Richness of the linguistic landscape in the classroom, state of the art.

Authors

  • Natalia Martínez-León University of Granada
  • María Heredia Mantis University of Granada
  • José Alejandro Ángeles-González Unidad de Servicios para la Educación Básica en el Estado de Querétaro (USEBEQ)

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.34302

Keywords:

linguistic landscape, schoolscapes, multimodality, classroom linguistic landscape (CLL), agency and agents, educative ecology
Agencies: Apoyo y financiación del Departamento de Lengua Española de la Universidad de Granada y de los Proyectos de investigación Medialab de profundización en el paisaje lingüístico granadino y su potencial pedagógico.

Abstract

The linguistic landscape (LL) emerges as a backbone for situated, inclusive, and multilingual pedagogies. Its dynamic and multimodal nature not only reflects the sociolinguistic complexity of our communities but also offers teachers a privileged platform to promote critical thinking, metalinguistic reflection, and transformative action inside and outside the classroom. The linguistic landscape in the classroom context refers to the use and analysis of texts and visible signs in the school and community environment as a pedagogical resource. This approach connects formal learning with sociolinguistic reality, promoting cultural awareness, symbolic competence, and the development of multiliteracy skills. The study of LL illustrates theoretical issues in education at different levels and has prepared our students to participate critically in the variational analysis of the verbal signs that make up their immediate reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Martínez-León, University of Granada

Natalia Martínez-León, profesora e investigadora de la Universidad de Granada.
Perteneciente al proyecto de investigación «Diseño de un perfil docente para la Educación Infantil desde un enfoque plurilingüe: aprendizaje de lenguas extranjeras y adicionales en la primera infancia (LEyLA)».
Áreas de especialización: multilingüismo temprano, educación multilingüe, CLIL, educación preescolar, ICLHE, tecnología educativa y alfabetizaciones transnacionales, paisaje lingüístico y su uso educativo.

María Heredia Mantis, University of Granada

María Heredia Mantis es profesora ayudante doctora del Departamento de Lengua Española de la Universidad de Granada. Sus líneas de investigación profundizan en la historia de la lengua española, con especial atención a la morfosintaxis histórica y a la edición crítica de textos antiguos de los siglos XV, XVI y XVII, y en el paisaje lingüístico. En esta segunda línea destacan sus estudios de pragmática del paisaje lingüístico y las aplicaciones de esta materia a la didáctica de la lengua española.

José Alejandro Ángeles-González, Unidad de Servicios para la Educación Básica en el Estado de Querétaro (USEBEQ)

José Alejandro Ángeles-González. Licenciado en Lenguas Modernas por la Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ) y Máster en Educación por la Benemérita y Centenaria Normal del Estado de Querétaro, Andrés Balvanera. Actualmente es estudiante de doctorado en Antropología en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED, Madrid, España). Cuenta con estudios musicales y labora como profesor en la Universidad Autónoma de Querétaro. Su principal campo de investigación y trabajo es la promoción de la lengua hñöhñö (otomí de Querétaro), sus habilidades orales, escritas y de lectura, y su aspecto social; el desarrollo de habilidades entre niños, maestros y estudiantes.

References

Allen, T. J. (2025). Experiential learning in an intercultural communication class in Japan: doing and reflecting on linguistic landscape group projects. Language, Culture and Curriculum, 38(2), 274-292. https://doi.org/10.1080/07908318.2024.2449076

Amorós Negre, C., & Mocanu, V. (2023). Las invisibles lenguas de la migración: la identidad lingüística rumana en el paisaje lingüístico del levante español. En R. Kailuweit, S. Schlumpf, & E. Staudinger (Eds.) Migración, pluricentrismo y acomodación Nuevas perspectivas desde la lengua española. (59-87). Rombach Wissenschaft.

