The Linguistic Landscape as a tool for awareness and evaluation of a stay abroad: A study with German university students learning Spanish as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.33330Keywords:
Linguistic Landscape (LL), stay abroad, pragmatic, (inter)cultural and (inter)linguistic awareness, multimodal corpus.Abstract
The Linguistic Landscape (LL) is a valuable tool that allows the didactic exploitation of authentic material for various purposes. In our case, a university module for preparation/evaluation purposes that complements the mandatory stay abroad for Hispanic students from a German university, the ultimate goal is the creation of a multimodal corpus of the linguistic landscape. For this purpose, the LL is progressively implemented: during the preparation course, it is introduced for the exploration of the linguistic, social and (inter)cultural ecology and diversity of the offered destinations, in order to facilitate their choice and create (inter)linguistic and spatial awareness. During the stay abroad, a small research project will be carried out consisting of the compilation and quantitative/qualitative analysis of the samples (also collecting the interpretation of people in their surroundings), with a focus on pragmatic competence and the interrelationships between languages and between top-down and bottom-up signs. Upon their return, during the evaluation course, they will present and share a portfolio in which, among other aspects, they will discuss these experiences for collective feedback.
Downloads
References
Acevedo, C. (2015). El paisaje lingüístico en la enseñanza de ELE: primera aproximación. [Trabajo Final de Máster]. Universidad de Alicante https://n9.cl/dt4gp
Backhaus, P. (2007). Linguistic Landscapes: A Comparative Study of Urban Multilingualism in Tokyo. Multilingual Matters
Ben-Rafael, E., Shohamy, E., Muhammad Hasan, A. & Trumper, N. (2006). Linguistic Landscape as Symbolic Construction of the Public Space: the Case of Israel. International Journal of Multilingualism, 3(1), 7-30.
Camacho, J. (2023). El paisaje lingüístico de la Universidad de Jaén. En M.V. Galloso, M. Cabello & M. Heredia (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz (pp. 68-78). Iberoamericana Vervuert.
Camacho Taboada, V. & Cuadros, R. (2023). Proyecto didáctico de paisaje lingüístico para alumnos de grados del área de Humanidades. En M.V. Galloso, M. Cabello & M. Heredia (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz (pp. 165-195). Iberoamericana Vervuert.
Cenoz, J. & Gorter, D. (2008). The linguistic landscape as an additional source of input in second language acquisition. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 46(3), 267-287. https://doi.org/10.1515/IRAL.2008.012
Contreras, N.M. (2023). El paisaje lingüístico (PL) como recurso sociocultural en ELE. En M.V. Galloso, M. Cabello & M. Heredia (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz (pp. 79-104). Iberoamericana Vervuert.
Esteba, D. (2016). Despertar a las lenguas, despertar a las culturas. El paisaje lingüístico como herramienta pedagógica para el aula intercultural. En J.J. Leiva & E. Almenta (coords.), Libro de actas del II seminario estatal de interculturalidad, comunidad y escuela: La educación intercultural a debate, pp. 10-20. Seminario de Interculturalidad, Comunidad y Escuela de la Universidad de Málaga.
Fainstein, P. (2022). Aprendiendo con los grafitis: estudiantes de español frente al paisaje lingüístico tabuizado. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (40), 1-18, https://doi.org/10.19053/0121053X.n40.2023.14797
Galloso, M.V., Cabello, M. & Heredia, M. (2023). Introducción. En M.V. Galloso, M. Cabello & M. Heredia (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz (pp. 9-14). Iberoamericana Vervuert.
Gorter, D. & Cenoz, J. (2024). A Panorama of Linguistic Landscape Studies. Multilingual Matters.
