University student and teaching staff perceptions of accessibility and inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/relieve.v28i1.23673

Keywords:

accessibility, students, disability, inclusion, teachers

Abstract

Universities, in compliance with current legislation, develop policies to favour inclusion. This implies significant effort in order to overcome barriers related with study plans, teaching methods and assessment, accessibility to both spaces and infrastructures, and technological supports. The main objective of the present study is to examine the perceptions of a group of students and teachers in order to obtain a general overview of accessibility at university. Specifically, the study strives to determine student and teacher evaluations of accessibility at their university, whilst also examining whether perceptions differ between both groups and as a function of knowledge field. Information was collected from both students and teachers using a questionnaire designed ad hoc for the study. Obtained outcomes indicate that surveyed students strongly agree that university infrastructures, center facilities, services available at university, furniture, classroom conditions and the online portal should favor the inclusion of individuals with disabilities. Similarly, teaching staff also manifested similar ideas although ratings for all items were slightly lower than those given by students. Likewise, significant differences were observed between the two populations, with students reporting that the furniture favored the inclusion of students with disabilities. Differences were also observed as a function of the knowledge area in which students and teachers worked.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Mª Porto Castro, University of Santiago de Compostela

University Professor of the MIDE Area (University of Santiago de Compostela). Director of the Institute of Educational Sciences of the University of Santiago de Compostela since 2012. Coordinator of the IDEA research group “Research. Educational diagnosis and evaluation”, with which she has recently directed projects on attention to diversity and inclusive education, the operation of school libraries and the situation of women victims of gender violence over 65 years of age. He is a member of the Interuniversity Group of the Galician University System in which three studies have been developed on academic plagiarism in the University System of the Autonomous Community of Galicia.

References

Abellán, J., & Sáez-Gallego, N. (2020). Opiniones relativas a la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales mostradas por futuros maestros de infantil y primaria. Revista Complutense de Educación, 31(2), 219-229. https://doi.org/10.5209/rced.62090

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de las escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narcea.

Armas-Cruz, Y. (2019). Diversidad funcional y “Diseño para todas las Personas” en los estudios de Ingeniería. En A. Vega (Coord.), De los procesos de cambio al cambio con sentido (pp. 73-82). Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14276

Araque, N., & Barrio de la Puente, J. L. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma Social, (4), 1-37. https://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/pdf/13_N4_PrismaSocial_natividad_joseluis.pdf

Bagnato, M.ª J. (2017). La inclusión educativa en la enseñanza superior: retos y demandas. Educar em Revista, (3), 15-26. https://doi.org/10.1590/0104-4060.51050

Barrera, M.ª. G., & De Luna, L. (2019). Actitudes del alumno hacia las personas con discapacidad en el Centro Universitario del Sur. Enseñanza e Investigación en Psicología, Número Especial, 65-78. https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/59/48

Bisquerra, R. (Coord.). (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla

Casasola, L., Guerra, J.C., Casasola, M. A., & Pérez, V.A. (2017). La accesibilidad de los portales web de las universidades públicas andaluzas. Revista Española De Documentación Científica, 40(2). https://doi.org/10.3989/redc.2017.2.1372

CERMI (2020). Universidad y discapacidad. La inclusión de las personas con discapacidad en la Universidad española. Grupo Editorial Cinca. https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/Cermi.es%20n.%C2%BA%2081%20Accesible.pdf

Cotán, A. (2019). Investigación narrativa para contar historias: líneas de vida de estudiantes universitarios con discapacidad. Revista de la Educación Superior, 48 (192), 23-47. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602019000400023&script=sci_abstract

Fundación Universia (2021). Universidad y Discapacidad. V Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de las personas con discapacidad. Fundación Universia. https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/V_Estudio_Universidad_y_Discapacidad_2019_20.pdf

Galán-Mañas, A. (2015). Orientación a los estudiantes con discapacidad en la universidad española. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(1), 83-99. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.1.2015.14344

Gallardo-López, J.A., & García- Lázaro, I. (2020). Accesibilidad y educación inclusiva: un estudio sobre la desigualdad de acceso al aprendizaje. En E. López-Meneses, D. Cobos-Sanchiz, L. Molina-García, A. Jaén-Martínez, & A.H. Martín-Padilla (Coords.), Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos. Respuestas en la vanguardia de la práctica educativa (pp. 3916-3924). Octaedro. http://hdl.handle.net/10433/9210

