The relationship of student academic motivation and perceived self-efficacy with academic performance in distance learning university students
DOI:
https://doi.org/10.30827/relieve.v27i2.21909Keywords:
Self-efficacy, Higher Education, Extrinsic motivation, Intrinsic motivationAbstract
The aim of the present research was to analyze the extent to which motives for students taking distance learning university courses and perceptions of academic self-efficacy influence achieved outcomes. To this end, multigroup structural equation models were estimated using data obtained by a questionnaire administered to a sample of 8,655 university students during the 2017/2018 and 2018/2019 academic years. Results show that extrinsic motivation was negatively related to evaluation and success rates, whilst intrinsic motivation did not exert any type of influence. The only factor to be positively associated with academic performance was self-efficacy. Universities should consider these results when establishing strategies aimed at increasing students’ feelings of self-efficacy. Such approaches will have a positive impact on student performance and motivation.
Downloads
References
Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, 2(1), 79-120. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.54
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191–215. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (Vol. 5, pp. 307-337). Greenwich, CT: Information Age Publishing. https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/BanduraGuide2006.pdf
Batista, J. M. & Coenders, G. (2000). Modelos de Ecuaciones Estructurales. La Muralla.
Beltrán, G. E., Amaiquema, F. A., & López, F. R. (2020). La motivación en la enseñanza en línea. Revista Conrado, 16(75), 316-321. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1425/1413
Belvis, E. Moreno, M.V., & Ferrer, F. (2009). Los factores explicativos del éxito y fracaso académico en las universidades españolas, en los años del cambio hacia la convergencia europea. Revista Española de Educación Comparada, 15, 61-92. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7503/7171
Blanco, H., Ornelas, M., Aguirre, J. F., & Guedeas, J. C. (2012). Autoeficacia percibida en conductas academicas: Diferencias entre hombres y mujeres. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 17(53), 557–571. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n53/v17n53a11.pdf
Blanco-Blanco, A. (2010). Creencias de Autoeficacia de Estudiantes Universitarios: Un estudio empírico sobre la especificidad del constructo. Relieve,16(1), 1-28. https://doi.org/10.7203/relieve.16.1.4149
Boekaerts, M. (1999). Self-regulated learning: Where are today. International Journal of Educational Research, 31, 445-458. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00014-2
Boekaerts, M., Pintrich, P.R., & Zeidner, M. (2000). Handbook of self-regulation. Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50030-5
Bong, M. (2001). Role of self-efficacy and taskvalue in predicting college students course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, 26, 553-570. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1048
Boza, A. & Toscano, M.O. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado,16(1),125-142. https://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART8.pdf
Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. En K. A. Bollen & J. S. Long (eds.). Testing structural equation models (pp. 136-162). Sage.
Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with Lisrel, Prelis and Simplis: Basic concepts, applications and programming. Lawrence Erlbaum.
Camacho-Miñano, M.M. y Del Campo, C. (2015). Impacto de la motivación intrínseca en el rendimiento académico a través de trabajos voluntarios: Un análisis empírico. Revista Complutense de Educación, 1, 67-80. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42581
Castejón, J. L. (2014). Aprendizaje y Rendimiento Académico. Editorial Club Universitario.
Castejón, J.L., Gilar, R., & Pérez, A.M. (2007). El papel de las habilidades intelectuales generales en la adquisición del conocimiento conceptual y procedimental en una situación de aprendizaje complejo. Revista de Psicología General y Aplicada, 60(1-2), 149-166. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2346658
Cerasoli, C., Nicklin J., y Ford M. (2014). Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance: a 40-year metaanalysis. Psychol Bull, 140(4),980-1008. https://doi.org/10.1037/a0035661
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2006). Self-assessed intelligence and academic performance. Educational Psycholgy, 26(6), 769-779. https://doi.org/10.1080/01443410500390921
Chemers, M. M., Hu, L., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55–64. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.55
Colmenares, M. & Delgado, F. (2008). Aproximación teórica al estado de la relación entre rendimiento académico y motivación de logro en educación superior. Revista de Ciencias Sociales,14(3), 604-613. https://doi.org/10.31876/rcs.v14i3.25421
Colom, R. & Flores-Mendoza, C.E. (2007). Intelligence predicts scholastic achievement irrespective of SES factors: evidence from Brazil. Intelligence, 35(3), 243-251. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.07.008
Contreras, F., Espinosa, J. C., Esguerra, G., Haikal, A., Polanía, A., Rodríguez, A., & Polonia, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Diversitas, 1(2), 183-194. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2005.0002.06
