Development of basic competences of students in Higher Education through Learning Oriented e-Assessment

Authors

  • Miguel-Ángel Gómez-Ruiz University of Cadiz
  • Gregorio Rodríguez-Gómez University of Cadiz
  • Mª Soledad Ibarra-Sáiz University of Cadiz

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.19.1.2457

Keywords:

Learning Oriented Assessment, e-Assessment, basic competences, Higher Education

Abstract

Learning Oriented e-Assessment (e-LOA) is an ICT mediated learning process. It promotes the development of competences that are relevant to both students’ academic present and professional future. In this quasi-experimental research a pretest-posttest design with experimental and control groups is implemented. We believe that the actions of e-LOA  favors further development of competences. The results show that in the experimental groups there is an improvement on the level of competence. Significant differences have been found between the pretest and posttest. In addition, there is a consistency between the competences that have improved and those considered in the literature (creativity, problem solving ...).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel-Ángel Gómez-Ruiz, University of Cadiz

Profesor del área de 'Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz (España). Es el autor de contacto para este artículo. Sus principales ámbitos de investigación son la e-Evaluación y la evaluación educativa.  Miembro del grupo de investigación EVALfor. Su dirección postal es: Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Universitario de Puerto Real. 11510 - Puerto Real, Cádiz (España).

Gregorio Rodríguez-Gómez, University of Cadiz

Profesor titular del área de 'Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación' (MIDE) de la Universidad de Cádiz (España). Sus principales ámbitos de investigación son la metodología cualitativa y la evaluación educativa. Fue el fundador y primer Director Ejecutivo de RELIEVE, desde 1994 hasta el año 2001. Su dirección postal es: Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Universitario de Puerto Real. 11510 - Puerto Real, Cádiz (España).

Mª Soledad Ibarra-Sáiz, University of Cadiz

Profesora titular del área de 'Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación' (MIDE) de la Universidad de Cádiz (España). Dirige el grupo de investigación EVALfor. Su principal ámbito de investigación es la evaluación educativa. Su dirección postal es: Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Universitario de Puerto Real. 11510 - Puerto Real, Cádiz (España).

Published

2013-06-18

How to Cite

Gómez-Ruiz, M.- Ángel, Rodríguez-Gómez, G., & Ibarra-Sáiz, M. S. (2013). Development of basic competences of students in Higher Education through Learning Oriented e-Assessment. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 19(1). https://doi.org/10.7203/relieve.19.1.2457

Issue

Section

Research Articles