Design and validation of an instrument to evaluate phubbing behaviors

Authors

  • Estefanía Capilla Garrido <p>Universidad de Extremadura</p>
  • Sixto Cubo Delgado <p>Universidad de Extremadura</p>
  • Prudencia Gutiérrez Esteban <p>Universidad de Extremadura</p>

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.16955

Keywords:

phubbing, smartphone, natural semantic networks, scale, validity

Abstract

This study shows the process carried out in the design and validation of a questionnaire that evaluates phubbing behaviors and the effects they produce in people's lives. These behaviors can be defined as the act of ignoring people in a social environment by looking at the phone instead of paying attention to the conversation (Błachnio and Przepiorka, 2019). Through the method of natural semantic networks, the procedure followed for the creation of the instrument is described in collaboration with a group of experts. The content validation of the questionnaire is presented through the judgment of experts and the reliability obtained through Cronbach's Alpha coefficient with a pilot sample. The sample that participates in the validation of the content of the questionnaire is composed of eighteen experts, who contribute meanings to the word phubbing. The results obtained offer to the investigation eighty-six concepts related to the term phubbing that determine the structure of the questionnaire in five dimensions: cultural, technological, social, psychological and communicational. Reliability analyzes, obtained with a pilot sample of 250 people, state that the instrument is suitable for the evaluation of phubbing behaviors in young people and adults.

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Author Biographies

Estefanía Capilla Garrido, <p>Universidad de Extremadura</p>

Estudiante del Programa de Doctorado "Innovación en Formación Docente. Asesoramiento, análisis de prácticas educativas y TIC en Educación".

Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Educación, Universidad de Extremadura.

Sixto Cubo Delgado, <p>Universidad de Extremadura</p>

Profesor-Doctor en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Coordinador del Programa de Doctorado en Innovación en Formación del Profesorado. Asesoramiento, análisis de la práctica educativa y TIC en Educación.

Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Educación, Universidad de Extremadura.

Prudencia Gutiérrez Esteban, <p>Universidad de Extremadura</p>

Profesora-Doctora en Didáctica y Organización Escolar especializada en Tecnología Educativa y Docencia Virtual.

Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Educación, Universidad de Extremadura.

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Published

2020-12-08

How to Cite

Capilla Garrido, E., Cubo Delgado, S., & Gutiérrez Esteban, P. (2020). Design and validation of an instrument to evaluate phubbing behaviors. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 26(2). https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.16955