Cook, D., y Artino, A. (2016). Motivation to learn: an overview of contemporary theories. Med Educ, 50(10), 997-1014. https://doi.org/10.1111/medu.13074
Corredor-García, M. & Bailey-Moreno, J. (2020). Motivación y concepciones que alumnos de educación básica atribuyen a su rendimiento académico en matemáticas. Revista Fuentes, 22(1), 127-141. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.10
De la Fuente, J. (2004). Perspectivas recientes en el estudio de la motivación: la teoría de la orientación a meta. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 35-62. http://www.escritosdepsicologia.es/descargas/revistas/num6/escritospsicologia6_revision2.pdf
Deary, I.J., Strand, S., Smith, P., & Fernandes, C. (2007). Intelligence and educational achievement. Intelligence, 35(1), 13-21. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.001
Descals, A. & Rivas, F. (2002). Capacidades intelectuales y rendimiento escolar de estudiantes de secundaria: constatación de una limitada relación. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 8, 203- 214. https://core.ac.uk/download/pdf/61900262.pdf
Domínguez, A. & Pino-Juste, M. (2014). Motivación intrínseca y extrínseca: análisis en adolescentes gallegos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 349-358. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.380
Egido Gálvez, I., López-Martín, E., Manso, J. & Valle, J.M. (2018). Determining factors of teachers’ self-efficacy in countries of the European Union. Results from TALIS 2013.Educación XX1, 21(2), 225-248. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.15875
Galán, F. & Reynaldo, J. (2000). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19, 35-50. https://doi.org/10.5944/reop.vol.11.num.19.2000.11323
Galicia-Moyeda, I., Sánchez-Velasco, A., & Robles-Ojeda, F. (2013). Autoeficacia en escolares adolescentes: su relación con la depresión, el rendimiento académico y las relaciones familiares. Anales de psicología, 29(2), 491-500. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.124691
Galleguillos, P. & Olmedo, E. (2017). Autoeficacia académica y rendimiento escolar: un estudio metodológico y correlacional en escolares. REIDOCREA, 14(6),156-169. https://doi.org/10.30827/Digibug.45469
Gámez, E. & Marrero, H. (2003). Metas y motivos en la elección de carrera universitaria: un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología. Anales de psicología, 19(1), 121-131. https://www.um.es/analesps/v19/v19_1/12-19_1.pdf
Gargallo López, B., Pérez-Pérez, C., García-García, F. J., Giménez Beut, J. A., & Portillo Poblador, N. (2020). La competencia aprender a aprender en la universidad: propuesta de un modelo teórico- Educacion XX1, 23(1), 19-44. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.23367
George, D., & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide.
Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: A meta-analysis. European journal of psychology of education, 28(1), 1-35. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0097-y
Ismail, N. A. & Othman, A. (2006). Comparing university academic performances of HSC students at the three art-based faculties. International Education Journal, 7(5), 668-675. http://eprints.um.edu.my/2139/1/1.pdf
Jiménez-Caballero, J.L., Camuñez, J.A., González-Rodríguez, M.R., & Fuentes, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. Innovar, 25(58), 159-176. http://dx.doi.org/10.15446/innovar.v25n58.52440
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
Laidra, K., Pullman, H., & Allik, J. (2007). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school.Personality and Individual Differences, 42(3), 441-451. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.08.001
León, B. (2008). Atención plena y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. European Journal of Education and Psychology, 1(3), 17- 26. https://doi.org/10.30552/ejep.v1i3.11
Llanes, J., Méndez Ulrich, J. L., & Montané López, A. (2021). Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de Educación: una visión internacional. Educación XX1, 24(1), 45-68. https://doi.org/10.5944/educxx1.26491
McMahon,S.D. Rose, D.S., & Parks, M. (2004). Multiple intelligences and reading achievement: An examination of the Teele Inventory of Multiple Intelligences. Journal of Experimental Education, 73(1), 41-52. https://doi.org/10.3200/JEXE.71.1.41-52ç
Miñano, P. & Castejón, J.L. (2008). Capacidad predictiva de las variables cognitivo-motivacionales sobre el rendimiento académico. Revista Electrónica de Motivación y Emoción,28 (11), 1-13. http://reme.uji.es/articulos/numero28/article4/article4.pdf
Miñano, P., Cantero, M.P., & Castejón, J.L. (2008). Predicción del rendimiento escolar de los alumnos a partir de las aptitudes, el autoconcepto académico y las atribuciones causales. Horizontes Educacionales, 13 (2), 11-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97912401001
Montoya, D.M., Dussán, C., & Taborda, & J. Nieto, L.C. (2018). Motivation and Learning Strategies in Universidad de Caldas’ Students. Tesis Psicológica, 13(1), 1-23. h https://doi.org/10.37511/tesis.v13n1a6
Multon, K. D., Brown, S. D., & Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Journal of counseling psychology, 38(1), 30–38. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.1.30
Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (1998-2017). Mplus user’s guide, 8th Edition. Muthén & Muthén.
