INCOTIC 2.0. A new self-assessment tool for digital competences at the university studies

Authors

  • Juan González-Martínez Universitat de Girona
  • Francesc Marc Esteve-Mon Universitat Jaume I (Castellón)
  • Virginia Larraz Rada Universitat d’Andorra
  • Cinta Espuny Vidal Universitat Rovira i Virgili
  • Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8401

Keywords:

Media literacy, higher education, Educational Technology, questionnaires, self assessment, university students

Abstract

Although the discourse on digital competence is not new, research on this concept and on the instruments to measure it remains topical. To plan its teaching, it is important to have instruments that allow us to make effective diagnoses at the beginning of university studies. In that sense, INCOTIC 2.0 covers this need by means of a validated, reliable and updated self-perception questionnaire that allows us to determine the level of use of ICT, the level of self-perception of digital competence and the nature of students' attitudes quickly and efficiently. All this is applicable to characterize both individuals and groups, and is therefore a useful tool for planning learning process of this competence. The objective of this article is to present the process of updating, validating and reassuring this tool, as well as the first data extracted from its application to a pilot group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan González-Martínez, Universitat de Girona

Departament de Pedagogia
Serra Húnter Fellow

Francesc Marc Esteve-Mon, Universitat Jaume I (Castellón)

Departament d'Educació

Profesor Ayudante Doctor

Virginia Larraz Rada, Universitat d’Andorra

Universitat d'Andorra

Coordinadora d'Educació

Cinta Espuny Vidal, Universitat Rovira i Virgili

Departament de Pedagogia

Profesora asociada

Mercè Gisbert Cervera, Universitat Rovira i Virgili

Departament de Pedagogia

Catedrática de Universidad

References

Browne, J. (2009). Assessing pre-service teacher attitudes and skills with the technology integration confidence scale. Computers in the Schools, 26(1), 4-20. doi:10.1080/07380560802688240

Bryan, C. y Clegg, K. (2006). Innovative Assessment in Higher Education. New York: Routledge.

Covello, S. (2010). A review of digital literacy assessment instruments. New York: Syracuse University, School of Education.

Cornella, A. (2009). Infoxicación: buscando un orden en la información. Barcelona: Zero Factory S.L.

Edmunds, R., Thorpe, M. y Conole, G. (2012). Student attitudes towards and use of ICT in course study, work and social activity: A technology acceptance model approach. British Journal of Educational Technology, 43(1), 71-84. doi:10.1111/j.1467-8535.2010.01142.x

Espuny, C., González, J. y Gisbert, M. (2010). ¿Cuál es la competencia digital del alumnado al llegar a la Universidad? Datos de una evaluación certo. Enseñanza & Teaching, 28(2), 113–137.

Esteve, F. M. (2009). Bolonia y las TIC: De la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La Cuestión Universitaria, 5, 59-68.

Esteve, F. M. (2015). La competencia digital docente: Análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D.Tesis doctoral. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

ETS (2017). ETS iCritical Thinking. Recuperado de

https://www.ets.org/iskills/about/content/

European Comission (2007). Key competences for lifeling learning. Brussels.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in europe [JRC scientific and policy reports] (JRC scientific and policy reports). Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), European Commission.

Ferreiro, E. (2011). Alfabetización digital: ¿De qué estamos hablando?. Educação e Pesquisa, 37(2), 423-438.

Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer.

Gisbert, M., Espuny, C. y González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la @utoevaluación diagnóstica de la competencia digital de la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), 75–90.

Gisbert, M. y Esteve, F. M. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48–59.

Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación En Tecnología Educativa, 0(Junio), 74–83. http://doi.org/10.6018/RIITE2016/257631

González, J., Espuny, C. y Gisbert, M. (2010). La evaluación cero de la competencia nuclear digital en los nuevos grados del EEES. @tic. Revista d’Innovació Educativa, 4, 13–20.

González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Universidad de Deusto.

Ilomäki, L., Kantosalo, A., y Lakkala, M. (2011). What is digital competence? In Linked portal. Brussels: European Schoolnet.

Kennedy, G., Dalgarno, B., Bennett, S., Gray, K., Waycott, J., Judd, T., Bishop, A., Maton, K., Krause, K.L., y Chang, R. (2009). Educating the net generation. A handbook of findings for practice and policy. Australia: Australian Learning & Teaching Council.

Lankshear, C. y Knobel, M. (2008). Digital literacies: Concepts, policies and practices. New York: Peter Lang.

Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat. Tesis doctoral. Universitat d’Andorra.

Larraz, V., Espuny, C., Gisbert, M., Saz A. (2012). Las herramientas para la evaluación de la competencia digital. Análisis y componentes. EDUTEC. Gran Canaria, 2012.

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona:Gestión 2000.

Olmos, S. (2008). Evaluación formativa y sumativa de estudiantes universitarios: Aplicación de las tecnologías a la evaluación educativa. Tesis Doctoral. Salamanca: Universidad de Salamanca.

P21 (2007). Framework for 21st century learning. Tucson (Arizona).

Pasadas, C. (2010). Multialfabetización, aprendizaje a lo largo de la vida y bibliotecas. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 25(98), 11-38.

Pérez Gómez, A. I. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas. Santander: Consejería de Educación, Gobierno de Cantabria. Colección Cuadernos de Eduacación de Canabria. Recuperado de: http://www.educantabria.es/docs/info_institucional/publicaciones/2007/Cuadernos_Educacion_1.PDF

Perrenoud, P. (1997). La pédagogie différenciée. Des intentions à l’action. Paris: ESF.

Rodríguez Espinar, S. y Prades, A. (2009). Guía para la evaluación de competencias en el área de ciencias sociales. Barcelona: AQU Catalunya. Recuperado de: http://www.aqu.cat/doc/doc_14646947_1.pdf

Rodríguez, J. L. (2004). Las alfabetizaciones digitales. Revista Bordón, 56(3-4), 431-441.

Rychen, D. S. y Salganik, L. (2004). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida. México, D.F.: FCE.

Salaburu, P., Haug, G. y Mora, J. G. (2011). España y el proceso de bolonia, un encuentro imprescindible. Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes.

Salganik, L. H., Rychen, D. S., Moser, U. y Konstant, J. W. (1999). Proyectos sobre competencias en el contexto de la OCDE. Análisis de base teórica y conceptual. Neuchâtel, Switzerland: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE).

Sang, G., Valcke, M., Braak, J. v. y Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112. doi:10.1016/j.compedu.2009.07.010

Selwyn, N. (2013). Education in a Digital World: Global Perspectives on Technology and Education. London: Routledge.

Storey, M. A., Phillips, B., Maczewski, M. y Wang, M. (2002). Evaluating the usability of Web-based learning tools. Educational Technology & Society, 5(3), 1-10.

UNESCO. (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).

Van Deursen, A. J. A. M. (2010). Internet Skills. Vital assets in an information society. Twente: University of Twente.

Published

2018-12-01

How to Cite

González-Martínez, J., Esteve-Mon, F. M., Larraz Rada, V., Espuny Vidal, C., & Gisbert Cervera, M. (2018). INCOTIC 2.0. A new self-assessment tool for digital competences at the university studies. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 22(4), 133–152. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8401