La educación inclusiva y la atención a la diversidad
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.28152Keywords:
Functional diversity, Attention to diversity, Inclusive educationAbstract
In recent years, the term "functional diversity" has been globalised, rendering obsolete other terms that are derogatory to this group. This article will define inclusive education as a new paradigm that offers equal and quality education for all students, regardless of their individual characteristics, and eliminates any form of discrimination and harassment. Attention to diversity and the factors that can hinder its development in the classroom will also be discussed. Finally, the topics covered in this volume of the RETOS XXI journal will be presented.Downloads
References
Bravo-Morales, D., Arteaga-González, S.R. y Rodríguez-Cárdenas, L. (2023). La atención a la diversidad educativa desde una perspectiva democrática y de justicia social. RETOS XXI, 7, 1-19. https://acortar.link/bsFPY2
Castro-Álvarez, R., Gómez-Marí, I., y Tárraga-Mínguez, R. (2023). “Mamá, me quiero ir de este colegio”. Un análisis de las experiencias de acoso escolar de estudiantes con diversidad funcional. Educatio Siglo XXI, 41(1), 107-128. https://doi.org/10.6018/educatio.506341
Delgado, G. (2023). Efectos psicológicos causados por la COVID-19 en los estudiantes con discapacidad y sus progenitores. RETOS XXI, 7, 1-13. https://acortar.link/cTxV0O
Delgado-González, Y., Chinea-Gómez, L. y Ruíz-Pérez, O. (2023). La atención a la diversidad para la educación emocional desde la función orientadora del docente. RETOS XXI, 7, 1-16. https://acortar.link/ZgltZ9
Díaz-Asto, M.Y., Veliz-Huanca, F.B., Rivera-Arellano, E.G. y Vega-Gonzales, E.O. (2022). Percepción de la educación inclusiva durante la pandemia del COVID 19 en padres de familia de niños con discapacidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 15(1), 152-163. https://acortar.link/VCtvUO
Gómez, M.T. (2021). Atención a la Diversidad. Conceptualización y su aplicación en Educación Infantil. RINED: Revista de Recursos para la Inclusión Educativa, 1(1), 37-48. https://acortar.link/PfPnqV
Guisado, M. y Hernández de la Torre, E. (2022). El acoso escolar en niños con diversidad funcional. Atención educativa mediante la educación emocional. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 15(2), 115-129. https://acortar.link/ijGCib
Hernández, A. y De Barros, C. (2021). Inclusión, atención a la diversidad y neuroeducación en Educación Física. Retos, 41, 555-561. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86070
Hernández, D. y Rodríguez, B., (2023). El tratamiento de las señas de verbos en la enseñanza de los escolares sordos de 4º Grado. RETOS XXI, 7, 1-11. https://acortar.link/GjkrqD
Luque, D.J. y Luque, M.J. (2015). Alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo: aspectos psicopedagógicos en un marco inclusivo. Perspectiva Educacional: Formación de Profesores, 54(2), 59-73. https://acortar.link/1cZkD0
Mañas, C. e Iniesta, A. (2016). Barreras arquitectónicas, mentales y de comunicación: mujeres con diversidad funcional. La manzana de la discordia, 11(1), 55-71. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v11i1.1634
Rangel-Baca, A. (2021). Percepción de los profesores universitarios sobre su competencia para la atención a la diversidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 14(1), 25-44. https://acortar.link/dcUs2t
Romañach, J. y Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente, 5, 1-8. https://acortar.link/5cFMeJ
Sandoval, F.R., Molina, H.D., Carreón, J. y García-Lirios, C. (2023). Exploratory Factorial Model of Knowledge in at a university in central Mexico. RETOS XXI, 7, 1-18. https://acortar.link/sNzmbc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.