Navas, L., Sampascual, G., & Santed, M.A. (2003). Predicción de las calificaciones de los estudiantes: la capacidad explicativa de la inteligencia general y de la motivación. Revista de Psicología General y Aplicada, 56(2), 225-237. https://www.researchgate.net/publication/28169586_Prediccion_de_las_calificaciones_de_los_estudiantes_la_capacidad_explicativa_de_la_inteligencia_general_y_de_la_motivacion
Oliveira, F. (2019). Aptitud cognitiva y compromiso motivacional en el éxito educativo de estudiantes con y sin dificultades de aprendizaje. Propósitos y Representaciones, 7(2), 11-44. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.292
Pajares, F. (2011). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review os Educational Research, 66(4), 543-578. https://doi.org/10.3102/00346543066004543
Palmero, F. & Martínez-Sánchez, F. (2008). Motivación y Emoción. Madrid: McGraw-Hill.
Palomo, M.P (2014). El autoconcepto y la motivación escolar: Una Revisión Bibliográfica. INFAD, 6(1), 221-28. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.737
Pereyra Girardi, C. I., Ronchieri Pardo, C. D. V., Rivas, A., Trueba, D. A., Mur, J. A., & Páez Vargas, N. (2018). Autoeficacia: una revisión aplicada a diversas áreas de la psicología. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 16(2), 299-325.
Pintrich, P.R. & De Groot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom performance, Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
Pintrich, P.R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research 31, 459-470. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4
Prieto, J.M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría De La Educación; Revista Interuniversitaria, 32(1), 73-99. https://doi.org/10.14201/teri.20625
Reeve, J. (1994). Motivación y Emoción. McGraw-Hill.
Ridgell, S.D. & Lounsbury, J.W. (2004). Predicting academic success: general intelligence, "Big Five" personality traits, and work drive. College Student Journal, 38(4), 607. https://www.researchgate.net/publication/281333814_Predicting_academic_success_General_intelligence_Big_Five_personality_traits_and_work_drive
Rofhus, E.L. & Ackerman, P.L. (1999). Assessing individual differences in knowledge: knowledge, intelligence, and related traits. Journal of Educational Psychology, 91(3), 511- 526. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.3.511
Rottinghaus, P. J., Larson, L. M., & Borgen, F. H. (2003). The relation of self-efficacy and interests: A meta-analysis of 60 samples. Journal of Vocational behavior, 62(2), 221-236. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(02)00039-8
Sánchez-Santamaría, J.; Boroel-Cervantes, B.I.; López-Garrido, F.-M.; Hortigüela-Alcalá, D.(2021). Motivation and Evaluation in Education from the Sustainability Perspective: A Review of the Scientific Literature. Sustainability, 13, 4047. https://doi.org/10.3390/su13074047
Schumacker, R. E. & Lormax, R. G. (2010). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. Routledge.
Schunk, D. & Zimmerman, B. (1995). Self-regulation of learning and performance: issues and educational aplications. Erlbaum.
Schunk, D. M. (1995). Self-efficacy and education and instruction. En James E.Maddux (Ed.) Self-efficacy, adaptation, and adjustment: theory, research, and application.(pp. 281-303). Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6868-5_10
Serra, J.A. (2010). Autoeficacia y Rendimiento Académico en Estudiantes Universitarios. Revista Griot,3(2), 37-45. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1877/1669
Siguenza, W., Sarango, C. G., & Castillo, M. B. (2019). Estudio sobre la motivación extrínseca en los estudiantes universitarios que cursan estudios a distancia. Revista Espacios, 40(44),1-10. https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p19.pdf
Sitzmann, T., y K. Ely, A. (2011). Meta-analysis of Self-regulated Learning in Work-related Training and Educational Attainment: What we know and where we need to go. Psychological Bulletin, 137(3), 421-442 (2011). https://doi.org/10.1037/a0022777
Soriano, M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Proyecto social. Revista de relaciones laborales,9 163-184. https://www.academia.edu/37164976/LA_MOTIVACI%C3%93N_PILAR_B%C3%81SICO_DE_TODO_TIPO_DE_ESFUERZO
Suárez, J.M., Anaya, D., & Fernández, A.P. (2005). Un modelo sobre la determinación motivacional del aprendizaje autorregulado. Revista de Educación, 338, 295-308. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:ea7aff5a-3559-48e3-b156-2a2ee300b763/re33818-pdf.pdf
Torrano, F. & González-Torres, M.C. (2004). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/3/espannol/Art_3_27.pdf
Valle, A., González, R., Cuevas, L. M., & Fernández, A. P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica,6, 53-68. https://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf
Wentzel, K.R. & Wigfield, A. (1998) Academic and Social Motivational Influences on Students' Academic Performance. Educational Psychology Review 10, 155–175. https://doi.org/10.1023/A:1022137619834
West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural Equation Models with Nonnormal Variables. En R. H. Hoyle (ed.), Structural Equation Modeling. Concepts, Issues, and Appications. SAGE Publications.
Wo Chang, A. (2011). La motivación, factor clave para el éxito en la educación a distancia en la UNED. Revista Espiga, 21, 147-153. https://doi.org/10.22458/re.v10i21.1024
Zimmerman, B & Martínez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Realiting grade, sex, and giftedness to self-efficaccy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RELIEVE-Revista Electr´ónica de Investigación y Evaluación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.