Exploration and competition in the linguistic landscape as a tool for language teaching and learning

Authors

  • Carmen Fernández Juncal Universidad de Salamanca
  • Mercedes de-la-Torre-García Universidad Pablo de Olavide de Sevilla https://orcid.org/0000-0003-3034-4544

DOI:

https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.33107

Keywords:

linguistic landscape, gamification, data-driven learning, gymkhana

Abstract

This research proposes an activity in the form of a gymkhana 'a competition of a playful nature in which the participating teams must overcome a series of tests and obstacles along a route' (DLE) as an approach to the linguistic landscape by learners of Spanish as a second language in an immersion context and as a training tool. It combines, therefore, several elements that can be very attractive in guided self-learning processes: gamification, team collaboration and competition.

The rationale of this activity lies, on the one hand, in the introduction of content-related games as a stimulus for the acquisition of communicative skills and knowledge. On the other hand, we adopt the Data Driven Learning (DDL) approach, which promotes self-training by discovery through the analysis of data from linguistic corpora.

This experience has already been successfully put into practice in a specialised course with adults with a high command of the language (native or C2) as part of their training as teachers or future teachers. We have found that the combination of tools is appropriate in immersion situations and can be extended to other languages, as well as to the development of communicative competence in Spanish as a first language.

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Author Biographies

Carmen Fernández Juncal, Universidad de Salamanca

Catedrática (Universidad de Salamanca). Su investigación está orientada hacia la variación del español, concretamente en cuestiones de lexicología, socionomástica y paisaje lingüístico. En torno a este último ha analizado los rasgos del PL rural, las manifestaciones del contacto español-vasco en zonas fronterizas, la estratificación social del Pl, sus relaciones con la onomástica, su valor en la expresión de ideologías lingüísticas y como herramienta de diagnóstico lingüístico, sus aplicaciones en la enseñanza de lenguas y la caracterización del paisaje lingüístico y semiótico virtual.

Mercedes de-la-Torre-García, Universidad Pablo de Olavide de Sevilla

PTU en la Universidad Pablo de Olavide, de Sevilla (UPO). En relación con el paisaje lingüístico, es autora de artículos y capítulos de libro de impacto; coordinadora de un monográfico (2024) en la revista Philologia Hispalensis; coeditora (2022) de un volumen sobre paisaje lingüístico; promotora de encuentros científicos sobre el tema y comisaria de la exposición Leyendo entre calles. El paisaje lingüístico de Sevilla (2023 y 2024), entre otros méritos.

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Published

2025-07-16

How to Cite

Fernández Juncal, C., & de-la-Torre-García, M. (2025). Exploration and competition in the linguistic landscape as a tool for language teaching and learning . Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XII), 59–71. https://doi.org/10.30827/portalin.viXII.33107

Issue

Section

xii Special Issue "Richness of Linguistic Landscape in the Classroom"