Gorter, D., Cenoz, J. & van der Worp, K. (2021). The linguistic landscape as a resource for language learning and raising language awareness. Journal of Spanish Language Teaching, 8:2, 161-181, https://doi.org/10.1080/23247797.2021.2014029
Instituto Cervantes (2008). «Enfoque por tareas». Diccionario de términos clave de ELE. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/enfoquetareas.htm
Landry, R. & Bourhis, R. (1997). Linguistic Landscape and Ethnolinguistic Vitality: An Empirical Study. Journal of Language and Social Psychology, 16, 23-49.
Li, Y. (2022) A review of LinguaSnapp: A crowd-sourcing mobile app for mapping linguistic landscape. IEEE Asia-Pacific Conference on Image Processing, Electronics and Computers (IPEC), 438–441. https://doi:10.1109/IPEC54454.2022.9777515
Lorenzo, F. (2022). Triana: el paisaje lingüístico sonoro de un arrabal. En M. de la Torre & F. Molina-Díaz (Eds.), Paisaje lingüístico: cambio, intercambio y métodos (pp. 81-107). Peter Lang.
Ma, Y. (2018). El paisaje lingüístico: una nueva herramienta para la enseñanza de E/LE. Foro de Profesores de E/LE, 14, 154-163. https://doi.org/10.7203/foroele.14.13344
Ma, Y. & Illán, J.D. (2023). El paisaje lingüístico para la enseñanza de contenidos socioculturales en la clase de ELE. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, RILE, 19, 25-40. https://doi.org/10.17345/rile19.3658
Navas, R. (2021). El español en el paisaje lingüístico de Reino Unido. Doblele, 7, 67-79.
Malinowski, D. (2015). Opening spaces of learning in the linguistic landscape. Linguistic Landscape, 1, 95-113.
Martín, L., Cárdenas, C. & Molina, C. (2023). Lenguas callejeras: paisajes colectivos de las lenguas que nos rodean. Octaedro.
Moustaoui, A. (2019). Dos décadas de estudios del Paisaje Lingüístico: enfoques teórico-metodológicos y nuevos desafíos en la investigación. Signo y seña, (35), 7-28. https://doi.org/10.34096/sys.n35.6935
Pablo Núñez, L. (2023). El fomento de la competencia sociocultural en el aula de ELE mediante el paisaje lingüístico: una propuesta didáctica. En M.V. Galloso, M. Cabello & M. Heredia (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz (pp. 105-116). Iberoamericana Vervuert.
Pons, L. (2012). El paisaje lingüístico de Sevilla: lenguas y variedades en el escenario urbano hispalense. Diputación Provincial de Sevilla.
Pons, L. (2022). Las calles sí tienen nombre. A modo de prólogo. En M. de la Torre & F. Molina-Díaz (Eds.), Paisaje lingüístico: cambio, intercambio y métodos (pp. 7-12). Peter Lang.
Pons, L. (2024). Corpus Planeo: metodología y resultados de un corpus de paisaje lingüístico andaluz, Philologia Hispalensis, 38, 153-166. https://dx.doi.org/10.12795/PH.2024.v38.i01.06 PLANEO (recurso en línea): https://paisajelinguistico.es
Prego, G. & Zas, L. (2018). Paisaje Lingüístico. Un recurso TIC-TAC-TEC para el aula. Lingue e Linguaggi, 25, 277-295. https://doi.org/10.1285/i22390359v25p277 MAVEL (recurso en línea): http://mavel.avel.cesga.es
Sáez, D. M. (2021). El Paisaje Lingüístico como herramienta pedagógica para la enseñanza de la lingüística: un estudio de caso en la confección de blogs especializados en español. Revista de Recursos para el Aula de Español: investigación y enseñanza, 1, 167-204. https://doi.org/10.37536/rr.1.1.2021.1504
Torres, M. (2023). El paisaje lingüístico como fuente del estudio y la enseñanza del léxico histórico culinario: a propósito de la pasta italiana. En M.V. Galloso, M. Cabello & M. Heredia (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz (pp. 39-63). Iberoamericana Vervuert.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lidia Bellido Barea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.