Toward a methodology for exploring mathematics preservice teacher’s learning from a sociocultural perspective

Autores/as

  • Pedro Gómez Universidad de Granada, España

DOI:

https://doi.org/10.30827/pna.v3i4.6183

Palabras clave:

Aprendizaje de futuros profesores, Formación inicial de profesores de matemáticas, Metodología de investigación, Perspectiva sociocultural, Wenger

Resumen


This paper describes a methodological procedure for characterizing mathematics preservice teachers’ learning from a sociocultural perspective. The procedure involves interpreting some aspects of Wenger’s theory of social learning, adapting them to preservice teacher training, and making this adaptation operational for coding and analyzing audio recordings of a group of preservice teachers working at home. An example of a research result obtained using this procedure is presented.

Hacia una metodología para explorar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural

En este artículo describo un procedimiento metodológico para caracterizar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural. En este procedimiento interpreto algunos aspectos de la teoría social del aprendizaje de Wenger, los adapto a la formación inicial de profesores y los utilizo para diseñar instrumentos de codificación y análisis de grabaciones de audio de un grupo de futuros profesores trabajando fuera del aula. Presento un ejemplo de un resultado de investigación obtenido utilizando este procedimiento.

Handle: http://hdl.handle.net/10481/3508

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Pedro Gómez, Universidad de Granada, España

Código ORCID

Citas

Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3-15. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X033008003

Gómez, P. (2006). Diversidad en la formación de profesores de matemáticas: en la búsqueda de un núcleo común. Revista EMA, 10(1), 242-293.

Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada.

Gómez, P., & Rico, L. (2004). Integration of didactical knowledge and mathematical content knowledge in pre-service teacher training. Paper presented in the discussion group “The Education of mathematics teachers” of the 10th International Congress on Mathematical Education, Copenhagen, Denmark.

Gómez, P., & Rico, L. (2007). Learning within communities of practice in preservice secondary school teachers' education. PNA, 2(1), 17-28. DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v2i1.6204

Graven, M., & Aurbaugh, F. (2003). Teacher learning as changing meaning, practice, community, identity and confidence: The story of Ivan. For the Learning of Mathematics, 23(2), 28-36.

Kilpatrick, J. (2003). Teachers' knowledge of mathematics and its role in teacher preparation and professional development programs. Paper presented at the German-American Workshop on Quality Development in Mathematics and Science Education, Kiel, Germany.

Lerman, S. (2001). A review of research perspectives on mathematics teacher education. In F. L. Lin & T. J. Cooney (Eds.), Making sense of mathematics teacher education (pp. 33-52). Dordrecht: Kluwer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-0828-0_2

Lieberman, A. (2000). Networks as learning communities: Shaping the future of teacher development. Journal of Teacher Education, 51(3), 221-227. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487100051003010

Little, J. W. (2002). Locating learning in teachers' communities of practice: Opening up problems of analysis in records of everyday work. Teaching and Teacher Education, 18(8), 917-946. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00052-5

Llinares, S., & Krainer, K. (2006). Mathematics (student) teachers and teacher educators as learners. In A. Gutiérrez & P. Boero (Eds.), Handbook of research on the psychology of mathematics education. Past, present and future (pp. 429-459). Rotterdam: Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1163/9789087901127_016

Wenger, E. (1998). Communities of practices. Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Descargas

Publicado

2009-06-01

Número

Sección

Artículos