Educating for emotional wellbeing in uncertain times: a study from a school counselling perspective
DOI:
https://doi.org/10.30827/relieve.v30i1.30389Keywords:
counselling, competences, emotions, wellbeing, educationAbstract
Emotional competencies have become a powerful tool for use in counselling practice that pursues high quality standards. Thus, counselling professionals are increasingly aware that emotions play an essential role within their practice. For this reason, the present study strives to identify perspectives of school counsellors working in the autonomous community of Galicia regarding the utility of emotional competencies in their day-to-day practice. A descriptive, non-experimental and quantitative study was conducted. A Likert scale was used to gather information as this tool enables specific and clear data to be collected quickly in order to provide a more complete description of the state of the issue. The quantitative data gathered provides valuable information pertaining to the most effective and useful emotional competencies for use in counselling practice and, therefore, favours efficient assessment of wellbeing.
Downloads
References
Amor-Almedina, M.I., & Serrano-Rodríguez, R. (2020). Las competencias profesionales del orientador escolar: el rol que representa desde la visión del alumnado. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 71-88. https://doi.org/10.6018/rie.321041
Asensio-Muñoz, I., Martín-Martín, M., & Bueno-Álvarez, J.A. (2021). Hacia una orientación basada en evidencias: aplicación a un estudio sobre adolescentes y redes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(3), 23-40. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.3.2021.32554
Ávila-Muñoz, A.M. (2019). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora, calidad e innovación de la escuela. Boletín Redipe, 8(5), 131-144. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i5.741
Bisquerra-Alzina, R., & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
Bisquerra-Alzina, R., y Chao-Rebolledo, C. (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1, 9-29. https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.1.4
Briceño-Núñez, C.E., Briceño-Delgado, M.J., & Montilla-Soto, A.D. (2023). O papel da Orientação Educacional no fortalecimento do trabalho docente. Quaestio. Revista de Estudos em Educação, 25, 1-22. https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4772
Carey, C., Martin, I. Harrington, K, & Trevisan, M. (2018). Competence in Program Evaluation and Research Assessed by State School Counselor Licensure Examinations. Professional School Couseling, 22(1), 1-11. https://doi.org/10.1177/2156759X18793839
Cejudo, J. (2017). Competencias profesionales y competencias emocionales en orientadores escolares. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 349-370. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752489017.pdf
Delgado-Galindo, P., Rodríguez-Santero, J., & Torres-Gordillo, J.J. (2021). Mejora de las prácticas orientadoras desde la revisión sistemática de estudios sobre eficacia escolar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(3), 93-111. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.3.2021.32557
Delgado-González, Y., Chinea-Gómez, L., & Ruíz-Pérez, O. (2023). La atención a la diversidad para la educación emocional desde la función orientadora del docente. Retos XXI, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.25347
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2004). La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 34(3), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3334005
Fernández-Batanero, J.M. (2020). Tareas de orientación y aprendizajes transversales. Innovación Educativa, 30, 7-20. https://doi.org/10.15304/ie.30.7062
Fernández-Berrocal, P., Cabello, R., Gómez-Leal, R., Gutiérrez-Cobo. M.J., & Alberto Megías-Robles, A. (2022). Nuevas tendencias en la investigación de la Inteligencia Emocional. Escritos de Psicología-Psychological Writings, 15(2), 144-147. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v15i2.15842
Fernández-Tilve, M.D., & Malvar-Méndez, M.L. (2021). El rol de los orientadores escolares en tiempos de COVID-19. Publicaciones, 51(2), 133-159. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i2.17868
Ferrando-Carretero, A.M., Roca-Álvarez, J.C., Mena-Berbegall, F.V., Gil-Viñas, M., Bereciartua-Recalde, T., Jiménez-Serrano, M.E, & Sánchez-Garrido, D. (2020). Perfil competencial de la orientación educativa y profesional. Revista de Orientación Educativa AOSMA, 29, 70-85. https://issuu.com/revista_aosma/docs/aosma_29
Ferreira, C. & Vieira, M.J. (2021). La simulación de entrevistas familiares en la formación de maestros y orientadores. MLS Educational Research, 5(2), 26-38. https://doi.org/10.29314/mlser.v5i2.553
Ferrer, S., & Caridad, E. (2017). Liderazgo resiliente y calidad de vida desde la orientación: Una revisión analítica. Orientación y sociedad, 17, 85-94. https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/8391
Fuente-Arias, J. de la. (2017). Relevancia del psicólogo educativo como profesional especializado: funciones específicas. Padres y Maestros, 389, 7-13. https://doi.org/10.14422/pym.i369.y2017.001
García-Domingo, B. (2021). Competencia emocional en maestros de educación infantil y primaria: fuentes de variabilidad y sugerencias de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.6018/reifop.450111
García-García, M., & Sánchez-Calleja, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos. Revista de Educación, 20, 127-145. https://doi.org/10.18172/con.2991
Gómez-Núñez, M.I., & Cano-Muñoz, M.A. (2020). El Desarrollo de la competencia investigadora: Experiencia online en orientación educativa. Revista Educativa Hekademos, 29, 32-42. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/23
Gómez-Veloz, G., & García-González, M. (2021). Las competencias emocionales en la formación profesional del gestor sociocultural. Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1310-1324. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000401310&lng=es&tlng=es.
