What PISA showed us: lights and shadows of the participation in Uruguay across a decade

Authors

  • Andrés Peri Administración Nacional de Educación Pública
  • María Helvetia Sánchez Administración Nacional de Educación Pública
  • Adrián Silveira Administración Nacional de Educación Pública
  • Mariana Sotelo Administración Nacional de Educación Pública

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8272

Keywords:

PISA, learning assessment, comparative performance, repetition, Latin America inequity, Uruguay.

Abstract

The aim of this paper is to to analyze what PISA has allowed to know and understand the functioning of the national educational system. To this end it is proposed to expose some results which arise from participation of Uruguay in PISA during a decade, and highlight some characteristics of Uruguayan educational system from a comparative perspective with other states of same region. By the other hand, they are shared some local reflections about contributions of an international assessment such as PISA, its approach, and its role in the mark of the system of information and evaluation of national learning, and also, about how it should analyze, interpret and use its results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrés Peri, Administración Nacional de Educación Pública

Sociólogo por la Universidad de la República de Uruguay y Ph.D. en Demografía por la Universidad de Texas en Austin (EE.UU.). Ha colaborado en diversas publicaciones sobre temas de educación, estructura social, desigualdad y demografía. Es director de la División de Investigación, Evaluación y Estadística de ANEP CODICEN donde desarrolló junto con otros colegas el Sistema de Evaluación de Aprendizajes en Línea (SEA), el Monitor Educativo de Enseñanza Primaria entre otros proyectos. Es el coordinador nacional del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad Educativa (LLECE de Unesco) y es el representante de Uruguay ante el Junta de Gobierno de PISA. Ha sido consultor de varios organismos internacionales -CARE, WFP, CEPAL, CELADE-, y da clases en los posgrados de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de la República.

María Helvetia Sánchez, Administración Nacional de Educación Pública

Coordinadora Nacional de la Evaluacion PISA de OCDE. Administracion Nacional de Educacion Publica desde 2008. Especialista en evaluación de aprendizajes. Profesora de Matemática. Profesora de Didáctica de Matemática. Consultorías en Instituciones Educativas en Didáctica y en Evaluación. ANEP. Coordinadora Nacional PISA ANEP desde 2008. Docente Administración Nacional de Educación Pública desde 1982. Especialista en Evaluación de Aprendizajes en el área MatemáticaANEP desde 1993. Participación en investigaciones de CEPAL, UCUDAL y ANEP.

Adrián Silveira, Administración Nacional de Educación Pública

Investigador en el Programa PISA Uruguay, ANEP/CODICEN

Mariana Sotelo, Administración Nacional de Educación Pública

Investigadora en el Programa PISA Uruguay ANEP/CODICEN

Published

2016-07-06

How to Cite

Peri, A., Sánchez, M. H., Silveira, A., & Sotelo, M. (2016). What PISA showed us: lights and shadows of the participation in Uruguay across a decade. RELIEVE – Electronic Journal of Educational Research and Evaluation, 22(1). https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8272

Issue

Section

Special Section