LIGHTS AND SHADOWS IN THE CONSTRUCTION OF AN INTERCULTURAL EDUCATION IN TIMES OF UNCERTAINTY
DOI:
https://doi.org/10.30827/modulema.v1i0.6061Keywords:
Intercultural Education, Diversity, Inclusion, Intercultural, Teacher Training, DidacticAbstract
Today's society lives immersed in times of uncertainty at all levels and dimensions. The speed and immediacy of the events and the complex and multi-causal nature of human conflict highlights the need to rethink the values on which we base the social, cultural, ethical and educational practices. So, in this article we will consider the existence of lights and shadows in the popup situation of intercultural education as an inevitable response to transform the society and school in more humanity and inclusion. Diversity is it common and it common is the diversity in this current world where we need to reaffirm the principles and democratic values in front of spread of speeches and populists, xenophobic and totalitarian movements that reject the coexistence and intercultural dialogue. For this reason, we provide some teaching ideas for the generation of training processes and innovation in interculturality in schools.Downloads
References
Arnáiz, P. & Escarbajal, A. (2012). Reflexiones sobre cultura, identidad y racismo desde una mirada pedagógica. Teoría de la Educación, 24(2), 83-106. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4115318
Bash, L. (2012). Intercultural education and the global-local context: Critiquing the culturalist narrative. Issues in Educational Research, 22(1), 18-28. Recuperado de http://www.iier.org.au/iier22/bash.pdf
Beaudoin, N. (2013). Una escuela para cada estudiante. Madrid: Narcea.
Borghetti, C., Beaven, A., & Pugliese, R. (2015). Interactions among future study abroad students: exploring potential intercultural learning sequences. Intercultural Education, 26(1), 31-48. doi: 10.1080/14675986.2015.993515
Checa, P. (2015). La deshumanización. Recuperado de http://elpais.com/elpais/2015/11/04/opinion/1446653815_650668.html
Coulby, D. (2006). Intercultural education: theory and practice. Intercultural Education, 17(3), 245–57. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14675980600840274
Cruz, J. (2015). “Un niño es el mundo entero”, El País, Recuperado de http://internacional.elpais.com/internacional/2015/09/02/actualidad/1441216415_550941.html?rel=mas
Dervin, F. (2015). Towards post-intercultural teacher education: analysing ‘extreme’intercultural dialogue to reconstruct interculturality. European Journal of Teacher Education, 38(1), 71-86.
Escarbajal, A. (2010). Interculturalidad, mediación y trabajo colaborativo. Madrid: Narcea.
Escarbajal, A. (2013). La Educación Intercultural en el contexto social y educativo, En-clave pedagógica, 13, 91-99.
El País (2017). Así reaccionan los hijos de inmigrantes en Dinamarca cuando les dicen que no son daneses. Recuperado de http://elpais.com/elpais/2017/03/15/videos/1489596554_760244.html
Essomba, M. A. (2012). Inmigración, sociedad y educación en la UE. Hacia una política educativa de plena inclusión, Cultura y Educación, 24(2), 137–148.
Holmes, P., Bavieri, L., & Ganassin, S. (2015). Developing intercultural understanding for study abroad: students’ and teachers’ perspectives on pre-departure intercultural learning. Intercultural Education, 26(1), 16-30.
Kinginger, C. (2015). Student mobility and identity-related language learning. Intercultural Education, 26(1), 6-15.
Leiva, J. (2015). Las esencias de la educación intercultural. Archidona (Málaga): Aljibe.
Leiva, J. (2017) La Escuela Intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas. Revista Complutense de Educación, 28(1), 29-43.
López-Melero, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Archidona (Málaga): Aljibe.
López-Melero, M. (2008). La didáctica de la escuela inclusiva, en A-. Herrán. y J. Paredes, Didáctica General: la práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria, (pp. 333-358). Madrid: McGrawHill.
Martín, G., & Grosfoguel, R. (2012). La islamofobia a debate. La genealogía del miedo al Islam y la construcción de los discursos antiislámicos. Madrid: Casa Árabe-IEAM.
Peñalva, A. & Soriano, E. (2010). Objetivos y contenidos sobre interculturalidad en la formación inicial de educadores y educadoras. ESE: Estudios sobre educación, 18, 37-57.
Perazzo, N. (2012). Turquía, actor de relevancia en el panorama geopolítico global. Documento de Opinión, 51, 1-14.
Portera, A. (2008). Intercultural education in Europe: epistemological and semantic aspects. Intercultural education, 19(6), 481-491.
Punteney, K. (2016). Deliberations on the development of an intercultural competence curriculum. Intercultural Education, 27(2), 137-150.
Sales, A. (2006). La formación inicial del profesorado ante la diversidad: una propuesta metodológica para el nuevo espacio europeo de educación superior, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 201-217.
Soriano, E. (2007). Convivir entre culturas. Un compromiso educativo. En E. Soriano (Coord.), Educación para la convivencia intercultural (pp. 99-126), Madrid: La Muralla.
Soriano, E. (2009). Vivir entre culturas: una nueva sociedad. Madrid: La Muralla.
Soriano, E. & Peñalva, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación, Aula abierta, 39(1), 117-130.
Soriano, E. & Peñalva, A. (2015). La formación inicial del profesorado en interculturalidad. En A. Escarbajal (Ed.), Comunidades interculturales y democráticas: un trabajo colaborativo para una sociedad inclusiva (pp. 113-126). Madrid: Narcea.