Austin, T. (2025). Critical Collaborative Reflection with Linguistic Landscapes and Material Culture in Teacher Preparation. TESOL Journal, 16(1). https://doi.org/10.1002/tesj.70022

Awal, A. (2025). The Classroom Linguistic Landscape (CLL): Examining English Linguistic Imperialism and [de]colonisation. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Bagna, C., & Bellinzona, M. (2023). “Everything will be all right (?)”: Discourses on COVID-19 in the Italian linguistic landscape. Frontiers in Communication, 8. https://doi.org/10.3389/fcomm.2023.1085455

Bagna, C., & Bellinzona, M. (2022). Italian Linguistic Schoolscape: Neo-plurilingualism in an Age of Migration. En E. Krompák, V. Fernández-Mallat, & S. Meyer, (Eds). Linguistic Landscapes and Educational Spaces (77-103). Multilingual Matters.https://doi.org/10.2307/jj.22730605.8

Bellido Barea, L. (2025). El Paisaje Lingüístico como herramienta de concienciación y evaluación de la estancia en el extranjero. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Ben-Rafael, E., Shohamy, E., Amara, M. H., & Trumper-Hecht, N. (2008). Linguistic landscape as symbolic construction of the public space: The case of Israel. International Journal of Multilingualism, 3(1), 7–30. https://doi.org/10.1080/14790710608668383

Ben-Rafael, E., & Ben-Rafael, M. (2019). Multiple Globalizations: Linguistic Landscapes in World-Cities. Leiden.

Bolton, K (2012). World Englishes and linguistic landscapes. World Englishes, 31(1), 30-33.

Brinkmann, L. M.; Duarte, J. & Melo-Pfeifer, S. (2022). Promoting Plurilingualism Through Linguistic Landscapes: A Multi-Method and Multisite Study in Germany and the Netherlands. TESL Canada Journal/Revue TESL du Canada, 38(2), 88–112. https://doi.org/10.18806/tesl.v38i2.1358

Bruce Lawrence , C. (2012). The Korean English linguistic landscape. World Englishes, 31(1), 70–92, 2012. https://doi.org/10.1111/j.1467-971X.2011.01741.x

Cabello Pino, M. (2025). El paisaje lingüístico como herramienta didáctica en la clase de hablas andaluzas. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Calvi, M. V. (2020). Prácticas transnacionales e integración en el paisaje lingüístico de Milán. Lengua y Migración, 12, 203-234.

Cárdenas Soler, R. N. & Martínez Chaparro, D. (2015). El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 5(2), 129-140.

Castillo Lluch, M., & Sáez Rivera, D. M. (2011). Introducción al paisaje lingüístico de Madrid. Lengua y Migración / Language and Migration, 3(1), 73-88.

Cenoz, J. & Gorter, D. (2024). El paisaje lingüístico y su impacto en contextos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 1, 9-10.

Contreras Izquierdo, N. M. (2025). Las variedades del español en el paisaje lingüístico: aproximación teórica y propuesta didáctica. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Córdova Hernández, L. (2019). Metáforas ecológicas, ideologías y políticas lingüísticas en la revitalización de lenguas. Universidad Autónoma “Benito Juárez” de Oaxaca.

Córdova Hernández, L. (2024). Paisaje en lenguas indígenas para la enseñanza y fortalecimiento identitario en escuelas indígenas de Oaxaca, México. Revista Iberoamericana de Educación, 96(1), 71-82. https://orcid.org/0000-0002-2681-7102

Córdova Hernández, L., López-Gopar, M. E. & Sughrua, W. M. (2017). From Linguistic Landscape to Semiotic Landscape: Indigenous Language Revitalization and Literacy. Studie z aplikované lingvistiky, 2. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f7b17729-f90b-4f87-8600-eb40552f461d

Córdova-Hernández, L. & Yataco, M. (2019). Paisaje en lenguas indígenas latinoamericanas: representaciones, reivindicaciones y consumo. Signo y Seña, 35 (enero-junio), 89-106. https://doi.org/10.34096/sys.n35.6935

Da Silva, A. (2023). Linguistic Landscape Projects as English Teaching and Learning Resources: A Review. Journal of English Language Teaching, 7(2), 143-149. https://doi.org/10.30998/scope.v7i2.15970

De la Torre García, M., & Fernández Juncal, C. (2025). Exploración y competición en el paisaje lingüístico como herramienta para la enseñanza-aprendizaje de lenguas. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Dressler, R. (2014). Signgeist: promoting bilingualism through the linguistic landscape of school signage. International Journal of Multilingualism, 12(1), 128-145. https://doi.org/10.1080/14790718.2014.912282

Esteba Ramos, D. (2013). ¿Qué te dice esta ciudad? Modelos de reflexión y propuestas de actuación en torno al paisaje lingüístico en la clase de Español Lengua Extranjera. En L. Ruiz Miyares (Ed.), Actualizaciones en Comunicación Social Centro de Lingüística Aplicada (pp. 474-479), Centro de Lingüística Aplicada, Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente.

