The varieties of Spanish in the linguistic landscape (PL): theoretical approach and didactic proposal
DOI:
https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.33118Keywords:
linguistic landscape, Spanish varieties, language awareness, socioculture, Data Driven Learning (DDL)Abstract
The linguistic landscape, the manifestations of written language in public spaces, currently constitutes a widely developed field in linguistic research, as well as in its educational application, as it offers authentic and contextualized linguistic samples, favoring the development of linguistic and intercultural awareness, as it represents the collective identity of the speech community that uses them. In the Hispanic context, studies in this area are developing with great vigor and are being applied in secondary and university education. In line with this latter orientation, we present a didactic proposal for addressing the linguistic variation of Spanish in a university philology degree through elements of the linguistic landscape.
Downloads
References
Acevedo Aguilar, C. (2015). El paisaje lingüístico en la enseñanza de ELE: primera aproximación. Universidad de Alicante (Memoria de Máster). https://bit.ly/3clcb9H
Aditomo, A., Goodyear, P., Bliuc, A.M. y Ellis, R. A. (2013). Inquiry-based learning in higher education: principal forms, educational objectives, and disciplinary variations. Studies in Higher Education, 38/9, 1239-1258.
Aladjem, R. y Jou, B. (2016). The linguistic landscape as a learning space for contextual language learning. Journal of Learning Space, 5/2, 66-70.
Alvar Ezquerra, M. (2000). Tesoro léxico de las hablas andaluzas. Arco/Libros.
Álvarez Rosa, V.C. (2020). El paisaje lingüístico urbano en las clases de Lengua Castellana. La gramática en el discurso. En C. López (Ed.), Aula innovadoras en la Formación de los futuros educadores de Educación Secundaria (pp. 189-208). Universidad de Salamanca.
Ausubel, D.P., Novak, J.D. y Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View (2nd Ed.). Holt, Rinehart & Winston.
Backhaus, P. (2006). Multilingualism in Tokyo: A look into the linguistic landscape. International Journal of Multilingualism, 3/1, 52-66.
Barkley, E.F., Cross, K. P. y Major, C.H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Ministerio de Educación y Ciencia-Ediciones Morata.
Benavides, D., Madrigal, V. y Quiroz, A. (2009). La enseñanza situada como herramienta para el logro de un aprendizaje significativo. ITESO. Centro de Documentación sobre Educación, 1-19.
Ben-Rafael, E. (2009). “A Sociological Approach to the Study of Linguistic Lands-capes”, en Eleana Shohamy y Durk Gorter (eds.), Linguistic Landscape: Expanding the Scenery. New York/London: Routledge, pp. 40-54.
Ben-Rafael, E., Shohamy, E., Amara, M.H. y Trumper-Hecht, N. (2006). “Linguistic Landscape as symbolic construction of the public space: the case of Israel”, International Journal of Multilingualism 3/1, pp. 7-30.
Bolaños Cuéllar, S. (2015). La lingüística de corpus: perspectivas para la investigación lingüística contemporánea. Forma y Función, 28/1, 31-54.
Boulton, A. (2016). Data-Driven Learning and Language Pedagogy. En S. Thorne, S. May (Eds.), Language and Technology, Encyclopedia of Language and Education (pp. 1-12). Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-02328-1_15-1
Bruner, J.S. (1972). Hacia una teoría de la instrucción. Uteha.
Bruner, J.S. (1978). El proceso mental en el aprendizaje. Narcea.
Cabello Pino, M. (2024). Bibliografía selecta de estudios sobre el paisaje lingüístico español (2008-2024). En M. Heredia (Ed.), Del paisaje lingüístico en Andalucía (Monográfico). Del Español. Revista de Lengua, 2, 275-287.
Calvi, M.V. (2018). Paisajes lingüísticos hispánicos: Panorama de estudios y nuevas perspectivas. LynX. Panorámica de Estudios Lingüísticos, 17, 5-58.
Castillo Lluch, M. y Sáez Rivera, D.M. (2011). Introducción al paisaje lingüístico de Madrid. Lengua y migración, 3/1, 73-88.
