La Influencia del entorno social en el entorno escolar: comunicación efectiva, empatía, respeto mutuo, tolerencia, trabajo en equipo

Authors

  • Miguel Angel Villanueba Herrera Universidad UMECIT

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.9.2025.33855

Keywords:

Educación, convivencia, relaciones interpersonales, formación docente

Abstract

This article analyzes the dynamics of school coexistence in three educational institutions in the municipality of Ibague, within a context marked by social, logistical, and structural challenges that affect the development of harmonious relationships within the school environment. Using a qualitative approach, techniques such as non-participant observation and focus groups with students and school leaders were employed to identify perceptions, issues, and proposals related to coexistence. The findings reveal that school coexistence goes beyond the enforcement of rules and disciplinary measures, highlighting the need to implement formative strategies that foster empathy, respect, and participation among educational stakeholders. Key issues identified include the presence of con sangría psychoactive substance use near school facilities, student disinterest in institutional activities, and the lack of adequate physical spaces for student interaction. The study proposes a comprehensive intervention that strengthens the pedagogical role of teachers, promotes spaces for dialogue and participation, and encourages collaboration with the community and external agencies. This research aims to contribute to the construction of safer, more human, and democratic school environments.

Downloads

References

Alcaldía de Ibagué (2024). Plan de Ordenamiento Territorial de Ibagué. https://www.ibague.gov.co/portal/admin/archivos/publicaciones/2024/59510-PLA-20240710092455.pdf

Andrés, C., Carlos, O.-G., & Ortega, G. (2016). Para qué un aprendizaje contextualizado y coherente en la escuela. Praxis, 12(1), 135–144. https://doi.org/10.21676/23897856.1855

Apple, M. W. (2001). Política cultural y educación. 167. https://edmorata.es/producto/politica-cultural-y-educacion/

Arándiga, A. V. (2013). Propuestas emocionales para la convivencia escolar. El programa piece. Bullying Opiniones Reunidas, 33–70. https://alfepsi.org/wp-content/uploads/2013/02/Bullying-Opiniones-Reunidas-Completo.pdf#page=34https://alfepsi.org/wp-content/uploads/2013/02/Bullying-Opiniones-Reunidas-Completo.pdf#page=34

Aristulle, P. del C., & Paoloni-Stente, P. V. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las docentes. Revista Educación, 43(2), 18–32. https://doi.org/10.15517/REVEDU.V43I2.28643

Balcazar, F. E. (2003). Investigación acción participativa (IAP): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. 59–77.

Bourdieu, P. (2000). Poder, derecho y clases sociales 2’ edición. 2. www.desclee.com

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza oisrraaijctoNEs. Editorial Laia S.A. https://socioeducacion.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/05/bourdieu-pierre-la-reproduccion1.pdf

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos naturales y diseñados. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=53045

Díaz-Aguado, J. (2006). Convivencia escolar y prevención de la violencia. https://www.researchgate.net/publication/299741297

Dueñas, B. L. (2010). Educacion inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358–366. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230785016

Estudiantes de Grado 10 Y 11 I. E. José Antonio Ricaurte. (2024). Cartografía Social - JAR.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf

Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía. Siglo XXI. https://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/218/paulo%20freire%20-%20pedagogia%20de%20la%20autonomia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Freire, P. (2002). Cartas a quien pretende -ensenar. Ed. Siglo XXI. https://www.colegiodeprofesores.cl/wp-content/uploads/2021/05/Para-educadores-Paulo-Freire-Cartas-a-Quien-Pretende-Ensenar-2002.pdf

Gallego Ortega, J.L. y Rodríguez Fuentes, A. (2016). La alteridad en educación. Teoría y práctica. Madrid: Pirámide.

Giroux, H. A. (2015). Pedagogías Disruptivas y el Desafío de la Justicia Social bajo Regímenes Neoliberales. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 4(2), 13–27. https://doi.org/10.15366/RIEJS2015.4.2.001

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. http://www.cutonala.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/inteligencia_emocional_daniel_goleman.pdf

Gutiérrez Méndez, D., & Pérez Archundia, E. (2015). Estrategias para generar la convivencia escolar. Ra Ximhai, 63–82. https://doi.org/10.35197/RX.11.01.2015.04.DG

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. In Situated Learning. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

MEN. (2019). Implementación-Mediacion Escolar Material de apoyo para los implementadores (Ministerio de Educacion-Gobierno de Colombia, Ed.; Modelo 2, Vol. 2).

Montane, A. (2015). Justicia Social y Educación. Revista de Educación Social Derechos Humanos y Educación Social, 52–113. http://www.eduso.net/res.

Novoa Palacios, A., Pirela Morillo, J., & Inciarte González, A. (2019). Educación en y para la democracia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?

Ñuste Castro, R. (2017). Familia, Escuela y Comunidad. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/server/api/core/bitstreams/997582c9-f3d1-49fd-a19d-0f25556e0cd2/content

Pérez López, C., & Laorden Gutiérrez, C. (2002). El espacio como elemento facilitador del aprendizaje: una experiencia en la formación inicial del profesorado. Pulso: Revista de Educación, 25, 133-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=243780&info=resumen&idioma=SPA

Reyes Díaz, A. G., Keck, C. S., Gracia, M. A., Saldivar Moreno, A., Reyes Díaz, A. G., Keck, C. S., Gracia, M. A., & Saldivar Moreno, A. (2022). Habilidades socioemocionales en los docentes: educación desde la ética del cuidado de sí. Praxis & Saber, 13(34), 193–209. https://doi.org/10.19053/22160159.V13.N34.2022.13667

Rodríguez, A., Navarro, A., Carrillo, M.J. e Isla, L. (2023). University coaching experience and academic performance. Education Sciences, 13 (248), 3, 248. https://doi.org/10.3390/educsci13030248

Rodríguez, A. (2024). Pluralidad y potencial de la investigación educativa universitaria. Cuadernos de Pedagogía. 555, sección artículos, 1-6. https://www.cuadernosdepedagogia.com/content/Inicio.aspx?params=H4sIAAAAAAAEAMssdiwoKMovS02xNTIwMjEwNzQyNDIwBQBlRn1kFwAAAA==WKE

Vygotski, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Durkheim+%281893%29+teor%C3%ADa+de+la+socializaci%C3%B3n&btnG=

Published

2025-06-06

How to Cite

Villanueba Herrera, M. A. (2025). La Influencia del entorno social en el entorno escolar: comunicación efectiva, empatía, respeto mutuo, tolerencia, trabajo en equipo. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 9(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.9.2025.33855