Esteba Ramos, D. (2014). Hacia nuevos escenarios en la enseñanza de lenguas extranjeras: los signos lingüísticos públicos y su aprovechamiento en el aula de ELE. En Status and prospects of development of mass communications: experiences of Russia and Europe (pp. 13-20). Diona.

Esteba Ramos, D. (2016). Despertar a las lenguas, despertar a las culturas. El paisaje lingüístico como herramienta pedagógica para el aula intercultural. En J. J. Leiva Olivencia y E. Almenta López (coords.), Libro de actas del II seminario estatal de interculturalidad, comunidad y escuela: La educación intercultural a debate (pp. 10-20), Málaga Seminario de Interculturalidad, Comunidad y Escuela de la Universidad de Málaga.

Fainstein, P. E. (2023). Aprendiendo con los grafitis: estudiantes de español frente al paisaje lingüístico tabuizado. Cuadernos de lingüística hispánica, 40, 1-18. https://doi.org/10.19053/0121053X.n40.2023.14797

Galloso Camacho, M. V. & Cabello Pino, M. (2023). El paisaje lingüístico como herramienta para la didáctica de la lengua en educación infantil en trabajos de fin de grado. En M. V. Galloso Camacho, M. Cabello Pino, & M. Heredia Mantis (Eds.) Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz. (231-257). Iberoamericana; Vervuert.

Gaiser, L. & Matras, Y. (2021). Using smartphones to document linguistic landscapes: the LinguaSnapp mobile app. Linguistics Vanguard, 7(s1), 20190012. https://doi.org/10.1515/lingvan-2019-0012

García, O., & Flores, N. (2013). Multilingualism and common core state standards in the United States. En The multilingual turn (pp. 157-176). Routledge.

Gomes Aires de Oliveira, E. C., & de Carvalho Lima, S. (2024). Do local para o internacional nas aulas de inglês: Relações dialógicas entre a paisagem linguística e o ensino da línguaem uma escola profissional de nível médio. Revista Iberoamericana de Educación, 96(1), 175-187.

González Vázquez, A. & Trujillo Sáez, F. (2018). Paisajes lingüísticos y translingüismo como propuesta lingüística a una pedagogía de frontera. Cuadernos de pedagogía, 492, 1-4.

Gorter, D. (2008). Linguistic Landscape as an additional source of input in second language acquisition. IRAL, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 46(3), 257-276. https://doi.org/10.1515/IRAL.2008.012

Gorter, D. (2018). Methods and techniques for linguistic landscape research: About definitions, core issues and technological innovations. Expanding the linguistic landscape: Linguistic diversity, multimodality, and the use of space as a semiotic resource, 38-57.

Gorter, D. (2021) Multilingual inequality in public spaces: Towards an inclusive model of linguistic landscapes. In R. Blackwood and D. Dunlevy (eds) Multilingualism in the Public Spaces: Empowering and Transforming Communities (pp. 13–30). Bloomsbury.

Gorter, D., & Cenoz, J. (2015). Translanguaging and linguistic landscapes. Linguistic Landscape, 1(1–2), 54–74.

Gorter, D., & Cenoz, J. (2024). A panorama of linguistic landscape studies. Multilingual Matters.

Gorter, D., Marten, H.F. & Van Mensel, L. (Eds.) (2012). Minority Languages in the Linguistic Landscape. Palgrave MacMillan.

Heredia Mantis, M. (2023). El Paisaje Lingüístico como situación comunicativa y sus aplicaciones didácticas. En M. V. Galloso Camacho, M. Cabello Pino, & M. Heredia Mantis (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del Paisaje Lingüístico andaluz (pp. 197-229). Iberoamericana; Vervuert.

Hipperdinger, Y. (2024). La universidad como paisaje: Análisis de un paisaje lingüístico universitario argentino. Revista Iberoamericana de Educación, 96(1), 119-135.