García-Cano, M., Castillejo, A., Jiménez, N., Martínez, I., Chiara, M., & Alós, F. (2017). Universidad y discapacidad. Diagnóstico sobre la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad de Córdoba. Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria, (11), 1-17. http://hdl.handle.net/10396/15676

González, E., & Roses, S. (2016). ¿Barreras invisibles? Actitudes de los estudiantes universitarios antes sus compañeros con discapacidad. Revista Complutense de Educación, 27(1), 219-235. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45702

Gutiérrez-Ortega, M., Hernández-Soto, R., & Jenaro-Rio, C. (2019). Escala de Evaluación de la Inclusión (EEI) para centros y servicios para personas con discapacidad: validación preliminar. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12(1), 97-118. http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/355

Hernández, C. M., Fernández, M. M., Carrión, J. J., & Avilés, B. (2019). La inclusión socioeducativa en la Universidad de Minho. Percepciones y actitudes sobre el alumnado con discapacidad. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1097-1112. https://doi.org/10.5209/rced.60106

Levia, L., Isequilla, E., & Matas, A. (2019). La Universidad de Málaga ante la inclusión educativa de los estudiantes con diversidad funcional: ideas y actitudes del alumnado universitario. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(2), 11-18. https://doi.org/10.9685/72835

Lledó, A., Lorenzo-Lledó, A., Pérez-Vázquez, E., Gonzalo, L., & Gilabert-Cerda, A. (2020). Medidas inclusivas a través de las T.I.C. en las aulas específicas de los centros: barreras y fortalezas. En E. Colomo, E. Sánchez, J. Ruíz, & J. Sánchez (Coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico (pp. 1416-1420). UMA Editorial. http://hdl.handle.net/10045/109587

López, J. L., & Moreno, R. (2019). Las actitudes de los estudiantes universitarios de grado hacia la discapacidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12(2), 50-65. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/459/479

Lorenzo, G., Lorenzo, A., & Lledó, A. (2020). Las percepciones sobre la discapacidad de los estudiantes del grado de maestro. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 162-179. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/481/0

Mayol, J., Perales, F., Negre-Bennasar, F., & Fontanet, G. (2019). El diseño web y material didáctico accesible en la enseñanza universitaria. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(60). https://doi.org/10.6018/red/60/06ad

Melero, N., Moriña, A., & Perera, V. (2019). Acciones del profesorado para una práctica inclusiva en la universidad. Revista Brasileira de Educaçao, (24). https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240016

Moneo, B., & Anaut, S. (2016). La inclusión socioeducativa en la universidad pública de Navarra. Ideas y actitudes del alumnado hacia sus iguales con discapacidad. En D. Carbonero, E. Raya, N. Caparrós, & Ch. Gimeno (Coords.), Respuestas transdisciplinares en una sociedad global. Aportaciones desde el Trabajo social (pp.1-11). Universidad de la Rioja. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/CIFETS_2016/Monografia/pdf/TC196.pdf

ONU (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible de las Naciones Unidas. ONU. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Pérez-Castro, J. (2021). Condiciones para la docencia inclusiva: análisis desde las barreras y los facilitadores. Revista iberoamericana de educación superior, 12(33),138-157. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.862

Rodríguez-Fuentes, A., & Caurcel-Cara, M.J. (2020). Análisis actitudinal de las nuevas generaciones docentes hacia la inclusión educativa. RELIEVE, 26(1), art. 5. http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.16196

Sáez-Gallego, N., Abellán, J., & Hernández-Martínez, A. (2019). Attitudes toward inclusion of pre-service physical education teachers. ESHPA-Education Sport. Health and Physical Activity, 3(1), 73-81. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/53222/ESHPA19-3-1-006-Saez-Gallego-N-Inclusion-Maestros-EF.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Sandoval, M., Simón, M., Márquez, C., & Sánchez, S. (2019). Celebrando la diversidad: Un recurso que enriquece la educación superior. Orientaciones para el profesorado universitario. UAM. http://hdl.handle.net/10486/691485

Tejada, J. (2021). Accesibilidad de las personas con discapacidad en España y Portugal: Perspectiva Jurídica. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (24), 93-114. https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi24.12140

Vilches, N., & Garcés, C. (2021). Accesibilidad del entorno en Educación Superior, desafíos frente a la Discapacidad Física en la región de Tarapacá. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 35-57. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043vilches2

Published

2022-06-30

How to Cite

Porto Castro, A. M. (2022). University student and teaching staff perceptions of accessibility and inclusion. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 28(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v28i1.23673

Issue

Section

Research Articles