Mobility and vulnerability in school-to-work transition of Mexico rural youngsters

Authors

  • Hernán Salas Quintanal Universidad Nacional Autónoma de México
  • Iñigo González-Fuente Universidad de Cantabria https://orcid.org/0000-0002-8963-7897
  • Daniel Hernández Flores Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.22766

Abstract

In central Mexico’s rural towns, the gradual lack of agricultural activities brings, as one of its most decisive consequences, that youngsters see both their access to educational spaces and their economic income limited. Likewise, they carry out an intense dynamic of mobility from their residence towns to medium-high-sized metropolitan areas. Current socio-anthropological scholarship link such a mobility with surviving strategies in precarious and vulnerable conditions deriving into a significant diversification of occupied spaces. Within this context, the objective of this work is to identify and to understand the dynamics of geographical mobility in the school-to-work transition among rural youngsters in seasonal conditions of socio-economic hardship. This research has taken place from 2013 to 2020 under an anthropological-based methodology, thus combining several techniques of fieldwork, ethnographic information and case-study. Moreover, consistently with the studied subjects who move daily through different spaces, we have carried out a study of multi-placed subjects. Research findings allow us to reflect about how, in contexts of structural precariousness, youngsters’ promptness to diverse and distant salaried activities, together with the subsequent early and intermittent leave of school, make up an accumulative path of disadvantages which are learnt and socialized at the home of origin. Within this framework, daily-mobility becomes a consubstantial part of such unfavorable trajectories, thus co-producing conditions of high vulnerability for rural youngsters in very heterogeneous but constant ways.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hernán Salas Quintanal, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Antropología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigador Titular del Instituto de Investigaciones Antropológicas de la UNAM. Sus principales líneas de investigación son: Antropología rural; Campesinado; Globalización, identidad y patrimonio cultural. Publicaciones recientes: «Jóvenes rurales y empleo en Tlaxcala, México: trayectorias inciertas», «Migración y retorno laboral: ¿son los poblados rurales lugares de refugio?» y «Ruralidades interrumpidas. El comportamiento de los ciclos agrícola y festivo en tiempo de pandemia». Ha sido galardonado con el Premio Fray Bernardino de Sahagún en el área de Antropología Social.

Iñigo González-Fuente, Universidad de Cantabria

Doctor en Antropología por la Universidad de Salamanca. Personal Docente e Investigador del Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria. Sus principales líneas de investigación son: Sociología rural; Juventud; Diversidad cultural y desigualdad social. Publicaciones recientes: «Entre la planeación y la improvisación: Trayectorias formativo-laborales precarizadas de la juventud en Cantabria, España», «Youth, Employment and Social Cohesion: A case study in Cantabria (Spain)» y «Discursos y prácticas del Buen Convivir en un contexto de post-violencia en Michoacán (México)».

References

Alwang, J., Siegel, P. B. & Jorgensen, S. L. (2001). Vulnerability: a view from different disciplines [Vulnerabilidad: una mirada desde diferentes disciplinas]. Social Protection Discussion Papers and Notes, 115(23304). Recuperado de https://ideas.repec.org/p/wbk/hdnspu/23304.html

Bergstrand, K., Mayer, B., Brumback, B. & Zhang, Y. (2015). Assessing the relationship between social vulnerability and community resilience to hazards [Evaluar la relación entre la vulnerabilidad social y la resiliencia comunitaria a los riesgos]. Social Indicators Research, 122(2), 391–409. DOI: https://doi.org/10.1007/s11205-014-0698-3

Carton de Grammont, H. C. (2009). La desagrarización del campo mexicano. Convergencia, 50, 13-55. Recuperado de https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1250

Casal, J., Merino, R. & García, M. (2011). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Papers. Revista de Sociología, 96(4), 1139-1162. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v96n4.167

COLMEX - El Colegio de México (Ed.) (2018). Desigualdades en México 2018. Recuperado de https://desigualdades.colmex.mx/informe-desigualdades-2018.pdf

COESPO - Consejo Estatal de Población (2017). Asistencia y movilidad escolar, Estado de México. Gobierno del Estado de México.