Krompák, E. (2025). Voices of Belonging - Linguistic homescape and lifescape as a multisensorial and multimodal research tool. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Krompák, E.; Fernández-Mallat, V. & Meyer, S. (2022). Linguistic Landscapes and Educational Spaces.Multilingual Matters.

Kumaravadivelu, B. (1994). The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. Language Teaching, 28(1), 27-48.

Landry, R. y Bourhis, R. (1997). Linguistic landscape and ethnolinguistic vitality: an empirical study. Journal of language and Social Psychology, 16(1), 23-49.

Lave, J., & Wenger, E. (2003). Aprendizaje situado: participación periférica legítima. UNAM, Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Blackwell.

Li, Y. (2022). A Review of LinguaSnapp: a Crowd-sourcing Mobile App for Mapping Linguistic Landscape, 2022 IEEE Asia-Pacific Conference on Image Processing, Electronics and Computers (IPEC), Dalian, China, 438-441. https://doi.org/10.1109/IPEC54454.2022.9777515

Lima-Hernandes, M. C., Sampaio Farneda, E., & Cayetano Choque, M. (2024). O impacto da paisagem linguística nos espaços universitários e urbanos no Brasil e na Bolívia. Revista Iberoamericana de Educación, 96(1), 97-117. https://doi.org/10.35362/rie9616440

Lourenço, M. and Melo-Pfeifer, S. (2023). Conclusion: Linguistic landscapes in education. Where do we go now?’ In S. Melo-Pfeifer (ed.), Linguistic landscapes in language and teacher education: Multilingual teaching and learning inside and beyond the classroom (pp. 321–33). Springer.

Ma, Y., & Bea, J. D. I. (2023). El paisaje lingüístico para la enseñanza de contenidos socioculturales en la clase de ELE. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras. International Journal of Foreign Languages, 19, 25-40.

Macías Borrego, M. (2025). Linguistic Landscape and Pragmatic Competence Development: Towards an Integrative Pedagogical Model. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Malinowski, D. (2015). Opening spaces of learning in the linguistic landscape. Linguistic Landscape, 1(1-2), 95-113. https://doi.org/10.1075/ll.1.1-2.06mal

Malinowski, D., Maxim, H. H., & Dubreil, S. (Eds.). (2021). Language teaching in the linguistic landscape: Mobilizing pedagogy in public space, 49. Springer Nature.

Manan, S.A., David, M.K., Dumanig, F.P. And Channa, L.A. (2017). The glocalization of English in the Pakistan linguistic landscape. World Englishes, 36, 645-665. https://doi.org/10.1111/weng.12213

Martín Rojo, L. (2022). Paisajes lingüísticos: de los movimientos de protesta. En C. López Ferrero, I.E. Carranza & T.A. van Dijk (Eds.), Estudios del discurso; The Routledge Handbook of Spanish Language Discourse Studies (pp. 270-286). Routledge.

Martín Rojo, L.; Cárdenas Neira, C. & Molina Ávila, C. (2023). Lenguas callejeras: paisajes colectivos de las lenguas que nos rodean. Guía para fomentar la conciencia sociolingüística crítica. Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2023/06/9788419900043.pdfMeighan, P. J. (2023). Decolonizing Language Education. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.5032242

Navas, R. (2025). La calle como aula: el paisaje lingüístico en entornos de no inmersión. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Niedt, G. & Seals, C. (Eds.) (2021). Linguistic Landscape beyond the Classroom. Bloomsbury.

Núñez, L. P. (2023). El fomento de la competencia sociocultural en el aula de ELE mediante el paisaje lingüístico: una propuesta didáctica. Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz. Lingüística iberoamericana, 94, 105-115.

Phillipson, R. (2018). Linguistic Imperialism. Oxford University Press. https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal0718.pub2

Pons Rodríguez, L. (2012). El paisaje lingüístico de Sevilla: Lenguas y variedades en el escenario urbano hispalense. Diputación de Sevilla.

