Children's discourse in Sevillian landscape: language didactics proposals for educators

Authors

  • Marta Rodríguez Manzano University of Seville

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.33469

Keywords:

language didactics, linguistic landscape, education, Spanish language, didactic proposals.
Agencies: Este trabajo se enmarca en el Proyecto de Investigación Entornos de alfabetización multimodal familiar en la infancia. Un análisis interseccional a partir de un proyecto piloto colaborativo, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España, Plan Estatal 2021-2023, Referencia: PID2023-14839NB-I00.

Abstract

This study explores children's discourse in the linguistic landscape of Seville, understood as the display of verbal signs in shared spaces through posters, store showcase and murals. This research emphasizes messages produced by and directed to children, displayed in parks, areas near educational centers and shopping malls, which often use an eye-catching, simplified style which is close to their senders or target audience.

The main objective of this paper is to analyse how these elements of the linguistic landscape can be used in the classes to develop linguistic and communicative competencies in university students of the degrees in Primary and Early Childhood Education. Based on the examination of the collected documentation, didactic proposals for future teachers are presented, aimed at fostering in their future students a critical appreciation of the linguistic environment and using these textual samples to reinforce knowledge and learning of the Spanish language. Furthermore, the children´s linguistic landscape not only enriches university students´metalinguistic understanding but also allows them to connect their learning with the sociocultural and linguistic context of their immediate reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Rodríguez Manzano, University of Seville

Profesora Ayudante Doctora de la Universidad de Sevilla, es doctora (con Mención Internacional y Cum Laude) en Estudios Filológicos por la Universidad de Sevilla (2019). Su tesis, titulada Estudio filológico de testamentos e inventarios de bienes de difuntos mexicanos (siglos XVI-XVIII), obtuvo el Premio Tesis Doctoral 2019 (ex aequo) otorgado por el Instituto Universitario de Estudios sobre América Latina (IEAL) de la Universidad de Sevilla. 

References

Camacho-Taboada, V. y Yang, J. (2023). El paisaje lingüístico como indicio de integración sociolingüística: el caso de la comunidad sinohablante del parque empresarial PICA de Sevilla. Verba, Anexo 85, 13-46.

Cuadros Muñoz, R. (2023). El paisaje lingüístico en zonas de alta migración: el distrito de la Macarena en Sevilla. Verba, Anexo 85, 47-75.

Dagenais, D., Moore, D., Sabatier, C., Lamarre, P. y Armand, F. (2009). Linguistic Landscape and language awareness. En E. Shohamy y D. Gorter (Eds.), Linguistic Landscape: Expanding the Scenery (pp. 253-269). Routledge.

Guerrero González, S. (2024). Agentes del paisaje lingüístico: propuesta para el aula universitaria estadounidense. El español por el mundo, vol. 6, 1, 133-143.

Mantecón Ramírez, B. (1992). Didáctica de la lengua y la literatura: Teoría, práctica docente e investigación. Editorial Librería Ágora.

Morales Ruiz, C. (2023). Identidad latina y americanismos léxicos en el paisaje lingüístico sevillano. Verba, Anexo 85, 209-227.

Navas, R. (2021). El paisaje lingüístico: vivir el español fuera del aula. ASELE: Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera.

Pons Rodríguez, L. (2011). Hispanoamérica en el paisaje lingüístico de Sevilla. Itinerarios: revista de estudios lingüísticos, literarios, históricos y antropológicos, 13, 97-129.

Pons Rodríguez, L. (2012). El paisaje lingüístico de Sevilla. Lenguas y variedades en el escenario urbano hispalense. Diputación de Sevilla.

Rubio Perea, E. M. (2022). El paisaje lingüístico (PL): Diseño de una situación de aprendizaje para la clase de Lengua Castellana y Literatura [Conference presentation]. 2022, I Congreso Internacional sobre Paisaje Lingüístico, Sevilla, España. https://www.researchgate.net/publication/365687414_el_pl_diseno_de_una_situacion_de_aprendizaje_para_la_clase_de_lengua_castellana_y_literatura?channel=doi&linkid=637e8f4f2f4bca7fd085fd48&showfulltext=true

Sabatier, C. (2004). Rôle de l´école dans le développement et la construction du plurilinguisme chez des enfants issus de la migration maghrébien en France. ANRT.

Torre García, M. de la (2023). Reconstrucción de la historia de un barrio a través de su paisaje lingüístico: Nervión, Sevilla. Verba, Anexo 85, 77-116.

Vicente Mateu, J. A. y Vicente Ruiz, P. A. (2013). Enseñar y aprender lengua. Editorial Síntesis.

FUNDING INFORMATION / FINANCIACIÓN

Este trabajo se enmarca en el Proyecto de Investigación Entornos de alfabetización multimodal familiar en la infancia. Un análisis interseccional a partir de un proyecto piloto colaborativo, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España, Plan Estatal 2021-2023, Referencia: PID2023-14839NB-I00.

Published

2025-07-16

How to Cite

Rodríguez Manzano, M. (2025). Children’s discourse in Sevillian landscape: language didactics proposals for educators. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XII), 107–120. https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.33469

Issue

Section

xii Special Issue "Richness of Linguistic Landscape in the Classroom"