La educación inclusiva y la atención a la diversidad

Authors

  • Ana Belén Pérez Pedregosa Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.28152

Keywords:

Functional diversity, Attention to diversity, Inclusive education

Abstract

In recent years, the term "functional diversity" has been globalised, rendering obsolete other terms that are derogatory to this group. This article will define inclusive education as a new paradigm that offers equal and quality education for all students, regardless of their individual characteristics, and eliminates any form of discrimination and harassment. Attention to diversity and the factors that can hinder its development in the classroom will also be discussed. Finally, the topics covered in this volume of the RETOS XXI journal will be presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bravo-Morales, D., Arteaga-González, S.R. y Rodríguez-Cárdenas, L. (2023). La atención a la diversidad educativa desde una perspectiva democrática y de justicia social. RETOS XXI, 7, 1-19. https://acortar.link/bsFPY2

Castro-Álvarez, R., Gómez-Marí, I., y Tárraga-Mínguez, R. (2023). “Mamá, me quiero ir de este colegio”. Un análisis de las experiencias de acoso escolar de estudiantes con diversidad funcional. Educatio Siglo XXI, 41(1), 107-128. https://doi.org/10.6018/educatio.506341

Delgado, G. (2023). Efectos psicológicos causados por la COVID-19 en los estudiantes con discapacidad y sus progenitores. RETOS XXI, 7, 1-13. https://acortar.link/cTxV0O

Delgado-González, Y., Chinea-Gómez, L. y Ruíz-Pérez, O. (2023). La atención a la diversidad para la educación emocional desde la función orientadora del docente. RETOS XXI, 7, 1-16. https://acortar.link/ZgltZ9

Díaz-Asto, M.Y., Veliz-Huanca, F.B., Rivera-Arellano, E.G. y Vega-Gonzales, E.O. (2022). Percepción de la educación inclusiva durante la pandemia del COVID 19 en padres de familia de niños con discapacidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 15(1), 152-163. https://acortar.link/VCtvUO

Gómez, M.T. (2021). Atención a la Diversidad. Conceptualización y su aplicación en Educación Infantil. RINED: Revista de Recursos para la Inclusión Educativa, 1(1), 37-48. https://acortar.link/PfPnqV

Guisado, M. y Hernández de la Torre, E. (2022). El acoso escolar en niños con diversidad funcional. Atención educativa mediante la educación emocional. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 15(2), 115-129. https://acortar.link/ijGCib

Hernández, A. y De Barros, C. (2021). Inclusión, atención a la diversidad y neuroeducación en Educación Física. Retos, 41, 555-561. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86070

Hernández, D. y Rodríguez, B., (2023). El tratamiento de las señas de verbos en la enseñanza de los escolares sordos de 4º Grado. RETOS XXI, 7, 1-11. https://acortar.link/GjkrqD

Luque, D.J. y Luque, M.J. (2015). Alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo: aspectos psicopedagógicos en un marco inclusivo. Perspectiva Educacional: Formación de Profesores, 54(2), 59-73. https://acortar.link/1cZkD0

Mañas, C. e Iniesta, A. (2016). Barreras arquitectónicas, mentales y de comunicación: mujeres con diversidad funcional. La manzana de la discordia, 11(1), 55-71. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v11i1.1634

Rangel-Baca, A. (2021). Percepción de los profesores universitarios sobre su competencia para la atención a la diversidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 14(1), 25-44. https://acortar.link/dcUs2t

Romañach, J. y Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente, 5, 1-8. https://acortar.link/5cFMeJ

Sandoval, F.R., Molina, H.D., Carreón, J. y García-Lirios, C. (2023). Exploratory Factorial Model of Knowledge in at a university in central Mexico. RETOS XXI, 7, 1-18. https://acortar.link/sNzmbc

Published

2023-05-10

How to Cite

Pérez Pedregosa, A. B. (2023). La educación inclusiva y la atención a la diversidad. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 7(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.28152

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.