Przymus, S. D., & Kohler, M. D. (2017). SIGNS: Uncovering the mechanisms by which messages in the linguistic landscape influence language/race ideologies and educational opportunities. Linguistics and Education, 44. https://doi.org/10.1016/j.linged.2017.10.002

Przymus, S.D., & Solmaz, O. (2025). Developing Educational Linguistic Landscape Materials and Learning Methods. En: Durk Gorter, Jasone Cenoz (Eds.), The Handbook of Linguistic Landscapes and Multilingualism. John Wiley & Sons Ltd. https://doi.org/10.1002/9781394231805.ch32

Rahman, T. (2024). Linguistic landscapes in language and teacher education: multilingual teaching and learning inside and beyond the classroom. En: S. Melo-Pfeifer (Ed.) (2023). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22867-4

Rodríguez Manzano, M. (2025). El discurso infantil en el paisaje sevillano: propuestas sobre didáctica de la lengua para docentes. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Romera Manzanares, A. M. (2023a). El paisaje lingüístico como material de innovación docente en las asignaturas de Lengua Española. Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz-(Lingüística iberoamericana; 94), 143-163.

Romera Manzanares, A. M. (2023b). Stay rude, stay rebel: La reivindicación en el discurso del paisaje lingüístico de Granada. En B. Garrido Martín & L. Pons Rodríguez (Eds.), Andalucía en su paisaje lingüístico: Lenguas, signos y hablantes (pp. 147-186). Verba: Anuario galego de filoloxia; Universidad de Santiago de Compostela.

Romera Manzanares, A. M. (2025). El paisaje lingüístico español: variación y cambio del aula a la calle. Porta Linguarum. Monográfico, 4. (en prensa)

Sáez Rivera, D. M. (2021). El PL como herramienta pedagógica para la enseñanza de la lingüística. Revista de Recursos para el Aula de Español, 1, 167-204.

Sáez Rivera, D. M. (2024). Pautas, posibilidades, problemas y estudio de caso en la aplicación pedagógica posmétodo del Paisaje Lingüístico en la enseñanza de lengua española en un marco universitario en España. Revista Iberoamericana de Educación, 96(1), 153-174.

Sayer, P. (2010). Using the linguistic landscape as a pedagogical resource, ELT Journal, 64(2). https://doi.org/10.1093/elt/ccp051

Straszer, B. & Kroik, D. (2022). Promoting Indigenous Language Rights in Saami Educational Spaces: Findings from a Preschool in Southern Saepmie. En E. Krompák, V. Fernández-Mallat & S. Meyer (Eds), Linguistic Landscapes and Educational Spaces. (pp.127-147). Multilingual Matters.

Seals, C. & Niedt, G. (2020). Linguistic Landscapes Beyond the Language Classroom. Bloomsbury.

Sivianes Martín, R. (2023). La traducción del paisaje lingüístico como herramienta didáctica en la clase de E/LE: dónde y cómo encontrarla. En M. V. Galloso Camacho, M. Cabello Pino, & M. Heredia Mantis (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del Paisaje Lingüístico andaluz (pp. 117-140). Iberoamericana; Vervuert.

Shohamy, E. (2015). LL research as expanding language and language policy. Linguistic Landscape 1(1/2), 152-171.

Shohamy, E., & Gorter, D. (Eds.). (2009). Linguistic Landscape: Expanding the scenery. Routledge.

Sima Lozano, E. G. (2025). Actitudes hacia el inglés, a partir del paisaje lingüístico de la ciudad de Mérida por habitantes monolingües de español. Ver-bum Et Lingua: Didáctica, Lengua y Cultura, 25, 1–19. https://doi.org/10.32870/vel.vi25.303

Moustaoui Srhir, A. (2019). Dos décadas de estudios del Paisaje Lingüístico: enfoques teórico-metodológicos y nuevos desafíos en la investigación. Signo y seña, 35, 7-28.

Vandenbroucke, M. (2021). Educationscapes: Re-imagining linguistic landscapes in schools. En New perspectives on language and education. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781788923873-010

FUNDING INFORMATION / FINANCIACIÓN

Apoyo y financiación del Departamento de Lengua Española de la Universidad de Granada y de los Proyectos de investigación Medialab de profundización en el paisaje lingüístico granadino y su potencial pedagógico.

Published

2025-07-16

How to Cite

Martínez-León, N., Heredia Mantis, M., & Ángeles-González, J. A. (2025). Richness of the linguistic landscape in the classroom, state of the art. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XII), 121–136. https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.34302

Issue

Section

xii Special Issue "Richness of Linguistic Landscape in the Classroom"