Cutter, S. (2003). The Vulnerability of Science and the Science of Vulnerability [La vulnerabilidad de la ciencia y la ciencia de la vulnerabilidad]. Annals of the Association of American Geographers, 93(1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8306.93101

Dávila, Ó. & Ghiardo, F. (2011). Trayectorias sociales juveniles. Cursos y discursos sobre la integración laboral. Papers. Revista de Sociología, 96(4), 1181-1209. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v96n4.177

Delgado-Campos, J. & Ruiz, N. (2009). Rurbanization in the Regional Periphery of Central Mexico [Rurbanización en la periferia regional del centro de México]. En S. Sassen (Ed.), Human Settlement Development – Vol. II (247-255). Eolss Publishers/UNESCO.

Farrugia, D. (2015). The mobility imperative for rural youth: the structural, symbolic and non-representational dimensions rural youth mobilities [El imperativo de la movilidad para la juventud rural: las dimensiones estructural, simbólica y no-representativa de las movilidades rurales juveniles]. Journal of Youth Studies, 19(6), 836-851. DOI: https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1112886

González-Fuente, I., Salas, H. & Hernández, D. (2018). Jóvenes rurales y empleo en Tlaxcala, México: trayectorias inciertas. Revista Mexicana de Sociología, 80(3), 549-575. Recuperado de http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/57737/51191

Hidayati, I., Tan, W. & Yamu, C. (2021). Conceptualizing Mobility Inequality: Mobility and Accessibility for the Marginalized [Conceptualizando la desigualdad en la movilidad: movilidad y accesibilidad para los marginados]. Journal of Planning Literature, 36(4), 1-16. DOI: https://doi.org/10.1177/08854122211012898

Horcas López, V., Bernad i Garcia, J. C. & Martínez Morales, I. (2015). ¿Sueña la juventud vulnerable con trabajos precarios? La toma de decisiones en los itinerarios de (in/ex)clusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(3), 210-221. Recuperado de https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18876

IMCO - Instituto Mexicano para la Competitividad (Ed.) (2019). Índice de Movilidad Urbana. Recuperado de https://imco.org.mx/indices/indice-de-movilidad-urbana/documentos

INEGI - Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (Ed.) (1970). IX Censo General de Población 1970. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/1970/#Tabulados

INEGI - Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (Ed.) (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/#Tabulados

Jacovkis, J., Montes, A. & Manzano, M. (2020). Imaginando futuros distintos. Los efectos de la desigualdad sobre las transiciones hacia la educación secundaria posobligatoria en la ciudad de Barcelona. Papers. Revista de Sociología, 105(2), 279-302. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2773

Kay, C. (2008). Reflections on Latin American Rural Studies in the Neoliberal Globalization Period: A New Rurality? [Reflexiones sobre los estudios rurales latinoamericanos en el período de globalización neoliberal: ¿una nueva ruralidad?] Development and Change, 39(6), 915-943. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-7660.2008.00518.x

Kim, S. J. & Bostwick, W. (2020). Social Vulnerability and Racial Inequality in COVID-19 Deaths in Chicago [Vulnerabilidad social y desigualdad racial en las muertes por COVID-19 en Chicago]. Health Education & Behavior, 47(4), 509-513. DOI: https://doi.org/10.1177/1090198120929677

Le Gallo, J., L’Horty, Y. & Petit, P. (2017). Does enhanced mobility of young people improve employment and housing outcomes? Evidence from a large and controlled experiment in France [¿Intervenir en la mayor movilidad de los jóvenes mejora los resultados en empleo y vivienda? Evidencia desde un experimento amplio y controlado en Francia]. Journal of Urban Economics, 97, 1-14. DOI: http://doi.org/10.1016/j.jue.2016.10.003

Lindón, A. (2020). Experiencias espaciales femeninas en los desplazamientos cotidianos. Revista Mexicana de Sociología, 82(1), 37-63. DOI: http://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.1.58060

Marcus, G. (1995). Ethnography in/of the World System: The emergence of Multi-Sited Ethnography [Etnografía en/del sistema mundial: el surgimiento de la etnografía multisituada]. Annual Review of Anthropology, 24, 95-117.

Neffa, J. (2010). Naturaleza y significación del trabajo/empleo precario. Miño y Dávila.