Gómez-Veloz, G., & García-González, M. (2022). Competencias emocionales en el contexto universitario post pandémico: una propuesta para su fortalecimiento. Visión Antataura, 6(2), 136-151. https://revistas.up.ac.pa/index.php/antataura/article/view/3389
Grañeras, M., & Parras A. (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. CIDE.
Guerrero, E., & Rubio, J. (2008). Fuentes de estrés y Síndrome de “Burnout” en orientadores de institutos de Enseñanza Secundaria. Revista de Educación, 347, 229-254.
Hernández-Salamanca, O.G. (2020). Percepción social de la orientación escolar en orientadores de Bogotá. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1), 131-144. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27294
López-López, V., Zagal-Valenzuela, E., & Lagos-San Martín, N. (2020). Competencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporánea. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 3(1), 149-160. https://doi.org/10.22320/reined.v3i1.4508
Losada-Puente L., Mendiri, P., & Rebollo-Quintela, N. (2022). Del bienestar general al bienestar escolar: una revisión sistemática. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 28(1), 1-29. http://doi.org/10.30827/relieve.v28i1.23956
Luengo-Horcajo, F., Hernández-Ortega, J., Clavijo-Ruiz, M., & Gómez-Alfonso, J.A. (2021). Fortalezas y debilidades de la propuesta curricular LOMLOE: proyecto Atlántida. Avances en supervisión educativa, 35, 93-139. https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.723
Martínez-Clares, P., Casanova-Amat, P., González-Lorente, C., Martínez-Juárez, M., Pérez-Cusó, J., González-Morga, N., & Sánchez-Martín, M. (2020). Una mirada a la blogosfera de orientación profesional en la era VUCA. M. Cabrera-Méndez, R. Díez-Somavilla, & J. L. Giménez-López (Eds.), Experiencias Innovadoras en social media, (pp. 41-54). Universitat Politécnica de València.
