Reading mediated by information and communication technologies: challenge of the university professor
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.29059Keywords:
information and communication technologies, reading, university professor.Abstract
Today universities must temper the training of future professionals, meeting the current and future needs of a society increasingly dependent on technological advances. Young people live in a new world in which techno-scientific development affects and modifies the activities they carry out. The practice of reading, as a way of enjoying and acquiring knowledge, is not exempt from this influence, which is why reading, mediated by Information and Communication Technologies, constitutes a challenge for university professor in the conditions of scientific-technological development of society. The introduction of Information and Communication Technologies in the teaching-learning processes in educational institutions requires, with more urgency, the development of greater and better skills in students that allow them to select, reorganize, reelaborate and adequately use this wealth of information in permanent change. The teacher should prioritize how and raise the role of the student, so that cognitive independence and creativity are favored.
Downloads
References
Cárdenas, J. C. (2020). Estrategias de lectura digital en los estudiantes de la Universidad de Cuenca. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magister en Educación, Mención desarrollo del pensamiento. Universidad de Cuenca, Ecuador.
Cassany, D. (2021). La lectura en la era de Internet. Entrevista realiza por Clarín Educación. http://www.upf.edu
Cordón, J. A. (2021). La lectura digital: una progresión constante. http://www.ub.edu/blokdebid/es
Cruces, F. (2017). ¿Cómo leemos en la sociedad digital?: lectores, booktubers y prosumidores. Ariel.
Decoud, C. R. (2021). Uso de las TIC en el aula con enfoque CTS. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) - Paraguay Schaerer ISBN 978-99925-252-0-3.
García, M. R.; Reyes, J. y Godínez, G. (2017). Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12). https://doi.org/ 10.23913/ricsh.v6i12.135
Gómez, X. I. (2014). Impacto en la sociedad de la información digital. https://www.gestiopolis.com/impacto-en-la-sociedad-de-la-informacion-digital/
Horruitiner, P. (2016). Fundamentos del proceso de formación en la educación superior (La experiencia cubana) (f/d)
Jiménez, M., Cruz, E. S., Pérez, B. y García, E.L. (2022). Nuevas miradas: la lectura digital. En: Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual. Tomo II. Lengua y Literatura. Editorial UM. Matanzas.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio “E”. MES (formato digital).
Núñez, J. J. y Montalvo, L. F. (2015). La política de ciencia, tecnología e innovación en Cuba y el papel de las universidades. Revista Cubana de Educación Superior, 34(1), 29-34.
Núñez, J. J, Ortiz, H. R. Proenza, T. y Rivas, A. (2020). Políticas de educación superior, ciencia, tecnología e innovación y desarrollo territorial: nuevas experiencias, nuevos enfoques. Revista CTS, 43(15), 187-208.
Pérez, V. B., Baute, M. y Luque, M. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de ciencias de la educación. Revista Universidad y Sociedad (versión On-line), 10 (3), http://scielo.sld.cu
Robles, V. H., De la Cruz, A. M. y Terrones, A. (2020). El uso de las TIC y la lectura en la educación pública superior mexicana. Investigación bibliotecológica, 34(83). https://doi.org/10.22201/
Valls, W. & Zambrano, P. (2020). Importancia de la lectura en la sociedad actual. https://m.monografías.com
Vázquez, C. (2017). ¿Qué es mejor, leer libros impresos o electrónicos? https:/www.eldiario.es
Viñals, M., Segul, G., y Eduardo, C. (2016). El encuentro con la lectura a través de las redes sociales. http://sedici.unlp.edu.ar.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.