran sus experiencias. Revista Cumbres, 3(2), 9-16. https://doi.org/10.48190/cumbres.v3n2a15

Villafuerte-Holguín, J. (2022). Videojuegos en prácticas del inglés de menores con y sin trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista Colombiana de Educación, 1 (85), 79-100. https://doi.org/10.17227/rce.num85-12751

Zandy, J. (2019). Radical Teacher. Universal Declaration of Human Rights, 113, 54-55. https://doi.org/10.5195/rt.2019.591

التنزيلات

منشور

2022-10-24

كيفية الاقتباس

Moreira Vinces, C., & Villafuerte-Holguín, J. S. (2022). mr. DIVERSITY IN EDUCATIONAL COMMUNITIES: TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE TO LEARNERS WITH HEARING LOSS AND COMMUNICATIONAL DEFICITS. MODULEMA. Revista científica Sobre Diversidad Cultural, 6, 101–116. https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.24575

إصدار

القسم

Artículos

الأعمال الأكثر قراءة لنفس المؤلف/المؤلفين