Morales-Carrero, J.A. (2020). El rol del orientador como agente dinamizador del escenario educativo y social. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 184-198. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2903
Morales-Carrero, J.A. (2021). Aportaciones de la Orientación frente a la nueva normalidad. Dimensiones de asesoramiento, objetivos y estrategias. Interamerican Journal of Medicine and Health, 4. https://doi.org/10.31005/iajmh.v4i.163
Moreno-Parra, J.J., Fernández-Torres, P., & Cortés-González, P. (2022). La inteligencia en la formación inicial de los orientadores: perspectivas discentes. Revista de Educación, 398, 87-110. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-398-553
Olmo-Extremera, Sabino de Farias I.M., & Domingo-Segovia, J. (2021). Construir resiliencia en las escuelas desde la acción de liderazgo. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades (dreh), 18, 69-90. https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17002
Ortiz-Álvarez, E., Novillo-Cárdenas, M. de Jesús., González-Martínez, C.M., Jara-Gauto, L.D., Álvarez, E., Santacruz-Mendoza, A.C., Doncel-Escobar, R.M.J., Giménez-Ramírez, L., & Domínguez-Salas, A.B. (2023). Autocuidado y su relación con factores sociolaborales en Psicólogos Clínicos: Un Estudio sobre Prácticas de Bienestar Profesional. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 1417-1436. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7816
Palomera, R., Briones, E., & Gómez-Linares, A. (2019). Formación en valores y competencias socioemocionales para docentes tras una década de innovación. Praxis & Saber, 10(24), 93-117. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9116
Peña-Ramírez, Y., Gamboa-Grauss, M. E., Díaz-Castillo, R., & Parra-Rodríguez, J. F. (2017). El diagnóstico de la función orientadora en la formación inicial del profesional de la educación. Boletín Redipe, 6(3), 147-171. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/216
Peñalva-Vélez, M.A., López-Goñi, J.J., & Landa-González, N. (2013). Competencias emocionales del alumnado de Magisterio: posibles implicaciones profesionales. Revista de Educación, 362, 690-712. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-246
Ramírez-Díaz, J. L. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2), 475-489. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.23
Rendón-Uribe, A. (2015). Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación media. Sophia, 11(2), 237-256. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/353
Repetto-Talavera, E., & Pena-Garrido, M. (2010). Las competencias socioemocionales como factor de calidad en la educación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 83-95. https://doi.org/10.15366/reice2010.8.5.005
Rueda-Carcelén, P.M., & Filella-Guiu, G. (2016). Importancia de la educación emocional en la formación inicial del profesorado. Intercambio/Échange, 1, 212-219. https://doi.org/10.21001/ie.2016.1.17
Sánchez-Calleja, L., Benítez-Gavira, R., Quesada-Serra, V., & García-García, M. (2019). Competencias emocionales en la formación inicial del profesorado: el aprendizaje y servicio como estrategia para su desarrollo. Bordón, 71(3), 185-203. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68385
Sánchez-Tarazaga, L., & Matarranz, M. (2023). El perfil competencial docente en la política educativa de la Unión Europea. Revista de Educación, 399, 131-157. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-564
Sanz-López, C., & Manzanares-Moya, M.A. (2018). El modelo de orientación profesional en cuestión. Revisión de sus referentes teórico-prácticos. En M. A. Manzanares-Moya, & C. Sanz-López (Eds.), Orientación profesional. Fundamentos y estrategias (pp.65-90). Ed. de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/atenea.07.2018
Sola-Reche, J.M., Rodríguez-Jiménez, C., Ramos, M., & Gómez-García, G. (2020). Orientación profesional: Evolución histórica y tendencia actual. En J.M. Romero-Rodríguez, I. Aznar-Díaz, M.P. Cáceres-Reche, & J.A Marín-Marín (Coord.), Investigación e Innovación Educativa: tendencias y retos (pp. 41-54). Dykinson.
Soledad-Martínez, A.M., & López-Sarmiento, L.C. (2023). Psychosocial Risk Factors and Burnout in Psychologists Working from Home. Informes Psicológicos, 23(2), 232-248. https://doi.org/10.18566/infpsic.v23n2a15
Stake, R. E., & Visse, M. (2023). La educación como cuidado. Una cualidad que salva. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(1), 1-14. http://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.27074
Torrecilla-Sánchez, E.M., Gamazo, A., & Sánchez-Prieto, J.C. (2022). La orientación educativa en España: mapeo sobre su estado actual (2010-2019). Education in the Knowledge Society (EKS), 23. https://doi.org/10.14201/eks.26739
Traver-Albalat, S., & Sanahuja-Ribés, A. (2022). Acompañamiento y orientación educativa: hacia procesos de asesoramiento orientados a generar prácticas más inclusivas. Revista de Educación Inclusiva, 15(2), 237-252.
Vargas-Hernández, E.Y., & Salas-Pérez, K.V. (2023). Retos y desafíos de las personas profesionales de la orientación vocacional: una mirada desde los diversos contextos laborales en Costa Rica. Revista Costarricense de Orientación, 2(1), 1-20. https://doi.org/10.54413/rco.v2i1.32
Vélaz de Medrano, C., Manzanares-Moya, A., López-Martín, E., & Manzano-Soto, N. (2013). Competencias y formación de los orientadores escolares: estudio empírico en nueve comunidades autónomas. Revista de Educación, Extraordinario, 261-292. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013- EXT-249
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.