Castillo Lluch, M. y Sáez Rivera, D.M. (2012). Les empreintes plurilingues et pluridialectales dans le Paysage Linguistique de Madrid. Recherches, 6, 39-68.
Castillo Lluch, M. y Sáez Rivera, D.M. (Eds.) (2013). Paisajes lingüísticos en el mundo hispánico. Revista Internacional de Lingüística Iberoamericana, XI/21, 1-211.
Cenoz, J. y Gorter, D. (2008). The linguistic landscape as an additional source of input in second language acquisition. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 46/3, 267-287.
Chesnut, M., Lee, V., y Schulte, J. (2013). The language lessons around us: Undergraduate English pedagogy and linguistic landscape research. English Teaching: Practice and Critique, 12/2, 102-120.
Clark, J. y Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psycology Review, 3, 149-210.
Dagenais, D., Moore, D., Sabatier, C., Lamarre, P. y Armand, F. (2009). Linguistic Landscape and language awareness. En D. Gorter y E. Shohamy (Eds.), Linguistic Landscape: Expanding the Scenery (pp. 253-269). Routledge.
De la Torre García, M. y Molina Díaz F. (Eds.) (2022). Paisaje lingüístico. Cambio, intercambio y métodos. Peter Lang.
Escorza Walker, J. (2017). Crear puentes entre neurociencia y educación. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, 37, 89-96.
Esteba Ramos, D. (2013). ¿Qué te dice esta ciudad? Modelos de reflexión y propuestas de actuación en torno al paisaje lingüístico en la clase de Español Lengua Extranjera. En L. Ruiz et al. (Eds.), Actualizaciones en comunicación social (pp. 474-479). Centro de Lingüística Aplicada.
Esteba Ramos, D. (2014). Hacia nuevos escenarios en la enseñanza de lenguas extranjeras: los signos lingüísticos públicos y su aprovechamiento en el aula de ELE. En Status and prospects of development of mass communications: experience of Russia and Europe (pp. 13-20). Diona.
Esteba Ramos, D. (2016). Despertar a las lenguas, despertar a las culturas. El paisaje lingüístico como herramienta pedagógica para el aula intercultural. En J.J. Leiva y E. Almenta (Coords.), Actas II Seminario estatal de interculturalidad, comunidad y escuela “la Educación Intercultural a debate” (pp. 10-20). SICOE-Universidad de Málaga.
Garrido Martín, B. y Pons Rodríguez, L. (Coords.) (2023). Andalucía en su paisaje lingüístico: lenguas, signos y hablantes. Verba: Anuario galego de filoloxia. Anexo.
Galloso Camacho, M.ª V., Cabello Pino, M. y Heredia Mantis, M.ª (Eds.) (2023). Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz. Iberoamericana Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783968693569
Gilquin, G. y Granger, S. (2010). How can data-driven learning be used in language teaching?. En A. O´Keeffe y M. McCarthy (Eds.), The Routledge Handbook of Corpus Linguistics (pp. 359-370). Routledge.
González Almada, M., Romero Rozas, C. y Grana, R. (2024). Las calles ingresan a las aulas: el paisaje linguistico y apropiaciones pedagógicas. Tercio Creciente, 26, 51-65.
González Fernández (2017). La web como corpus: un esbozo. Lengua y Habla, 21, 126-150.
Gorter, D. (2006). Introduction: The study of the linguistic landscape as a new approach to multilingualism. International Journal of Multilingualism, 3/1, 1-6.
Gorter, D., Cenoz, J. y van der Worp, K. (2021). The linguistic landscape as a resource for language learning and raising language awareness. Journal of Spanish Language Teaching, 8/2, 161-181.
Gorter, D. y Cenoz, J. (2024). A Panorama of Linguistic Landscape Studies. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781800417151
Heredia Mantis, M.ª (Ed.) (2024). Del paisaje lingüístico en Andalucía. Del Español. Revista de Lengua, 2. (Monográfico) https://doi.org/10.33776/dlesp.v2
Johns, T. (2002). Data-driven learning: the perpetual challenge. En B. Kettemann y G. Marko (Eds.), Teaching and Learning by Doing Corpus Linguistics (pp. 107-117) Rodopi.
Johnson, L., Adams, S., Estrada, V. y Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. The New Media Consortium.
