Rural school in initial teacher education of Early Childhood and Primary Education

A fiel to explore

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21481

Abstract

Rural schools are often the first experience of teaching. However, the curricula of the qualifications that give access to teaching do not usually reflect specific training around this topic, except in some specific optional subjects. In this sense, a documentary analysis was developed with the purpose of analyzing the introduction of rural schools in the teaching guides of Early Childhood Degrees and Primary Education Degrees in the Spanish context (2 224 documents analyzed). The results showed that the training acquired at university does not guarantee the specificity of skills for this type of school when facing an organization and operation different from that of the majority urban school. The conclusions indicate the scarce presence of rural schools in the training plans of future teachers, both with regard to the offer of specific disciplinary subjects and in others with a more transversal character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Monge López, Universidad Complutense de Madrid

Doctor Internacional en Educación (premio extraordinario) por la Universidad de Alcalá. Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Estudios Educativos (área de Didáctica y Organización Escolar) y miembro del grupo de investigación "Desarrollo Tecnológico, Exclusión Sociocultural y Educación" de la Universidad Complutense de Madrid.

Francisco Javier García Prieto, Universidad de Huelva

Doctor en Psicopedagogía por la Universidad de Huelva (Premio Extraordinario). Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Pedagogía (área de Didáctica y Organización Escolar) y miembro del Grupo Andaluz de Investigación en el Aula.

Patricia Gómez Hernández, Universidad Complutense de Madrid

Doctora Internacional en Educación por la Universidad de Alcalá (Premio extraordinario). Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Estudios Educativos (área de Didáctica y Organización Escolar) y miembro de los grupos de investigación "Desarrollo tecnológico, exclusión sociocultural y educación" y "Estudios sobre comunicación y lenguajes para la inclusión y la equidad educativa" de la Universidad Complutense de Madrid

Published

2022-07-25

How to Cite

Monge López, C., García Prieto, F. J., & Gómez Hernández, P. (2022). Rural school in initial teacher education of Early Childhood and Primary Education: A fiel to explore. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 141–159. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21481