Ng, T. W. H. & Feldman, D. C. (2007). The school-to-work transition: A role identity perspective [La transición de la escuela al trabajo: una perspectiva de identidad de roles]. Journal of Vocational Behavior, 71(1), 114–134. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.04.004

ONU-Hábitat (2015). Reporte Nacional de Movilidad Urbana en México 2014-2015. Senado de la República Mexicana / Grupo Mexicano de Parlamentarios para el Hábitat. Recuperado de https://publicacionesonuhabitat.org/onuhabitatmexico/Reporte-Nacional-de-Movilidad-Urbana-en-Mexico-2014-2015.pdf

Ramírez, B. R. (2015). Debates y estudios de la movilidad laboral en la región centro del país: alcances y dimensiones desde México. Universidad Autónoma Metropolitana.

Rosales, R. (2012). Urban-Rural Relations in the Central Region of Mexico: A Viewpoint from Tlaxcala [Relaciones urbano-rurales en la región central de México: un punto de vista desde Tlaxcala]. Urbani Izziv, 23(2), S11-S21. DOI: http://dx.doi.org/10.5379/urbani-izziv-en-2012-23-supplement-2-001

Rubio, J. (2010). Precariedad laboral en México. Una propuesta de medición integral con enfoque de género. Enfoques, 13, 77-87. Recuperado de http://www.revistaenfoques.cl/index.php/revista-uno/article/view/138

Salas, H. & González-Fuente, I. (2014). La reproducción de la pluriactividad laboral entre los jóvenes rurales en Tlaxcala, México. Papeles de población, 20(79), 281-307. Recuperado de https://rppoblacion.uaemex.mx/article/view/8370

Salazar, N. B. (2020). La antropología del turismo se hace mayor: ¿Más que un matrimonio de conveniencia? Disparidades. Revista de Antropología, 75(1), e001e. DOI: https://doi.org/10.3989/dra.2020.001e

Santamaría, E. (2015). Jóvenes y precariedad laboral: trayectorias laborales por los márgenes del empleo. Zerbitzuan: Gizarte Zerbitzuetarako Aldizkaria / Revista de Servicios Sociales, 52, 129-139. DOI: http://dx.doi.org/10.5569/1134-7147.52.08

Saraví, G. A. (2015). Youth Experience of Urban Inequality: Space, Class, and Gender in Mexico [Experiencia juvenil de desigualdad urbana: espacio, clase y género en México]. En J. Wyn & H. Cahill (Eds.), Handbook of Children and Youth Studies (503-515). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-4451-15-4_45

Sassen, S. (2014). Expulsions: Brutality and Complexity in the Global Economy [Expulsiones: Brutalidad y complejidad en la economía global]. The Belknap Press of Harvard University Press.

Sheller, M. (2017). From spatial turn to mobilities turn [Del turno espacial al turno de las movilidades]. Current Sociology, 65(4), 623-639. DOI: https://doi.org/10.1177/0011392117697463

Sheller, M. & Urry, J. (2006). The new mobilities paradigm [El nuevo paradigma de las movilidades]. Environment and Planning, 38, 207-226. DOI: https://doi.org/10.1080/23800127.2016.1151216

Springer, S. (2011). Violence sits in places? Cultural practice, neoliberal rationalism, and virulent imaginative geographies [¿La violencia se asienta en los lugares? Práctica cultural, racionalismo neoliberal y virulentas geografías imaginativas] Political Geography, 30, 90-98. DOI: https://doi:10.1016/j.polgeo.2011.01.004

Suárez, L. M. & Delgado, J. (2015). Entre mi casa y mi destino: Movilidad y transporte en México: Encuesta Nacional de Movilidad y Transporte. Universidad Nacional Autónoma de México.

Tejerina, B. (2020). Juventud y crisis. Una introducción a la identidad construida y vivida precariamente. Revista Española de Sociología, 29(3, supl. 1), 1-9. DOI: https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.71

Torche, F. (2010). Economic Crisis and Inequality of Educational Opportunity in Latin America [Crisis económica y desigualdad de oportunidad educativa en Latinoamérica]. Sociology of Education, 83(2), 85–110. DOI: https://doi:10.1177/0038040710367935

Vega Solís, C., Gómez Martín, C. & Correa, A. (2016). Circularidad migratoria entre Ecuador y España. Transformación educativa y estrategias de movilidad. Migraciones. Publicación Del Instituto Universitario De Estudios Sobre Migraciones, 39, 183-210. DOI: https://doi.org/10.14422/mig.i39.y2016.007

Published

2022-11-07

How to Cite

Salas Quintanal, H., González-Fuente, I., & Hernández Flores, D. (2022). Mobility and vulnerability in school-to-work transition of Mexico rural youngsters. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(3), 33–51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.22766