Krompák, E., Fernández, V. y Meyer, S. (Eds.) (2021). Linguistic Landscape and Educational Spaces. Multilingual Matters.
Landry, R. y Bourhis, R. (1997). Linguistic landscape and ethnolinguistic vitality: an empirical study. Journal of language and Social Psychology, 16 (1), 23-49.
Malinowski, D. (2015). Opening spaces of learning in the linguistic landscape. Linguistic Landscape, 1/1, 95-113.
Malinowski, D., Maximand, H.H. y Dubreil, S. (eds.) (2020). Language Teaching in the Linguistic Landscape: Mobilizing Pedagogy in Public Space. Springer.
Medina, J.L., Jarauta, B. e Imbernon, F. (2010). La enseñanza reflexiva en la educación superior. Octaedro.
Moreno Fernández, F. y Otero Roth, J. (2016). Atlas de la lengua española en el mundo. Fundación Telefónica.
Moustaoui, A. (2019). Dos décadas de estudios del Paisaje Lingüístico: enfoques teórico-metodológicos y nuevos desafíos en la investigación. Signo y Seña, 35, 7-26.
Niedt, G y Seals, C.A. (Eds.) (2020). Linguistic Landscapes Beyond the Language Classroom. Bloomsbury.
O’Keeffe, A., McCarhy, M. y Carter, R. (2007). From Corpus to Classroom: Language use and Language teaching. Cambridge University Press.
Paivio, A. (2014). Intelligence, dual coding theory, and the brain. Intelligence, 47, 141-158.
Pérez Paredes, P. (2021). Corpus Linguistics for Education. A Guide for Research. Routledge.
Pérez Tornero, J.M. y Pi, M. (2014). Perspectivas 2014: Tecnología y pedagogía en las aulas. El futuro inmediato en España. Planeta.
Pons Rodríguez, L. (2012). El paisaje lingüístico de Sevilla: Lenguas y variedades en el escenario urbano hispalense. Diputación de Sevilla.
Pons Rodríguez, L. (2024). Corpus PLANEO. Metodología y resultados de un corpus de paisaje lingüístico andaluz. Philologia hispalensis, 38(1), 153-166.
Rojo, G. (2021). Introducción a la lingüística de corpus en español. Routledge.
Romera Manzanares, A.M.ª (2023). El paisaje lingüístico como material de innovación docente en las asignaturas de lengua española. En M.ª V. Galloso, M. Cabello y Heredia, M.ª (Eds.), Funciones y aplicación didáctica del paisaje lingüístico andaluz. (pp. 143-163). Iberoamericana Vervuert.
Rubio Perea, E.M.ª (2022). El paisaje lingüístico (pl): diseño de una situación de aprendizaje para la clase de lengua castellana y literatura [Comunicación]. En I Congreso Internacional sobre Paisaje Lingüístico. Sevilla. Disponible en https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/25473?show=full
Sáez Rivera, D.M. (2021). El Paisaje Lingüístico como herramienta pedagógica para la enseñanza de la lingüística: un estudio de caso en la confección de blogs especializados en español. Recursos para el aula de español: Investigación y enseñanza, 1(1), 167-204.
Sáez Rivera, D.M. y Castillo Lluch, M. (2012). The Human and Linguistic Landscape of Madrid (Spain). En C. Hélot, M. Barni, R. Janssens y C. Bagna (Eds.), Linguistic Landscapes, Multilingualism and Social Change: Diversité des approaches (pp. 309-328). Peter Lang.
Sayer, P. (2010). Using the linguistic landscape as a pedagogical resource. ELT Journal, 64/2, 143-155.
Spolsky, B. (2009). Prolegomena to a sociolinguistic theory of public signgage. En E. Shohamy y D. Gorter (Eds.), Linguistic Landscape: Expanding the Scenery (pp. 25-39). Routledge.
Van Mensel, L., Vandenbroucke, M. y Blackwood, R. (2016).“Linguistic landscapes”, en Ofelia Garcia, Max Spotti y Nelson Flores (eds.), The Oxford Handbook of Language and Society. Oxford: Oxford University Press, pp. 423-450.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Narciso M. Contreras Izquierdo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.