The creation of a picture book as a bilingual education proposal in Secondary Education

Authors

  • Rubén Cristóbal Hornillos University of Zaragoza https://orcid.org/0000-0002-1354-6956
  • José Antonio Escrig Aparicio University of Zaragoza
  • Raquel Temprado Baquedano Diputación General de Aragón

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.vi44.34201

Keywords:

bilingual education, CLIL, Pedagogy of Multiliteracies, Learning by Design, picturebook

Abstract

This article analyzes a proposal for the reception and creation of a picture book with a bilingual group of 1st-year secondary students (1º de ESO), following a CLIL approach and the Pedagogy of Multiliteracies (Bill and Kalantzis, 2009). The aim was to examine students’ engagement in knowledge processes (experiencing, conceptualizing, analyzing, and applying) as well as their aesthetic and cognitive contributions. The proposal was implemented with around fifty students from three groups at a secondary school in Zaragoza, although the study focused on the bilingual group, composed of 17 students who engaged in a shared reading of Revolting Rhymes, written by Roald Dahl and illustrated by Quentin Blake. Working in groups, the students designed four illustrated picturebooks based on different tales from the original work. The educational research followed a classroom-based action research methodology, using both closed and open self-perception questionnaires. Along with teacher observation and the students’ final products, these instruments allowed the conclusion that the proposal promoted broad student engagement and that the active construction of knowledge (available design, designing, and redesigned outcomes) was largely satisfactory in both its artistic and linguistic dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubén Cristóbal Hornillos, University of Zaragoza

Profesor Permanente Laboral en Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Zaragoza, donde ejerce desde el curso 2015-16. Académicamente es también Licenciado en Filología Hispánica, Diploma de Estudios Avanzados en Literatura Española, Máster en Enseñanza de Español para Extranjeros y Máster Propio en Formación Permanente en Lectura, Libros y Lectores Infantiles y Juveniles. Participa en diversos proyectos de investigación e innovación, así como publicaciones, comunicaciones, comités científicos de congresos y revistas internacionales.

José Antonio Escrig Aparicio, University of Zaragoza

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Didácticas Específicas de la Facultad de Educación de Zaragoza, donde ha sido Profesor Asociado desde 2017. Académicamente es Doctor en Filología Hispánica por la Universidad de Zaragoza en el Área de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada. Participa en diversos proyectos de investigación e innovación, así como publicaciones, comunicaciones, comités científicos de congresos y revistas internacionales.

Raquel Temprado Baquedano, Diputación General de Aragón

Funcionaria de Carrera de la Diputación General de Aragón como Profesora de Secundaria y Jefa del Departamento de Dibujo del IES Avempace de Zaragoza, tras pasar por diversos centros como docente desde hace más de una década. Académicamente es Arquitecta, Máster en Educación Bilingüe y tiene un nivel de inglés C1 de la Escuela Oficial de Idiomas, entre otros títulos. En los últimos años ha participado en varios proyectos de innovación, como el programa Hipatia y la convocatoria de Proyectos de Innovación Docente de la Universidad de Zaragoza.

References

Antsey, M. (2008). Postmodern Picturebooks as Artefact. En L. Sipe y S. Pantaleo, Postmodern Picturebooks. (Eds.) Play, Parody and Self-Referentiality. Routledge.

Anstey, M. y Bull, G. (2018). Foundations of Multiliteracies Reading, Writing and Talking in the 21st Century, Routledge.

Bader, B. (1976). American Picturebooks from Noah's Ark to the Beast Within. Macmillan.

Cope, B. y Kalantzis, M. (2009). ‘Multiliteracies’: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, 4, (3), 164-195. https://doi.org/10.1080/15544800903076044

Cope, B. and Kalantzis, M. (2009). “‘Multiliteracies’: New Literacies, New Learning”, Pedagogies: An International Journal, 4 (3),164-195

Cope, B. y Kalantzis, M. (2010). Gramática de la multimodalidad. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 98-99: 93-152.

Coyle, D. (2005). Developing CLIL: Towards a Theory of Practice, in CLIL in Catalonia, from Theory to practice, (pp. 5-29). APAC.

Cristóbal, R., Sanjuán, M. y Villar, E. M. (2023). Análisis y evaluación de una estrategia didáctica para el aprovechamiento de libros álbum de no-ficción en Educación Primaria. Estudios λambda Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura. Vol. 8 (1). https://doi.org/10.36799/el.v8i1.129

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción, Morata.

García-Barroso, L. y Fonseca-Mora, M. (2023) Multiliteracies for adult language learners: a

narrative review, Porta Linguarum, 40: 119-213.

García, M., Arizpe, E. y Casals, A. (Eds.) (2023). Campo en formación. Textos claves para la crítica de la literatura infantil y juvenil. Metales pesados.

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., y Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Kalantzis, M., y Cope, B. (2005). Learning by design, Victorian Schools Innovation Commission.

Kress, G. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. En Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso. 12 (1).

Latorre, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Martínez, R. A. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).

Mehisto, P., Marsh, D. y Frigols, M. F. (2008). Uncovering CLIL, Macmillan.

New London Grupo (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66, 60-92.

Nikolajeva, M. y Scott, C. (2001). How Picturebooks Work. Garland.

Nodelman, P. (1990). Words about Pictures: The Narrative Art of Children’s Picture Books. University of Georgia Press.

Reyes, A. y Portales, M. (2020). Multimodal Approach to Foster the Multiliteracies Pedagogy in the Teaching of EFL through Picturebooks: The Snow Lion, Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 42 (1), 94-119, http://doi.org/10.28914/Atlantis-2020-42.1.06

Reyes, A. y Villacañas, L.S. (2020). La literatura en la clase de inglés: una propuesta sobre la diversidad para Primaria y Secundaria. En N. Ibarra (coord.), Identidad, diversidad y construcción de la ciudadanía a través de investigación en educación literaria (pp. 117-132). Octaedro.

Sipe, L. (2000). How Picture Books Work: A Semiotically Framed Theory of Text- Picture Relationships. Children’s Literature in Education, 29 (2), 97-108.

Van Der Linden, S. (2015). Álbum[es]. Ekaré.

Villanueva, J. D., Cristóbal. R. y Nowakowska, P. (2022) La dramatización como elemento motivador en la clase de ELE. En Ortega-Martín, Pearse Hughes y Corral-Robles (Eds.). Investigación en innovación en didáctica de la lengua y la literatura. Homenaje a Daniel Madrid Fernández (pp. 601 – 614). GEU editorial.

Published

2025-06-27

How to Cite

Cristóbal Hornillos, R., Escrig Aparicio, J. A., & Temprado Baquedano, R. (2025). The creation of a picture book as a bilingual education proposal in Secondary Education. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (44), 321–336. https://doi.org/10.30827/portalin.vi44.34201

Issue

Section

Article