La toma de decisiones en Educación Superior. Análisis de competencias transversales
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i1.28001Keywords:
competencias transversales, guías docentes, toma de decisión, universidadAbstract
The development of transversal competences is a key element for transitioning into the workforce for undergraduates. However, it is also one of the underdeveloped competences of higher education in relation to knowledge, society, and the professional world. Decision-making is one of the most complex transversal competences due to the different dimensions and processes that are involved. Learning this competence requires organization, management, and time. The aim of this article is to analyze how the teaching of decision-making in university undergraduate degrees is executed. 2363 course syllabi of various degrees from the University of Murcia were examined with this aim. The results of the analysis show an important interest in decision-making, but are absent in the planning, development and execution of activities, methodologies or contents related to it. Finally, the adoption of strategies aimed at learning and the practice of decision-making in the different university subjects through the curricular fusion of transversal competences and contents is suggested.
Downloads
References
Álvarez Justel, J. (2019). Las dimensiones cognitiva, emocional y social en la toma de decisiones de la carrera en el alumnado de educación secundaria. REOP - Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 30(3), 140–153. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26277
Álvarez Justel, J. (2020). La Autoestima y Toma de Decisiones Académica y Profesional en el Alumnado de Secundaria. Revista de orientación educacional, 34(65), 37-54,
Álvarez, M. y Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas, estrategias y recursos. Wolters Kluwer
Álvarez, M. y Obiols, M. (2009). El proceso de toma de decisiones a través del coaching. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), 877-900.
Álvarez-Pérez, González Morales, López-Aguilar, Peláez, Peña Vázquez. Criterios e instrumento para la valoración del modelo de guía docente de la universidad de la laguna. En De la innovación imaginada a los procesos de cambio, pp. 239–256. Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna.
ANECA (2013). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Autor
COIE – Universidad de Murcia (2021). La inserción laboral de los grados de la Universidad de Murcia. 2017/18-2018/19. Informe 2021 https://observatorio.um.es/observatorio/observatorio.contenidos.mostrarinformacion.do?apartado=53&menu=infoumu
CRUE (2021). Universidad 2030. Propuestas para el debate. Asamblea general CRUE. https://www.crue.org/wp-content/uploads/2021/11/CRUE_UNIVERSIDAD2030_VERSION-DIGITAL.pdf
Delgado-Villalobos, M., Maldonado-Paz, G. y Jazé, J. P. (2021). Competencia socioemocional y toma de decisiones en la deserción de estudiantes universitarios. Revista ConCiencia EPG, 6(2), 13-29. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEP G.6-2.2
De Dios Alija, T., Aguado García, D., & Rodríguez Sobrino, S. (2020). Autoevaluación y desarrollo de competencias transversales para la empleabilidad en universitarios. Indivisa, Boletín De Estudios E Investigación, (20), 173–196. https://doi.org/10.37382/indivisa.vi20.76
European Commission (2021). Horizon Europe: strategic plan 2021-2024. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/083753
Fabre, E., Matton, N., Beltran, F., Baragona, V., Cuny, C., Imbert, P., Voivret, S., Van der Hersta, J. y Causse, M. (2022). Hierarchy in the cockpit: How captains influence the decision-making of young and inexperienced first officers. Safety Science, 126, 1-12 https://doi.org/10.1016/j.ssci.2021.105536
Foro Económico Mundial (2020). The future of Jobs. Autor
Gati, I. y Kulcsár, V. (2021). Making better career decisions: from challenges to opportunities. Journal of Vocational Behavior, 126. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2021.103545
Gesiarz, F., Cahill, D., Sharot, T. (2019). Evidence accumulation is biased by motivation: A computational account. PLoS Comput Biol 15(6) https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1007089
González Morga, N. y Martínez Clares, P. (2020). Relevancia de las competencias transversales en el desarrollo profesional del futuro graduado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 388-413. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.15041
Greenbank, P. (2010a). Developing Decision-making Skills in students: an active learning approach. Edge Hill University
Greenbank, P. (2010b). Initiating Change in Career Decision-making: an action research approach, Research Study for the Higher Education Careers Service Unit (HECSU), Manchester, http://www.hecsu.ac.uk/practitioner_research_and_prop.htm
Guix, J. (2008). El Análisis de contenido: ¿qué nos están diciendo?. Revista Calidad asistencial, 23(1), 26-30. DOI: 10.1016/S1134-282X(08)70464-0
Kahneman, D. y Lovallo, D., Simony, O. (2019). Un enfoque estructurado para las decisiones estratégicas Harvard Deusto Bussines Review, 293, 6-16
Kulcsár, V., Dobrean, A. y Gati, I. (2020). Challenges and difficulties in career decision making: their causes, and their effects on the process and the decision. Journal of Vocational Behavior, 116, part A. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.103346
Pérez García, F. (dir.), Aldás, J., Peiró, J.M., Serrano, L., Miravalles, B., Soler, A., y Zaera, I. (2018). Itinerarios de inserción laboral y factores determinantes de la empleabilidad: Formación universitaria versus entorno. Fundación BBVA https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2018/09/DE_2018_Itinerarios-insercion-laboral_web.pdf
Rodríguez Martínez, A., Cortés Pascual, A., & Val Blasco, S. (2019). Análisis de la mejora del nivel de empleabilidad de los universitarios mediante la mejora de competencias transversales y habilidades. Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 30(3), 102–119. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26275
Sánchez-Báscones, M., Ruiz-Esteban, C. y Pascual-Gómez, I. (2011). La guía docente como eje del proceso de enseñanza-aprendizaje. Bordón, 63(2), 53-64 http://hdl.handle.net/11162/37744
Downloads
Published
Versions
- 2024-04-16 (3)
- 2024-04-10 (2)
- 2024-03-22 (1)